Lecțiile pandemiei: Cum a luat naștere Colltrain, platforma româ­nească de training colaborativ la distanță

Florel Manu 01/08/2023 | 10:25 Companii
Lecțiile pandemiei: Cum a luat naștere Colltrain, platforma româ­nească de training colaborativ la distanță

În perioada restricțiilor sanitare, multe businessuri s-au blocat. Antreprenorii au încercat să iasă din acest blocaj mutând tot ce este posibil în online. Pentru unele afa­ceri însă, activitatea din mediul virtual s-a dovedit a fi mai benefică decât cea clasică.

Momentul martie 2020 a fost unul destul de dificil pentru expertul în training Marian Știrbescu (51 de ani). Compania sa, Axio­ma Solutions, s-a văzut nevoită să amâne sau să anuleze brusc 30 de sesiuni de training. Asta, cu atât mai mult cu cât numeroși trai­neri profesioniști au renunțat și ei la activi­tate din cauza restricțiilor sanitare.

„Făcând parte cu niște colegi din rețele in­ternaționale de training, ne-am gândit cum facem să punem la punct o manieră de lucru pentru online“, spune Marian Știr­bescu. Potrivit acestuia, odată cu intrarea în lockdown, din câteva sute de traineri, doar trei-patru au căutat soluții de a continua activitatea. El precizează că în scurt timp a început să experimenteze întâlnirile pe platformele de conferințe, însă a simțit nevoia unei interacțiuni permanente între trainer și cursant.

Joaca din online

Pentru interactivitate, a decis să aducă în mediul virtual ac­ti­vități care erau făcute în sălile de curs. Așa că a căutat o modalitate prin care să „mute“ din mediul fizic în online tot felul de jocuri de tip puzzle sau scrabble. Așa s-a născut Colltrain, o platformă româ­nească de training colaborativ la distanță. „Poți să simulezi diverse jocuri și activi­tăți“, descrie Marian Știrbescu în câteva cuvinte utilitatea platformei. Aceasta este utilizată atât de traineri independenți, cât și de companii care au departamente de training.

Din aprilie 2020, Marian Știrbescu a început să integreze trei tipuri de activități. O simulare de mulțime de alphabet letters, ceva similar cu Scrabble, o activitate în care se puteau combina mai multe seturi de cărți de joc și o aplicație de tip flipchart cu care a simulat lucrul cu post-ituri. Pentru a crește eficiența platformei de training online, antreprenorul a investit peste 200.000 de euro din fonduri proprii.

La sfârșitul lui iunie, de exemplu, Colltrain era utilizată de peste 300 de traineri profesioniști. Cei mai mulți sunt din România, însă activitățile listate pe platformă sunt utilizate și de formatori din Franța, Marea Britanie, Scoția, Germania, Bulgaria, Ungaria ori Canada. Potrivit lui Știrbescu, partea de dezvoltare a produsului și cea de product management sunt concentrate în birourile din București, însă există și o mică entitate în Marea Britanie orientată către vânzări.

„Noi țintim piața din Marea Britanie. Și nu doar pentru că ei au inventat aceste trai­ninguri, dar o fac foarte bine și volumul de lucru este foarte mare“, detaliază Mari­an Știrbescu. El estimează că piața de training din Marea Britanie este cât cea din Germa­nia și cea din Franța la un loc, unde și aco­lo volumele de lucru sunt imense.

Antreprenorul spune că deocamdată piața din Statele Unite nu prezintă un interes ma­jor, din cauza diferenței de fus orar. Și asta, pentru că trainerii mai au nevoie de suport din partea unui reprezentant al platformei Colltrain, atunci când identifică o problemă și nu o pot utiliza corect, iar în momentul de față nu își permite să dedice special personal pentru această interac­țiune cu potențialii clienți din SUA.

De la programe la training

Marian Știrbescu are o experiență de 20 de ani în domeniul trainingului, iar în toată această perioadă și-a dezvoltat permanent abilitățile pentru instruirea de personal. Spune că a ajuns trainer din întâmplare. El este de profesie programator, fiind absolvent al Facultății de Electronică și Teleco­mu­nicații a Universității Politehnica din București.

A fost și angajat în mai multe companii din telecomunicații, producție ori distri­buție. În perioada în care lucra ca progra­mator la un distribuitor din zona FMCG (bunuri de larg consum), a fost solicitat să ofere sprijin pentru pregătirea altor colegi din țară. Și așa a început să țină cursuri de programare cu salariați ai companiei la care lucra. În paralel avea proiecte personale ca freelancer, iar în 2003 a decis să își facă și o firmă, Axioma Solutions.

În 2004, în timp ce a fost invitat la un curs pentru traineri, i s-a propus să se implice și el în câteva cursuri. Aici a descope­rit că îi place calitatea de trainer și a în­ce­put să dezvolte businessul în această di­recție. Din 2020 însă, și-a schimbat total strategia de business și s-a orientat masiv către zona de online. „Colltrain are șanse să crească. Noi acum am câștigat niște nișe“, spune antreprenorul. El estimează că în următorii doi ani businessul va trece lejer de pragul de un milion de euro, pentru că poate crește mult mai rapid decât dacă ar face training în sala de curs.

Potrivit lui Marian Știrbescu, o serie de formatori care fac acest lucru față în față cu cursanții au integrat în ședințele din offline activități din online de pe platforma Colltrain. „Pe online, componenta vizuală e mult mai puternică, omul stă cu ochii în ecran și se concentrează mai bine. A crescut și gradul de retenție, și oamenii țin minte mai multe lucruri“, menționează Marian Știr­bescu.

El este convins că piața de training online va crește în perioada ce urmează. Și spune asta după ce a constatat că, la nivel global, tinerii care au ales să fie traineri sunt mult mai deschiși să-și desfășoare activitatea de la distanță și au plăcerea de a utiliza tot felul de aplicații și platforme care le ușurează munca.

Cât despre întâlnirile fizice în sălile de curs, crede că nici acestea nu vor dispărea total pentru că, și în acest tip de training, apli­cațiile online sunt din ce în ce mai utili­zate, fiind un domeniu în care internetul este din ce în ce mai prezent.

Training la nivel global

Piața globală de training corporativ era estimată la nivel global la 345,56 miliarde de dolari, potrivit unui studiu publicat pe GlobeNewsWire.com.

  • TENDINȚE. Potrivit studiu­lui citat, piața globală de training corporativ ar putea crește la 493,32 miliarde de dolari până în 2028.
  • DIMENSIUNE. Potrivit datelor disponibile la nivel global, 40% din piața de training este reprezentată de Statele Unite, iar 30%, de Europa.
  • COSTURI. Potrivit unui son­daj al companiei de cercetare de piață SkyQuest, care a chestionat peste 1.000 de profesioniști în formare și dez­voltare, marile companii cheltuiau în 2022 o medie de 1.386 de dolari pe angajat, față de 1.295 de dolari în 2021.
  • METODĂ. Sondajul SkyQuest a constatat că e-lear­ningul este cea mai populară metodă de livrare a instruirii, fiind folosit de 80% dintre organizațiile care apelează la cursurile de pregătire pentru angajați.

Acest articol a apărut în numărul 168 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.