Lecțiile pandemiei: Cum a luat naștere Colltrain, platforma românească de training colaborativ la distanță

În perioada restricțiilor sanitare, multe businessuri s-au blocat. Antreprenorii au încercat să iasă din acest blocaj mutând tot ce este posibil în online. Pentru unele afaceri însă, activitatea din mediul virtual s-a dovedit a fi mai benefică decât cea clasică.
Momentul martie 2020 a fost unul destul de dificil pentru expertul în training Marian Știrbescu (51 de ani). Compania sa, Axioma Solutions, s-a văzut nevoită să amâne sau să anuleze brusc 30 de sesiuni de training. Asta, cu atât mai mult cu cât numeroși traineri profesioniști au renunțat și ei la activitate din cauza restricțiilor sanitare.
„Făcând parte cu niște colegi din rețele internaționale de training, ne-am gândit cum facem să punem la punct o manieră de lucru pentru online“, spune Marian Știrbescu. Potrivit acestuia, odată cu intrarea în lockdown, din câteva sute de traineri, doar trei-patru au căutat soluții de a continua activitatea. El precizează că în scurt timp a început să experimenteze întâlnirile pe platformele de conferințe, însă a simțit nevoia unei interacțiuni permanente între trainer și cursant.
Joaca din online
Pentru interactivitate, a decis să aducă în mediul virtual activități care erau făcute în sălile de curs. Așa că a căutat o modalitate prin care să „mute“ din mediul fizic în online tot felul de jocuri de tip puzzle sau scrabble. Așa s-a născut Colltrain, o platformă românească de training colaborativ la distanță. „Poți să simulezi diverse jocuri și activități“, descrie Marian Știrbescu în câteva cuvinte utilitatea platformei. Aceasta este utilizată atât de traineri independenți, cât și de companii care au departamente de training.
Din aprilie 2020, Marian Știrbescu a început să integreze trei tipuri de activități. O simulare de mulțime de alphabet letters, ceva similar cu Scrabble, o activitate în care se puteau combina mai multe seturi de cărți de joc și o aplicație de tip flipchart cu care a simulat lucrul cu post-ituri. Pentru a crește eficiența platformei de training online, antreprenorul a investit peste 200.000 de euro din fonduri proprii.
La sfârșitul lui iunie, de exemplu, Colltrain era utilizată de peste 300 de traineri profesioniști. Cei mai mulți sunt din România, însă activitățile listate pe platformă sunt utilizate și de formatori din Franța, Marea Britanie, Scoția, Germania, Bulgaria, Ungaria ori Canada. Potrivit lui Știrbescu, partea de dezvoltare a produsului și cea de product management sunt concentrate în birourile din București, însă există și o mică entitate în Marea Britanie orientată către vânzări.
„Noi țintim piața din Marea Britanie. Și nu doar pentru că ei au inventat aceste traininguri, dar o fac foarte bine și volumul de lucru este foarte mare“, detaliază Marian Știrbescu. El estimează că piața de training din Marea Britanie este cât cea din Germania și cea din Franța la un loc, unde și acolo volumele de lucru sunt imense.
Antreprenorul spune că deocamdată piața din Statele Unite nu prezintă un interes major, din cauza diferenței de fus orar. Și asta, pentru că trainerii mai au nevoie de suport din partea unui reprezentant al platformei Colltrain, atunci când identifică o problemă și nu o pot utiliza corect, iar în momentul de față nu își permite să dedice special personal pentru această interacțiune cu potențialii clienți din SUA.
De la programe la training
Marian Știrbescu are o experiență de 20 de ani în domeniul trainingului, iar în toată această perioadă și-a dezvoltat permanent abilitățile pentru instruirea de personal. Spune că a ajuns trainer din întâmplare. El este de profesie programator, fiind absolvent al Facultății de Electronică și Telecomunicații a Universității Politehnica din București.
A fost și angajat în mai multe companii din telecomunicații, producție ori distribuție. În perioada în care lucra ca programator la un distribuitor din zona FMCG (bunuri de larg consum), a fost solicitat să ofere sprijin pentru pregătirea altor colegi din țară. Și așa a început să țină cursuri de programare cu salariați ai companiei la care lucra. În paralel avea proiecte personale ca freelancer, iar în 2003 a decis să își facă și o firmă, Axioma Solutions.
În 2004, în timp ce a fost invitat la un curs pentru traineri, i s-a propus să se implice și el în câteva cursuri. Aici a descoperit că îi place calitatea de trainer și a început să dezvolte businessul în această direcție. Din 2020 însă, și-a schimbat total strategia de business și s-a orientat masiv către zona de online. „Colltrain are șanse să crească. Noi acum am câștigat niște nișe“, spune antreprenorul. El estimează că în următorii doi ani businessul va trece lejer de pragul de un milion de euro, pentru că poate crește mult mai rapid decât dacă ar face training în sala de curs.
Potrivit lui Marian Știrbescu, o serie de formatori care fac acest lucru față în față cu cursanții au integrat în ședințele din offline activități din online de pe platforma Colltrain. „Pe online, componenta vizuală e mult mai puternică, omul stă cu ochii în ecran și se concentrează mai bine. A crescut și gradul de retenție, și oamenii țin minte mai multe lucruri“, menționează Marian Știrbescu.
El este convins că piața de training online va crește în perioada ce urmează. Și spune asta după ce a constatat că, la nivel global, tinerii care au ales să fie traineri sunt mult mai deschiși să-și desfășoare activitatea de la distanță și au plăcerea de a utiliza tot felul de aplicații și platforme care le ușurează munca.
Cât despre întâlnirile fizice în sălile de curs, crede că nici acestea nu vor dispărea total pentru că, și în acest tip de training, aplicațiile online sunt din ce în ce mai utilizate, fiind un domeniu în care internetul este din ce în ce mai prezent.
Training la nivel global
Piața globală de training corporativ era estimată la nivel global la 345,56 miliarde de dolari, potrivit unui studiu publicat pe GlobeNewsWire.com.
- TENDINȚE. Potrivit studiului citat, piața globală de training corporativ ar putea crește la 493,32 miliarde de dolari până în 2028.
- DIMENSIUNE. Potrivit datelor disponibile la nivel global, 40% din piața de training este reprezentată de Statele Unite, iar 30%, de Europa.
- COSTURI. Potrivit unui sondaj al companiei de cercetare de piață SkyQuest, care a chestionat peste 1.000 de profesioniști în formare și dezvoltare, marile companii cheltuiau în 2022 o medie de 1.386 de dolari pe angajat, față de 1.295 de dolari în 2021.
- METODĂ. Sondajul SkyQuest a constatat că e-learningul este cea mai populară metodă de livrare a instruirii, fiind folosit de 80% dintre organizațiile care apelează la cursurile de pregătire pentru angajați.
Acest articol a apărut în numărul 168 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly