Lovită de pandemie, piața organizării de evenimente s-a adaptat din mers la o realitate în care nimic nu se mai poate realiza fără tehnologie

NewMoney 15/04/2021 | 10:06 Companii
Lovită de pandemie, piața organizării de evenimente s-a adaptat din mers la o realitate în care nimic nu se mai poate realiza fără tehnologie

Puternic lovită de pandemie, piața de organizare de evenimente s-a readaptat din mers la o realitate în care nimic nu se mai poate realiza fără tehnologie.

În strategia pentru 2021 a Exploratist, pri­ma agenție de brand și employee experience din România, evenimentele digitale și cele hibrid (o combinație între prezența fi­zică și prezența online cu ajutorul tehno­logiei) reprezintă o prioritate absolută, ținta companiei fiind creșterea portofoliului de clienți cu până la 250% raportat la 2020. Odată cu reinventarea industriei or­ga­nizării de evenimente, tehnologia a devenit un element-cheie, prin intermediul că­reia sunt organizate astăzi evenimente online complexe.

După „o scădere bruscă și deloc anti­cipată de aproape 60% a cifrei de afaceri anul trecut“, Silviu Petran, managing director Exploratist, aduce acum în prim-plan câteva mișcări al căror efect se traduce printr-o revenire la rulajele de dinaintea pandemiei. Petran a pariat încă de la înce­put pe digitalizare într-un domeniu în care părea greu de crezut că se va întâmpla acest lucru – evenimentele corporate.

Soluțiile potrivite

„Am urmărit să con­struim o soluție integrată care să poată susține orice tip de evenimente online, de la întâlniri de business și conferințe până la traininguri și petreceri tematice. Suita de soluții digitale poate implementa evenimente online de orice dimensiune, inclusiv cu acoperire globală. Investițiile în tehno­logie și design au depășit 100.000 de euro, dar rezultatele nu au întârziat să apară“, detaliază Silviu Petran, care a bu­ge­tat pe anul acesta alți 100.000 de euro pentru digitalizare.

Potrivit specialiștilor din cadrul Marcom Hub, care au analizat recent tendin­țele din piața evenimentelor corporate, com­paniile care organizează astfel de evenimente – online sau hibrid – vor alege să comunice tot mai mult prin intermediul unor canale profesioniste, similare platfor­melor de televiziune.

„Dacă în evenimentele prepandemice liniile mari din buget mergeau spre scene enorme, lumini, strălucire, ambalaj, acum acest «zgomot» a dispărut și rămâne ce este relevant. Valoarea reală e în conținut. Am observat că funcționează conținutul short & sweet, quizuri și jocuri, formate de talk-show în care informația e împărțită în calupuri ușor de asimilat“, spune Ana Ră­du­lescu, tech experience designer la Marcom Hub.

Un studiu referitor la acest segment, citat de Agerpres, arată că piața evenimen­telor corporate din România a înregistrat înainte de pandemie creșteri anuale de apro­ximativ 20%, companiile din farma, agricultură, IT, FMCG și auto fiind principalii organizatori.

În privința sumelor alocate astăzi de companii pentru asemenea evenimente, acestea au scăzut cu aproximativ 30%, în contextul în care au dispărut și cheltuielile pentru deplasări, cu toate detaliile logistice pe care le implicau. „Contextul actual ne-a afectat direct încă de la primele res­tricții. 40% din businessul nostru dinainte de pandemie era reprezentat de evenimente corporate offline. 2020 a fost pentru noi un an al adaptării și reorientării. Evenimentele mari vor mai rămâne o perioadă în online și era nevoie de o soluție tehnică și creativă care să permită o rată mare de par­ticipare. Soluția noastră, Digital Stage, oferă toate aceste lucruri“, adaugă Silviu Petran.

În opinia acestuia, evenimentele de tip hi­brid vor lua amploare, alimentate de do­rința companiilor de a se apropia de „nor­malul“ de dinaintea pandemiei. „Noi am intrat cu motoarele turate la maximum în 2021 și am capitalizat mult pe experiența anului 2020. Am înțeles și ce funcționează și ce este, încă, sensibil și chiar incert. Rezultatele primului trimestru sunt încurajatoare. În 2021 vom investi în parteneriate internaționale pentru a aduce soluții globale pe piața din România“, continuă Silviu Petran.

În scădere

Exploratist miza pentru 2020 pe afaceri de două milioane de euro, însă criza pandemică a dus la o cădere de 60% față de afacerile de 1,1 milioane de euro din 2019. Pentru anul acesta, datorită in­ves­tițiilor planificate, precum și soluțiilor im­plementate în ultimul timp, cifra de afa­ceri ar urma să revină aproape de nivelul înregistrat în 2019, la un milion de euro.

„Marja de profit diferă de la un proiect la altul, de la o verticală de business la alta. Strategia noastră de business este gân­dită exclusiv în jurul profitabilității punc­tuale și urmărim constant un indicator macro de performanță și anume EBITDA. Am reușit în 2020 să creștem cu 3% acest indicator, iar în 2021 mizăm pe o creștere de 10% a acestui indicator“, mai spune Silviu Petran.

Pe viitor, Exploratist se va centra pe dez­voltarea și implementarea de programe integrate pentru companiile cu care lucrează. La nivelul general al pieței, dis­tanțarea socială impusă de pandemia de COVID-19 a determinat toate aceste companii să își regândească strategiile de business și employee experience. Confruntate pentru prima dată cu provocările organi­zării de evenimente online, multe dintre ele au realizat că este nevoie de mai mult decât de un laptop și o conexiune la internet pentru a-și ține angajații și partenerii informați și motivați.

Totodată, interacțiunea într-un mediu mai puțin formal sau discuțiile libere din pauzele unui eveniment sunt alte câteva dintre lucrurile care au lipsit în contextul pandemic. Exploratist le-a readus online într-o manieră personalizată, fiind incluse și concerte live, dar și comunicarea prin chat, discuțiile tematice, private sau de echipă.

Chiar și în noile condiții, piața organi­zării de evenimente are în continuare po­ten­țial de creștere, pe măsură ce organiza­țiile înțeleg că pot să își eficientizeze mo­dul în care comunică și timpul pentru im­plementarea proiectelor.

În ultimul an, Exploratist a dezvoltat mai multe proiecte adresate direct companiilor, pe care le-a completat cu tot felul de ac­tivități de team building virtual și programe digitale de wellbeing. Astfel, chiar dacă echipa nu se află în același loc, un spațiu virtual dublat de tehnologie și de o echipă care să coordoneze activitatea pot crea o conexiune reală. Iar printre cele mai populare activități de team building digital se numără vizitarea virtuală a unui platou de la Hollywood și realizarea unui film de box-office sau escaladarea celui mai înalt munte din lume.

Acest articol a apărut în numărul 113 al Revistei NewMoney