Lara Fabian, fata cu voce de înger, revine în România. De ce este comparată cân­tăreața de origine belgiană cu Céline Dion

Oana Borviz 26/01/2018 | 11:33 Timp Liber
Lara Fabian, fata cu voce de înger, revine în România. De ce este comparată cân­tăreața de origine belgiană cu Céline Dion

Lara Fabian își lansa, anul trecut, un nou album, cel de-al patrulea în limba engleză și cel de-al 13-lea din discografia sa. Acum, cântăreața în vârstă de 48 de ani își promovează albumul printr-un turneu care o va aduce aproape de noi, în luna martie.

Acest articol a apărut în numărul 32 (22 ianuarie – 4 februarie) al revistei NewMoney

Comparată adesea cu Céline Dion, cân­tăreața de origine belgiană Lara Fabian (pe numele real Lara Sophi Katy Crokaert) și-a lansat primul album în lim­ba engleză la sfârșitul anilor 1990, devenind astfel un artist de top și pe piața muzicală engleză, după ce o cucerise deja pe cea franceză. După aproape 20 de ani de la acel succes, Fabian a lan­sat cel de-al patrulea material dis­co­gra­fic în limba lui Shakespeare în iunie, anul trecut. Pentru acest album, intitulat „Camouflage“ și definit de un sound fresh, artista va porni într-un turneu mondial ce va începe în Ame­ri­ca, în luna februarie și se va finaliza în Franța, în luna iunie. Între aceste date, mai exact pe 29 și 31 martie, Lara Fabian va fi prezentă și în România (Cluj-Na­poca și București) pentru a-și promova cele 12 piese de pe album. Sincer, intens, fără camuflaj.

Fata cu voce de înger, cum i se mai spune, Lara Fabian a scos primul album, omonim, în 1991, în limba fran­ceză, singurul dominat de cântece dance-pop (și nu de balade, pentru care este mai degrabă cunoscută) și de un optimism pe care cu greu îl mai regăsești pe albumele care i-au urmat. Cu excepția celui din urmă, căci „Ca­mouflage“ reprezintă un fel de întoarcere la ritmurile nebunești și la acel spirit viu ce-i caracteriza albumul de debut.

„Atemporal și modern“, inspirat de „electro-pop“, dar și de „orchestrații cla­sice“, așa cum îl descrie chiar ea, „Ca­mouflage“ a fost compus și produs de Fabian împreună cu doi muzicieni res­pectați: suedezul Moh Denebi, „unul dintre cei mai proeminenți exponenți ai sunetului pop modern“ (cum este numit pe site-ul artistei), și Sharon Vaughn, compozitor american care a lucrat cu artiști precum Willie Nelson, Dolly Parton, Boyzone.

Vocea hipnotică a lui Fabian – care dă sens atâtor balade („I Will Love Again“, „Adagio“ sau „Love by Grace“) – se îm­bină aici cu sound-urile amețitoare de electro alcătuind piese în care se vor regăsi, cu siguranță, toți aceia care se încăpățânează să rămână tineri.

Lara Fabian, unică prin vocea și lirismul ei

Nu­mită Lara după personajul central al romanului lui Boris Pasternak, „Doctor Jivago“, Lara Fabian a ajuns să facă muzică datorită părinților ei (tatăl, chitaristul Petulei Clark; mama, mu­ziciană și ea) care au încurajat-o să cânte oferindu-i un pian la vârsta de 9 ani. Tot ei au familiarizat-o cu repertoriul muzicii clasice, de care a fost tot timpul inspirată și la care s-a raportat mereu și prin prisma vocii ei de soprană.

În timpul celor 10 ani de studii la Conservatorul Regal din Bruxelles (unde a intrat la vârsta de 8 ani) a scris și interpretat propriile piese, puternic in­fluențate de tehnica unor cântăreți și formații precum Barbra Streisand și Queen. Așa că nu este deloc surprin­zător că aceasta a ajuns să cunoască destul de repede succesul, mai întâi pe piața muzicală franceză, iar apoi pe cea engleză.

„Carpe Diem“, „Pure“, „Live“, „Every Woman in Me“ etc. sunt albume care au ajutat-o să devină cea mai bine vândută artistă de origine belgiană din toate timpurile (a vândut peste 18 mili­oane de discuri), iar „Le jour où tu partira“, „Tu t’en vas“, „Je t’aime“ sau „Je suis Malade“, „I Am Who I Am“ sau „Love by Grace“ sunt single-uri cu care a condus topuri muzicale și a trezit ini­mi visă­toare.

Fără egal. „Am fost comparată cu atâția – Streisand, Céline –, iar asta nu mă deranjează. De ce să mă îngrijoreze comparațiile cu cei mai buni?“, declara amuzată, la un moment dat, Fabian care are multe în comun cu Céline Dion (amândouă și-au început cariera în țări vorbitoare de franceză, amândouă s-au mutat în Quebec, lansându-se cu succes și pe piața muzicală de limbă engleză, amândouă au fost vocile unor filme Disney, ambele au participat la Eurovision-ul de la Dublin, din 1988, unde Dion a câștigat concursul, în timp ce Fabian s-a clasat pe locul al patrulea).

Dar Lara Fabian este unică prin vocea și lirismul ei, prin conceptele ei artistice („Mademoiselle Zhivago“ este, spre exemplu, unul dintre cele mai am­bi­țioase albume, compus în mai multe limbi) și crezurile ei sociale („La Difference“, de pe albumul „Pure“, este cunoscut ca unul dintre cele mai convingătoare cântece prin care artista și-a exprimat sprijinul pentru drepturile LGBT, piesa devenind imn gay în multe țări vorbitoare de franceză).

Unice sunt și concertele pe care le susține mereu în fața unui număr impresionant de fani, ce cuprind producții vizuale uimitoare, piese noi și cele mai frumoase hituri. Cei care au văzut-o, spre exemplu, cântând în România, în 2016, știu că așa vor fi și concertele de la Sala Polivalentă din Cluj-Napoca și de la Sala Palatului din București, din luna martie. Sincere, intense, fără camuflaj.

 


FOTO: Guliver / Getty Images