În ce loc din București găsești peste 150 de sortimente de bere artizanală fabricată doar în România
Cât e de bună ideea unui business care să strângă sub același acoperiș (mai) toate berile artizanale românești? Răspunsul vine de la Institutul Berii.
Acest articol a apărut în numărul 52 (5 – 18 noiembrie) al revistei NewMoney
Pe tejghea, în fața Adinei Mugescu, stau patru sticle de bere primite de la un producător independent care încearcă să intre pe piață. Suntem din nou în magazinul de bere artizanală românească de pe Calea Dorobanți, din apropiere de Piața Romană. Doar că de data asta nu mai discutăm cu un producător de bere, ci cu CEO-ul și cofondatorul companiei VP Craft Industries, care deține The Beer Institute, magazinul în care se găsesc pe rafturi peste 150 de sortimente de bere artizanală românească, produsă de nu mai puțin de 30 de microberării. „Zilnic apare câte un nou berar care ne trimite să-i testăm produsul“, explică Mugescu, adăugând că în cele patru luni de activitate a reușit să-i strângă la un loc pe aproape toți producătorii independenți de bere artizanală din România. Adică exponenții unui business a cărui piață este în formare, după ce în urmă cu mai bine de 20 de ani berile locale au intrat în declin odată cu apariția multinaționalelor.
BEREA DE ACASĂ. „La începutul anilor ’90, în România existau circa 150 de berării locale“, estima în urmă cu doi ani președintele Patronatului Societăților Independente Producătoare de Bere din România, Vifor Verșescu, într-un moment în care piața berilor artizanale reîncepea să existe fizic, cu cel mult patru-cinci mici jucători. Între timp, berarii independenți au prins curaj și au început să formeze o nouă piață – cea a berii artizanale, chiar dacă aceasta abia se apropie de 1% din totalul producției. „Mulți dintre ei au făcut bere în casă și apoi s-au lansat în business“, spune Adina Mugescu, mărturisind că a deschis „The Beer Institute“ pentru că a văzut un potențial destul de mare în această nouă industrie. Potențial confirmat și de evoluția vânzărilor, pe care le estimase la 50.000 de euro până la sfârșitul anului, dar de care a ajuns foarte aproape încă de la jumătatea lunii octombrie.
„Sunt consumatori care vor și altceva decât bere prelucrată industrial“, explică antreprenoarea avântul luat în ultima perioadă de piața berii artizanale, adăugând că jucătorii care au deja patru-cinci ani de activitate încep să facă investiții pentru a-și mări capacitatea de producție. E ceea ce au făcut și antreprenorii de la Zăganu – unul dintre primele branduri de bere artizanală –, un business demarat în 2013 cu o producție de doar 300 de hectolitri pentru mai puțin de jumătate de an. După ce la început au umblat cu sticla de bere în mână din restaurant în restaurant, cei de la Zăganu vând acum peste 15% din producție (care a fost de 4.700 de hectolitri în 2017) în rețeaua de retail modern, în special în Mega Image, Auchan ori Kaufland.
Însă tot în magazinele mai mici își găsesc publicul. „Avem o serie de magazine care, în principu, au produse tradiționale românești și simt nevoia să includă în ofertă și berea artizanală“, spune Alexandru Geamănu, cofondator Zăganu, care își amintește că atunci când a început businessul pe piață erau vreo două-trei microberării, iar acum sunt de zece ori mai multe.
Procesul de maturizare a pieței este vizibil și în vânzările magazinului din Dorobanți, de unde sunt cumpărate peste o sută de beri pe zi. Și asta, grație unui exercițiu combinat de vânzare și marketing. „Avem clienți dispuși să ofere 69 de lei pentru o degustare“, spune Adina Mugescu, explicând că este vorba de o sesiune de o oră și jumătate în care clienții pot bea cinci tipuri diferite de bere.
CREDIT DE LA CLIENȚI. Pentru că afacerea cu bere artizanală românească merge din ce în ce mai bine, proprietarii The Beer Institute au decis să extindă afacerea și să mai deschidă un nou magazin. Acesta va fi amplasat în zona Pieței Floreasca, unde urmează să fie inaugurat un nou complex comercial, Agora. Investiția în noul magazin va fi de circa 20.000 de euro, cât a fost și în cazul celui din Dorobanți, și urmează să fie asigurată inclusiv din aportul clienților, care pot cumpăra în avans diverse cantități de bere. Concret, aceștia pot achiziționa carduri valorice de cel puțin 100 de lei și cel mult 25.000 de lei, pe care le pot schimba pe bere după deschiderea noului magazin. Campania este disponibilă până în a doua jumătate a acestei luni, iar banii astfel încasați vor fi folosiți pentru amenajarea noului magazin.
Antreprenorii s-au gândit la această modalitate de finanțare după ce au observat că există clienți dispuși să cumpere o singură dată cantități mai mari de bere artizanală, de până la 20 de sticle. „Clienții noștri sunt oameni care câștigă bine“, explică Adina Mugescu. Adică sunt oameni care își permit să plătească între opt și 14 lei pentru o sticlă de bere artizanală. Și cum cele mai multe microberării sunt amplasate în București și în zonele limitrofe, afacerea Adinei Mugescu se va concentra pe această zonă. Antreprenoarea intenționează să mai deschidă alte patru-cinci magazine în Capitală, în special în zone aglomerate, în spații de aproximativ 50 de metri pătrați, care să permită amenajarea unei zone de vânzare și a alteia de gustare a berilor. Abia după ce securizează piața în acest perimetru se va gândi și la extinderea în țară, în orașe ca Timișoara sau Cluj-Napoca.
Adina Mugescu spune că deocamdată nu va migra către online, ci va miza tot pe magazinele fizice. Și asta pentru că berea artizanală este încă la început, iar clienții trebuie „să vadă și să pipăie eticheta“. Și, de ce nu, să și testeze produsele, pentru că maturizarea unei adevărate piețe a berii artizanale se face sticlă, după sticlă, după sticlă…
Un pic de spumă
Piața berii din România a avut anul trecut o creștere ușoară, de două procente, ajungând la un volum total de 16,1 milioane de hectolitri.
- Consum. A fost anul trecut de 82 de litri pe cap de locuitor, în creștere cu doi litri față de 2016 și dublu față de nivelul din 1991.
- Investiții. Volumul total al acestora a fost de 71,8 milioane de euro, în creștere cu două milioane de euro față de 2016.
- Producție. Aproximativ 97% din berea consumată în România este produsă local, iar 70% din ingrediente provin din țară, arată datele Asociației Berarii României.
- Deficit. În schimb, România a importat anul trecut circa 470.000 de hectolitri de bere și a exportat 410.000 de hectolitri, un deficit care se ridică la 60.000 de hectolitri.
- Preferințe. Berea la pet rămâne în topul vânzărilor, cu 50,94% din totalul producției. Berea îmbuteliată la sticlă a reprezentat 27,46% din vânzări, iar berea la doză – 18,2%. Consumul de bere la halbă a fost doar de 3,38% din total.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney