Cum a ajuns un inginer de aeronave să facă 14 milioane de euro pe an amenajând casele altora

Florel Manu 15/05/2018 | 18:01 Oameni
Cum a ajuns un inginer de aeronave să facă 14 milioane de euro pe an amenajând casele altora

Când vrei săți renovezi apartamentul, te gândești la un buget, cauți materiale și un meșter. Pare relativ simplu, dar când începi să iei magazinele la pas mai pierzi din elan. Dar cum ar fi dacă ar exista și o variantă mai simplă, de la A la Z?

Acest articol a apărut în numărul 40 (14-27 mai 2018) al revistei NewMoney

Dragoș Bonea, fondatorul Delta Studio, este unul dintre antreprenorii care au înțeles că amenajarea unui apartament nu înseamnă doar parchet, gresie, faianță și obiecte sanitare. Așa că a dat o altă dimensiune renovării și acum obține venituri de peste 14 milioane de euro din vânzarea de concepte de amenajări interi­oare, incluzând toate materialele şi obi­ec­tele de design necesare unui spaţiu de locuit sau de birouri. Vă întrebați cine ar da bani pe renovări la cheie?

Citește și: FOTO Ce întrebuințare neobișnuită a găsit Radu Savopol, proprietarul 5 to go, unor mașini vechi de 60 de ani

REȚETA SPANIOLĂ. Inginer de aeronave de profesie, Dragoș Bonea este o prezență activă în piața decorațiunilor interioare de peste două decenii. Aventura sa antre­prenorială a început în 1996, an în care „am avut de ales între a pleca din țară și a deschide o afacere“, după cum mărturi­sește el acum. Terminase facultatea de aeronave în 1992 și era angajat ca inginer într-un institut de cercetare, cu un salariu ce era echivalentul a 50 de dolari. Pentru comparație, avea prieteni din copilărie, fără studii superioare, care câștigau în acea vreme mii de dolari. Iar afacerea lor era cât se poate de simplă: „Aduceau ma­șini din Germania și le vindeau aici“.

Cum jumătate dintre colegii lui din fa­cul­tate erau plecați în Statele Unite, Germania ori Belgia, s-a gândit că e momentul să caute și el o slujbă mai bine plătită în străinătate. Dar mai avea o variantă. Una la care începuse să se gândească încă din 1990, când fusese chiar tentat să renunțe la facultate pentru a se apuca să facă importuri din Germania. „Era o lipsă puternică de produse în România și pu­teai face importuri cu marjă mare“, explică antreprenorul. Și-a continuat însă facultatea, numai că, după doi ani lucrați în ins­ti­tutul de cercetare și alți doi ani de studii postuniversitare de management, a decis că e momentul să se lanseze în propria afa­cere. A început cu vânzarea de plăci ce­ramice. Cererea de gresie și faianță era destul de mare, iar pe piață era loc pentru astfel de noi businessuri.

Însă mai avea de trecut un hop: aprovi­zio­narea. În România erau doar trei mari pro­ducători de plăci ceramice, „și era greu să te aprovizionezi dacă nu aveai cu­noștințe în fabrică“, își amintește Bonea. Astfel că a revenit la planul său inițial bazat pe importuri. Doar că de data asta s-a orientat către Spania – unde funcționau în acel moment aproximativ 300 de fabrici producătoare – și a ales să aducă plăci ce­ra­mice de calitate superioară celor din România.

S-a împrietenit cu furnizorii și a obținut termene de plată favorabile. „În acea perioadă se făceau importuri din Italia. Italienii erau scumpi și aveau culori mai șterse. În Spania, culorile erau mai vii și prețurile acceptabile“, își explică antreprenorul alegerea.

MAREA DIVERSIFICARE. Afacerea a început să meargă și avea să crească de la an la an, mai ales că vânzarea de obiecte pentru decorațiuni interioare a mers foarte bine în perioada boom-ului imobi­liar. Doar că în timp ce a câștigat expe­rien­ță, Bonea a decis să-și diversifice oferta inclusiv prin concepte proprii. Apu­case între timp să se și extindă și nu mai vindea doar plăci ceramice ori obiecte sanitare. În 1999-2000 și-a deschis o fa­bri­că de mo­bilă la Piatra Neamț, de unde face și export, iar în paralel a crescut businessul cu gresie și faianță. Și-a creat inclusiv bran­duri proprii, pe care le produce în China, Vietnam și India.

Businessul Delta Studio a început să crească după 2015, după ce Bonea a creat cu arhitecții proprii mai multe concepte integrate de amenajare. O creștere care de­monstrează – dacă mai era cazul – că există și un segment destul de important de clienți care cumpără produse integrate, și nu doar simple materiale de con­strucții. „Circa 70% din piață este orien­tată către magazinele de bricolaj, 25% din clienți vor concepte, iar 5% reprezintă segmentul de lux care apelează la propriii arhitecți“, detaliază Bonea.

După ce a deschis 11 magazine de pre­zentare în marile orașe din țară (trei în Bu­curești și câte unul în Iași, Constanța, Cluj-Napoca, Timișoara, Brașov, Pitești, Ploiești, Piatra-Neamț), Dragoș Bonea in­tenționează să investească în propria plat­formă online pentru a posta concepte 3D și filmulețe cu diverse tipuri de ame­najări. El mai spune că, odată cu dez­ghe­țul pieței imobiliare, tot mai mulți dezvoltatori sunt interesați de conceptele pe care le creează firma sa, pentru a-și vinde mai ușor apartamentele. Pentru că, în mod uzual, „singurul loc dintr-o locuință care este gata amenajat este baia“.

Strategic, Delta Studio își va continua procesul de extindere, concentrându-se în continuare pe piața locală. Bonea nu exclude nicio eventuală ieșire dincolo de granițe, însă spune că nu e momentul acum. Interesul său se concentrează în prezent pe Cluj-Napoca – oraș cu una dintre cele mai dinamice, dacă nu chiar cea mai dinamică, piețe imobiliare din țară –, unde va deschide în curând un nou maga­zin alături de un partener al său. Pentru anul în curs, antreprenorul estimează o cifră de afaceri de aproximativ 17 mili­oane de euro.

Dacă amenajările merg ca pe roate, nu același lucru se poate spune despre celălalt pariu antreprenorial al lui Bonea: cele două restaurante Naan. Unul a fost închis, iar cel de-al doilea, care se află în principalul magazin de prezentare din București al Delta Studio, va fi amenajat pe sistemul de showroom, împreună cu Franke. Aici vor fi organizate cursuri de gătit și vor fi prezentate echipamente de bucătărie. Până la urmă, concept la concept trage.

ÎN (CÂTEVA) CIFRE

Începând din 2015, odată cu revenirea pieței cons-trucțiilor, afacerile magazinelor de bricolaj și ame-na-jări interioare au fost în continuă creștere, tendință care ar urma să se mențină și anul acesta.

  • PLĂCI CERAMICE. În 2017, piața gresiei și a faianței din România a avut o creștere de aproximativ 10%, față de anul precedent, ajungând la circa 150-160 de milioane de euro. Ritmul de creștere se va menține și în 2018, în special în cazul proiectelor de ansambluri rezidențiale în dezvoltare.
  • Mobilă. Piața producției de mobilă s-a apropiat anul trecut de circa două miliarde de euro, după un 2016 în care depășise cu puțin un miliard de euro, iar prognozele pentru acest an sunt tot de creștere.
  • CONSTRUCȚII. Primii zece mari jucători din piața bricolajului și materialelor de construcții au avut în 2016 o cifră de afaceri de circa 2,2 miliarde de euro.
  • Vopsele. Piața de lacuri și vopsele a ajuns în 2016 la 180 de milioane de euro, având drept lider brandul local Kober.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.