Întrecerea brandurilor. Cine este câștigător în Europa: Nike sau Adidas?

Prin campanii îndrăznețe despre Berlinul postbelic sau despre viața de noapte a metropolei europene, brandul american Nike îi ia din nou fața rivalului său tradițional, Adidas, și chiar pe terenul acestuia.
Acest articol a apărut în numărul 63 (15 – 28 aprilie 2019) al revistei NewMoney
Într-o noapte rece de noiembrie, în Paris, fotbalistul Neymar de la Paris Saint-Germain marca după o pasă primită de la Kylian Mbappé. Vedeta franceză și-a luat în spate coechipierul brazilian, iar cele două megastaruri ale fotbalului internațional și-au savurat golul preț de câteva secunde. Totul, cumva sub privirile unui alt simbol al sportului mondial, chiar dacă retras acum, Michael Jordan, a cărui siluetă a fost stilizată într-un logo special al brandului Nike care personalizează tricourile echipei de fotbal din prima ligă franceză.
Asocierea dintre o legendă a baschetului american și o echipă europeană de fotbal poate părea nepotrivită. Face însă parte dintr-un efort mai amplu și mai nuanțat al gigantului Nike de a testa noi strategii de marketing în lupta cu rivalul său istoric, Adidas. Îndrăzneala este cu atât mai mare cu cât ofensiva are loc în Europa, teritoriul tradițional al producătorului german. Nike își diversifică brandul pentru a ajunge la audiențe mai tinere și pentru a-și securiza o aderență mai consistentă în Europa, mai ales în capitale precum Paris și Berlin.
Tendințe. Colecția „Jordan X PSG“, care include șepci, tricouri și alte accesorii cu însemnele clubului Paris Saint-Germain, s-a epuizat chiar la lansarea din septembrie anul trecut, luându-i prin surprindere chiar și pe cei de la Nike. Implicit, a însemnat un nou stimul pentru vânzările din jurul brandului Jordan.
La momentul închiderii trimestrului al treilea (30 noiembrie), Nike marcase deja vânzări în creștere în Europa, în ciuda contextului economic general de pe Bătrânul Continent – Brexit, haos în politica Italiei, protestele „vestelor galbene“ în Franța. În decembrie, directorii companiei americane le-au mai dat o veste bună investitorilor – vânzările vor continua să crească în Europa, și asta grație noilor instrumente de marketing digital puse la lucru la Londra și în alte metropole europene.
A urmat 21 martie, când Nike a raportat rezultatele financiare – o scădere pe piața nord-americană, dar o creștere de 6% a vânzărilor în Europa, Orientul Mijlociu și Africa în trimestrul încheiat în februarie.
„Nike știe să exprime o viziune privind viitorul și reușește să o și execute mai bine ca oricine în zona operațiunilor de retail“, spune John Kernan, analist newyorkez în cadrul Cowen Inc. „Rămâne mereu aproape de consumatori și știe să seteze tendințele locale în orașe-cheie“, adaugă Kernan.
Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.