India vrea să atraga peste 10 miliarde de dolari, dar are o mare problemă

Mimi Noel 13/09/2019 | 15:27 Global
India vrea să atraga peste 10 miliarde de dolari, dar are o mare problemă

India se pregătește să atragă peste 10 mi­liarde de dolari de pe piețele internațio­nale. Are însă o mare problemă – mistifi­carea în ultimii ani a datelor statistice privind creșterea economică, șomajul și alți parametri-cheie ai economiei.

Acest articol a apărut în numărul 72 (26 august – 8 septembrie 2019) al revistei NewMoney

Până de curând, India era economia cu cea mai rapidă creștere economică din lume, cu rate anuale de 7% sau chiar mai mari, iar prognozele indicau că în curând va de­păși economii mature, precum cea brita­nică sau germană. Ei bine, acum, acel ritm accelerat pare să se fi domolit.

Un raport academic semnat de fostul consilier eco­no­mic-șef al premierului Na­rendra Modi arată creșteri anuale de doar 4,5% între 2011 și 2017 și spune că recentele schim­bări ale modului în care se mă­soară produsul intern brut (PIB) ridică probleme.

Controversele legate de datele oficiale, care au fost masiv mediatizate în presa națională, reprezintă o lovitură dată pre­mie­rului Modi, care și-a propus să urce economia indiană la 5.000 de miliarde de do­lari.

„Mulți au început să pună semne de întrebare în legătură cu acuratețea cifrelor din economia indiană, iar asta este o pro­blemă. Când pierzi încrederea în serviciile biroului de statistică, se generează incertitudini pe piețe, iar pentru investitori se aprinde becul de alarmă“, spune Steve Hanke, profesor de economie aplicată în ca­drul Universității Johns Hopkins din Baltimore și membru al Societății pentru Mă­su­rători Economice, entitate care pledează pentru respectarea standardelor în materie de cifre statistice.

DISPUTA. Ca și în cazul cifrelor oficiale co­mu­nicate de China, statisticile indiene au fost adesea obiectul controverselor. Cifrele oficiale privind PIB au fost în centrul unei aprinse dispute din 2015 încoace, când gu­vernul indian a revizuit datele pentru a se alinia schimbării de metodologie. Și cifrele privind locurile de muncă sunt controversate. Băncile internaționale precum Nomura Holdings Inc. sau Goldman Sachs Group Inc. și-au generat propriile modele sta­tistice, pentru a avea un control mai bun și corect asupra a ceea ce se întâmplă în economia indiană.

Arvind Subramanian a fost consilierul eco­nomic-șef al lui Modi din octombrie 2014 până în 2018, iar statura pe care o are îi conferă greutate în dezbaterea națională privind cifrele eronate din economia indiană.

În lucrarea sa academică, publicată de Centrul pentru Dezvoltare Internațională din cadrul Harvard, Subramanian susține că schimbarea modului în care cifrele de producție sunt calculate a condus la umflarea cifrelor privind PIB. Subramanian a introdus și date alternative, precum vân­ză­rile de autovehicule sau consumul de electricitate, pentru a arăta că, în medie, creșterea reală a fost cu 2% mai mică între 2012 și 2017.

Nu doar cifrele legate de PIB au fost luate la puricat. Înainte de alegerile gene­rale pe care partidul lui Modi le-a câștigat detașat în mai, guvernul a fost prins pe picior greșit de scurgerea unui raport oficial care indica faptul că în martie 2018 rata șomajului atingea un maxim al ulti­milor 45 de ani. Autoritățile au fost acuzate că mistifică cifrele reale pentru a nu fi taxate de electorat. La scurt timp după, peste 100 de economiști din India sau din străinătate au lansat, în mod neobișnuit, o petiție în care arătau temeri privind cosmetizarea din rațiuni politice a cifrelor ofi­ciale ale Indiei.

ȘOMAJ MAI MARE. Amartya Lahiri, care conduce Centrul pentru Cercetare și Edu­cație Financiară Avansată, un think tank din Mumbai afiliat Băncii Centrale a Indiei, crede că, dată fiind dependența de capitalul străin pentru a-și finanța deficitul de in­vestiții și depozite pe plan intern, ultimul lucru de care e nevoie este incertitudinea privind datele statistice despre economia Indiei.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.