Meditația orgasmică: metoda de relaxare totală care generează un business de zece milioane de dolari pe an

Mimi Noel 06/07/2018 | 15:50 Global
Meditația orgasmică: metoda de relaxare totală care generează un business de zece milioane de dolari pe an

OneTaste, o companie din SUA, vinde mirajul stă­rii de bine atinse printr-o practică ce sună exotic meditație orgasmică. Un fel de Whole Foods al sexualității care produce peste zece milioane de do­lari pe an și are deja o rețea de peste zece centre de meditație.

Acest articol a apărut în numărul 44 (9 – 22 iulie) al revistei NewMoney

Familia și vechii prieteni nu au participat, când în 2015, Michal avea să se căsătorească. Îmbrăcată lejer, cu ceva împrumutat de la o amică, a ajuns la altar sub privirile unor oameni pe care îi cunoscuse cu doar zece luni în urmă. Era ea însăși uimită de ceea ce face. Nu așa visase că va arăta nunta ei.

Cam aceleași sentimente tulburătoare și confuze i-au marcat și experiența alături de OneTaste, o firmă care oferă cursuri de educație pentru atingerea stării de bine având în centru sexualitatea. Îndeobște, com­pania este cunoscută pentru așa-numitele cursuri de meditație orgasmică (MO), o practică dez­voltată chiar de cei de la OneTaste. Foarte simplificat, meditația presupune ca un bărbat să stimuleze clitorisul cursan­telor timp de 15 minute. Dar, ca în cazul multor altor cursante, pentru Michal a fost mai mult decât o me­di­tație de 15 minute, ci o nouă viață care i-a înlocuit-o aproape total pe cea de până atunci.

După primele cursuri, Michal a început să lucreze în echipa de vânzări a OneTaste și să locuiască undeva în Brooklyn cu câțiva colegi într-o casă închiriată. În fiecare zi, se adunau pentru mai multe ședințe de MO. Apoi, ore întregi trimiteau mesaje pentru a atrage alți clienți. Ședințele se țineau seara și reuneau uneori și câte 30 de perechi, iar bărbații, complet îmbrăcați, ofereau cele 15 minute de MO clientelor dezbrăcate doar în partea de jos a corpului. Totul învăluit în gemetele meditative ale celor ce beneficiau de sfertul de oră prescris în procedură. Pentru Michal era epuizant să participe la organizarea acestor sesiuni. Totul se termina târziu în noapte.

MIRAJUL. Michal a ajuns la OneTaste pentru că se simțea neîmplinită atât sexual, cât și pe alte planuri ale vieții personale. A găsit aici oameni atractivi, care de­bordau (i se părea) de încredere și păreau că se bu­cură de deplină satisfacție sexuală ori de câte ori voiau. A fost atrasă în special de Nicole Daedone, co­fon­datoarea afacerii și aparent deținătoarea secretelor unei vieți sexuale și spirituale împlinite.

La OneTaste era permanent înconjurată de oameni care îi erau colegi de muncă, de cameră, parteneri sexuali și brusc și cei mai buni prieteni. Tot brusc a ajuns la datorii de 20.000 de dolari acumulate pentru a-și plăti cursurile OneTaste. „Cu cât mă apropiam mai mult de tot ce înseamnă OneTaste, de Nicole, îmi dădeam seama că făceam ceva de care mai târziu îmi va fi greu să mă desprind. Simțeam că pierd controlul“, mărturisește acum Michal. Iar povestea ei nu este deloc o excepție printre cei care au avut de-a face cu firma cvasinecunoscută până acum nouă ani.

OneTaste se prezintă publicului larg drept o companie care se dezvoltă rapid oferind consiliere despre cum să atingi starea de bine. Cei care au ajuns să lucreze în companie spun că este o afacere cu o politică agresivă de vânzări, care-și presează clientela să nu țină cont de limitele financiare, emoționale și fizice, ceea ce în final ajunge să îi traumatizeze.

Bloomberg a discutat cu 16 foști angajați și clienți ai OneTaste, cu majoritatea sub rezerva anonimatului. Mulți au spus că afacerea poate fi comparată cu un grup de prostituție, în care sunt exploatate traumele victimelor. Pentru a atrage mușterii, afacerea se ba­zează pe sex și flirt „tehnici“ aplicate pe persoanele vulnerabile emoțional. Angajații erau convinși să mun­cească ieftin sau chiar gratis, iar managerii le cereau uneori să practice MO sau chiar să facă sex între ei sau cu clienții.

ORGASMUL, BUSINESS & PANACEU. Cei de la OneTaste susțin că este o catalogare scandaloasă și că scopul afacerii este doar acela de a ajuta. Niciodată nu și-au pus personalul să facă sex, deși există o con­damnare și o amendă de șase cifre plătită în 2015 unei foste angajate care a susținut că la OneTaste a fost abu­zată sexual și hărțuită.

OneTaste se apără și spune că până în 2016 a fost un fel de comunitate cu un anumit stil de viață. Abia ulte­rior s-a transformat într-un business. Și-a deschis centre de training la Londra, New York și Los Angeles. A raportat venituri de 12 milioane de dolari în 2017 și planuri, ca în următorii doi ani, să se extindă în Atlanta, Chicago, Minneapolis și Washington.

Și-a adus directori și consilieri de la CrossFit și de la producătorul de suc Odwalla, ba chiar a fost girată de personalități artistice precum Khloé Kardashian sau Tim Ferris. Recent, divizia nonprofit a companiei a co­mandat un studiu despre beneficiile pe care me­di­tația orgasmică le are asupra sănătății și așteaptă publicarea rezultatelor la finalul acestui an.

„OneTaste este un fel de Whole Foods al sexualității, versiunea organică și benefică individului“, susține Joanna Van Vleck, noul CEO al companiei și fost director al Trunk Club. „Umbrela este orgasmul care face parte din starea de bine a omului“. Cofondatoarea Daedone nu a dorit să facă niciun comentariu pentru acest articol.

Mai nou, OneTaste a început să-și promoveze afacerea și printre companii – nu, nu și-a propus să în­vețe angajații acestora cum să se „frece“ reciproc, ci cum să aplice principiile MO în munca de zi cu zi. Până acum, interesată s-a arătat Liga Națională de Hockey (LNH), spun reprezentanții OneTaste, lucru pe care LNH însă nu l-a confirmat.

Nicole Daedone a fondat OneTaste în 2004, după ce la o pe­trecere un călugăr i-a arătat o versiune a tehnicii dezvoltate ulterior de ea în MO, povestește aceasta. Ani buni, afacerea a rămas o ciudățenie cva­si­ne­cu­nos­cută, bazată pe cursuri la scară mică prin San Francisco sau adunări în case private cu zeci de persoane interesate de experimente sexuale.

În 2009, New York Times a menționat compania chiar pe prima pagină și brandul lui Daedone a decolat. După ce anterior a condus o galerie de artă, în 2011, Daedone a publicat și o carte cu titlul „Slow Sex“ și a susținut o prezentare la TEDxSF despre cum MO poate fi remediul multor probleme cu care femeile occidentale se confruntă – mânăncă prea mult, mun­cesc prea mult, cumpără prea mult, iar la sfârșitul zilei se simt goale pe dinăuntru și lipsite de speranță.

Meditația orgasmică are reguli clare și este sepa­rată de sex, susțin cei de la OneTaste. „Nu este un preludiu“, asigură Daedone. Femeile sunt încurajate ca timp de 15 minute să se concentreze numai și numai la plăcerea lor, fără să fie obligate să ofere și ele plăcere. Însă foști angajați ai OneTaste spun că de multe ori cur­san­ții se arată interesați să experimen­teze sexual, dincolo de meditația orgas­mică.

Clienții sunt atrași printr-un eveniment aparent banal de yoga, meditație, me­ditație orgasmică. La un moment dat, în tim­pul evenimentului, cineva de la OneTaste face o introducere în meditația orgas­mică.  Pentru a afla mai multe despre MO, trebuie să mai vină la noi cursuri, iar unul costă 199 de dolari. Un curs prelungit pe cele două zile de weekend costă 499 de do­lari, un program de coaching ajunge la 12.000 de dolari, iar un curs intensiv la 16.000 de do­lari. În 2014, compania a înce­put să vândă chiar un abonament de un an pentru 60.000 de dolari.

Angajații îi încurajează pe cursanți să con­tinue și să ia noi cursuri, asigurându-i că experiențele se schimbă pe măsură ce fac progrese. Potrivit informațiilor compa­niei, progra­mul de coaching a fost urmat de 1.400 de persoane, 6.500 au venit la cursul introductiv și peste 14.000 s-au abonat la cursurile online.

Sunt unii care cumpără unul, două cursuri. Sunt și cei care suferă de pe urma unor traume sexuale sau de anxietate și ajung să se implice foarte mult. O parte dintre ei devin cursanți angajați ai OneTaste, mai exact încep să vândă altora mirajul MO.

Iar pentru a vinde, sunt folosite toate armele. La cursuri sunt încurajate poveștile și confesiunile pentru a-i identifica pe cei vulnerabili emoțional (cei singuri sau recent divorțați), iar angajatelor li se spune să fie cochete, cu tocuri înalte și machiate. Compania neagă aceste acuzații legate de politica sa de vânzări. Însă în momentul în care Bloomberg Businessweek a început anche­ta jurnalistică, Rachel Cherwitz, mâna dreaptă a lui Daedone timp de 11 ani, și-a dat demisia. Cherwitz apare în numeroase filmulețe în care susține că cei care meditează orgasmic zilnic sunt mai în­crezători, mai plini de energie și se bucură de o viață sexuală mai bună.

DEPENDENȚĂ. O altă filosofie a afacerii OneTaste este legată de bani. Angajaților, dar și cursanților li se spune că banii nu sunt decât un obstacol emoțional, prin urmare erau încurajați să-și facă mai multe carduri de credit pentru a-și putea plăti cursurile. „Am luat bani de la oameni de la care nu ar fi trebuit să luăm“, admite acum Van Vleck, succesoarea lui Daedone. Dă asigurări că acum compania și-a revizuit aceste politici pentru a nu mai pune vreo presiune pe clienți astfel încât aceștia să ajungă să se îndatoreze pentru a avea acces la cursuri.

Ruwan Meepagala a dat peste un eveniment OneTaste în 2012 pe când avea 24 de ani, a lucrat pentru companie doi ani, iar când a plecat avea o datorie de 30.000 de dolari. Mai mult, Mee­pa­gala spune că, la un moment dat, nici nu și-a primit salariul.

Deși susține că regulile stricte ale companiei separă clar meditația de sex, când este vorba de a atrage clienți cu bani, regulile se diluează. Meepagala susține că i s-a spus să aibă relații sexuale cu femei mai în vârstă, cu bani și să le convingă să mai cum­­pere cursuri. Alți angajați ajungeau să ceară bani altor cursanți, sugerând că le vor da atenție la schimb sau chiar acceptă o relație sexuală. Compania neagă că ar fi folosit angajații ca momeală pentru a vinde programele și cursurile de meditație.

În 2014, când Laurie, o asistentă de 53 de ani din Los Angeles, a început să frecventeze zilnic cursurile de MO, s-a trezit cople­șită de atenția celor din grup. Devenise con­fidenta tinerelor, iar tinerii, unii având jumătate din vârsta ei, îi făceau curte. S-a mutat într-o casă a OneTaste din Santa Monica și s-a înscris la un program de coaching. Totul părea perfect. Brusc se trezea însă că angajații companiei deveneau distanți. Și nu doar față de ea, ci față de toți cursanții care nu mai cumpărau cursuri noi. Era dis­pe­­rată să le recâștige atenția. Intrase într-o zonă afec­tivă în care simțea că, dacă ar fi plecat din comunitatea OneTaste, s-ar fi simțit pierdută. Este exact senti­men­tul care ți se inducea deliberat, prin presiune sub­­tilă, spu­nându-li-se că vor avea mult de suferit dacă vor renunța la OneTaste. Compania neagă că ar fi indus aceste sentimente și precizează că în 2016 a angajat chiar un psiholog tot pentru a-și ajuta clientela.

Cu toate acestea, o parte dintre foștii angajați spun că povețele primite la cursurile OneTaste erau folosite pentru a justifica manipularea sexuală și abuzurile. „Practica aversiunii“, de exemplu, prin care susțineau că devii mai puternic și capeți o energie sexuală mai mare dacă întreții relații sexuale pe care nu ți le do­rești sau cu persoane care ți se par dezgustătoare. Uneori, cineva din companie era desemnat să fie ma­na­gerul tău sexual timp de o săptămână. „Respectivul intra pe Tinder sau căuta în comunitate persoane cu care să ai zilnic relații sexuale“, povestește un alt fost angajat.

În 2015, compania a fost nevoită să plătească 325.000 de dolari după ce a pierdut un litigiu cu Ayries Blanck. Aceasta a susținut că Cherwitz și alți colegi i-au cerut să aibă relații sexuale cu clienți. Pentru acest articol a refuzat orice comentariu, iar înțelegerea la care a ajuns cu OneTaste a fost una confidențială.

CAPCANA. Din 2016, compania a renunțat oficial să mai organizeze în case private comunități MO și nici nu a mai permis MO în timpul cursurilor, scopul oficial fiind acela de a se adresa unei audiențe mai largi. În realitate, spun angajații, compania a început să se teamă de consecințele legale. Și tot în realitate, sub nume fictive, OneTaste nu a renunțat la comunitățile MO care trăiesc în case private închiriate special.

La 28 de ani, Michal avusese puține relații de durată la activ, dar era foarte sigură pe ea în materie de sex. Totuși nu reușise niciodată să ajungă la orgasm. Chiar dacă meditația orgasmică i-a sunat ciudat la început, s-a dus undeva în toamna lui 2014 la un curs gratuit pentru a vedea dacă ar putea-o ajuta. A început să țină legătura cu angajați ai OneTaste, să facă yoga, să aibă o anumită alimentație. Nefericită cu slujba de asis­­tent școlar, a început să meargă regulat la adu­nă­rile MO din New York. Începuse să îi placă faptul că dă­dea peste mulți bărbați care se arătau interesați de ea. „Era ciudat, dar mă simțeam puternică“, mărturi­sește acum.

Doar că, într-o clipită, OneTaste i-a confiscat viața. Michal a renunțat la slujbă, și-a dat câinele părinților și s-a mutat într-o aglomerată comunitate de MO din Brooklyn. Și s-a apucat să vândă la rândul ei cursurile OneTaste. Reușea acum să aibă orgasm, dar destul de rar. După câteva luni, a vrut să intre în programul de coaching, dar nu avea suficienți bani. Cherwitz i-a dat pe loc soluția: un card de credit. Până atunci, nu avu­sese niciodată datorii. Părinții s-au îngrijorat, dar pentru Michal, OneTaste era tot ce conta.

Ca și ceilalți angajați, câștiga un comision raportat la cât vindea. Era norocoasă dacă făcea pe lună 200-300 de dolari. Lucra mai bine de 80 de ore pe săptă­mână pentru OneTaste. „Ca în cazul multor startup­uri, angajații fac ore suplimentare uneori“, se apără OneTaste într-o declarație în care susține că-și plă­tește corect angajații.

Certurile cu părinții s-au întețit mai ales când i-a anun­țat că se va căsători cu unul dintre cursanți (acesta o ajutase să-și plătească cursurile intensive). Doar că ceva s-a întâmplat, spre binele lui Michal. Una dintre cele mai apropiate colege a plecat din com­pa­nie, iar Michal a început să se gândească să facă la fel. Gând care i se părea corect, dar înspăi­mân­tător în ace­lași timp (avea coșmaruri și adesea se trezea plângând).

La scurt timp după nuntă, în septembrie 2015, și-a convins soțul să plece amândoi din OneTaste. Sub stresul readaptării la viața dinainte, au divorțat. Michal s-a mutat cu părinții în New York, deprimată și cu gânduri de suicid. „Credeam că sunt blestemată, nu-mi mai puteam controla emoțiile“, mărturisește ea.

Azi, compania susține că s-a schimbat, mai ales de când Daedone nu mai este CEO (din 2017). Și-a vândut inclusiv participația către trei angajați ai OneTaste. Noul director, Van Vleck, mizează acum pe rezultatele unui studiu comandat de companie pentru a evidenția beneficiile pe care MO le are asupra sănătății (peste 130 de perechi de cursanți au fost supuși unor testări în care este urmărită și citită activitatea cerebrală în timpul sesiunii de MO, realizate de cercetători de la Uni­versitatea din Pittsburgh). Rezultatele sunt aștep­tate pentru finalul acestui an și Van Vleck se așteaptă ca știința să confirme ceea ce OneTaste susține deja la cursurile pe care le vinde.

La mai bine de doi ani de când a părăsit OneTaste, Michal suferă încă emoțional și sexual. Daedone și dis­cipolii ei prescriu, printre altele, relații sexuale cu cât mai mulți parteneri, pentru că numai așa poți atinge starea de bine. „Nu-ți dai seama decât după că este o idee toxică, de fapt. Sunt dezgustată acum că am acceptat să trec prin așa ceva“, spune Michal. „În final, m-am simțit și mai confuză cu privire la sex și la limi­tele propriului corp, deși OneTaste susține exact contra­riul“, adaugă Michal, mărturisind și că nu a mai meditat orgasmic de când a părăsit comunitatea OneTaste.

 

Sfertul meditativ

Meditația orgasmică – nu este sex, preludiu sau orice știm că se întâmplă în dormitor, ci o practică meditativă de 15 minute care are deja adepți în toată lumea.

PRINCIPIILE. Metoda presupune relaxarea totală şi repetarea sunetelor „ooo-mmm“, ca în Tantra Yoga. Principiile sale se revendică în parte din tradițiile orientale, unde energia sexuală este o cheie a extazului și o extindere a conștiinței. Practicată însă în repetate rânduri, în sesiuni de câte 15 minute, tehnica ajută persoana să se concentreze mai bine asupra senzaţiilor trăite.

CONTROVERSE. Dacă pentru unii, OneTaste este doar un soi de schemă piramidală sau o afacere-cult care manipulează slăbiciunile oamenilor, pentru alții este o nouă nebunie la modă care atrage zilnic noi adepți.


Articol preluat din BloombergBusinessweek

de  Ellen Huet; adaptare de Mimi Noel

FOTO: Guliver / Getty Images

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.