Cum arată businessul unei companii, cu o vechime de zece ani în piață, specializată în furnizarea de oțeluri speciale

NewMoney 18/12/2023 | 10:14 Companii
Cum arată businessul unei companii, cu o vechime de zece ani în piață, specializată în furnizarea de oțeluri speciale

Cortenul nu e doar un tip special de oțel, ci și o nișă profitabilă de afaceri. O demon­s­trează și Steel Auction Market, companie dezvoltată de antreprenoarea Alina Richardson.

Asociația Mondială a Oțelului (World Steel Association) a anticipat pentru perioada 2022-2032 o creștere anuală de 7% pentru produsele din oțel rezistent la intemperii, de tip corten, Europa fiind considerată una dintre cele mai mari piețe în ceea ce pri­vește consumul de oțel de acest tip, după Asia și America de Nord. La nivel european s-a înregistrat un avans „moderat“ pentru industria de produse prietenoase cu mediul, chiar și în condițiile în care producția de oțel, în general, a scăzut anul trecut în Europa cu 10,5% față de 2021, până la 136,7 milioane de tone.

Alina Richardson, chief executive officer (CEO) și cofondatoare a companiei Steel Auction Market, care este furnizor pentru o gamă variată de țevi și table din oțel, spune despre corten că este un material care se potrivește pentru o varietate de sti­luri arhitecturale, de la clădiri industriale la locuințe moderne. Dată fiind această diversitate, antreprenoarea esti­mează să încheie anul cu o creștere de 30% a cifrei de afaceri. Totodată, pregă­tește lansarea unui magazin online cu produse din această zonă.

Rezistență în timp

Cu peste 30 de pro­iecte aflate astăzi în lucru, în discuții și lici­tații, toate în zona de arhitectură, Steel Auction Market a depășit pragul de un mi­lion de euro cifră de afaceri în noiembrie 2023, tabla din corten fiind unul din­tre cele mai vândute produse din portofoliul său. Este vorba despre un material care, în ultimii ani, datorită durabilității sporite și re­zistenței la coroziune atmos­fe­rică, a cres­cut la nivel de consum în toată lumea, atingând un nivel global de două miliarde de euro anul trecut.

Potrivit Alinei Richardson, construcțiile în ritm alert în unele zone din România au generat o cerere mare pentru serviciile ar­hi­tecților, ceea ce s-a reflectat și în dezvol­tarea acestui domeniu. „Estetica și durabi­litatea sunt tot mai importante în procesul de proiectare a clădirilor, cu accent pe uti­li­zarea materialelor inovatoare care oferă soluții spectaculoase din punct de vedere vizual, dar asigură în același timp funcțio­na­litate și eficiență“, subliniază ea.

Pentru proiectele de dimensiuni mai mici și personalizate, compania sa colaborează cu arhitecți, ingineri proiectanți și ateliere de procesare de oțel, dar și cu centre de ser­vice pe acest segment din Italia și Olanda, atunci când contractează proiecte mari, cantitățile care trebuie livrate în astfel de situații nefiind disponibile în stocul din România.

Printre proiectele mari pentru care compania a furnizat tablă din corten se numără și Facultatea de Chimie din Iași (2021) sau Sala Polivalentă din Turda (2022). Anul acesta, lista e completată de clădirea cine­matografului Orizont din Bacău, aflat în construcție, precum și de renovarea Hotelului Concordia din București.

„Steel Auction Market a început activitatea ca furnizor de oțeluri speciale pentru in­dustria grea, petrochimică, navală și automotive. Am descoperit cerere neacoperită în piața oțelurilor speciale și așa am ajuns în această zonă de proiecte arhitecturale. Practic, tabla corten este un material rezis­tent la coroziune, un oțel cu ruginire con­tro­lată. (…) Este interesant și faptul că nu necesită niciun fel de întreținere în timp. Pentru exterior, dacă suprafața obiectului va fi zgâriată întâmplător, materialul se autorepară în timp. În prezent lucrăm cu cei mai mari furnizori din Europa“, deta­liază Alina Richardson, compania impli­cându-se în proiecte cu valori de la câteva sute de euro la câteva milioane de euro.

O piață în schimbare

Conform spu­se­lor sale, încă de anul acesta, mai ales din al doilea semestru, s-au observat modifi­cări în comportamentul de consum al clien­ților, fiind mai mulți factori care influen­țează acest lucru. „Aș puncta că deciziile sunt luate mai pe îndelete, firmele sunt mai atente la costuri. Alte influențe importante sunt cele două conflicte militare. De exemplu, avem un client acum cu un blo­caj de cashflow cauzat de conflictul din Orientul Mijlociu. Referitor la mișcări majore care ar putea să influențeze deciziile clienților în 2024, pot spune că, din expe­riența ultimilor trei ani, orice este posibil. De aceea, prefer să fiu pregătită din toate punctele de vedere, cu un mindset antrenat în a găsi soluții pentru orice, atât cât este posibil“, punctează antreprenoarea. Chiar și așa, cu toate provocările pe care ar putea să le aducă 2024, generate de con­dițiile actuale de piață, aceasta speră la o creștere a cifrei de afaceri de cel puțin 50% pentru Steel Auction Market.

Dacă analiștii din domeniu estimează un avans semnificativ al segmentului corten în următorii ani la nivel european, nu la fel este privită industria de oțel în ansamblul ei. Potrivit Asociației Europene a Oțelului (EUROFER), după scăderile mari din ulti­mii ani, în 2023 a fost estimată o scădere mai mică, de doar 1,6%, pentru ca anul viitor să fie avansat un plus de 1,6%, deși piața va fi condiționată de mai mulți factori, precum evoluția prețurilor la energie și conflictul din Ucraina.

Linie nouă de business

Din planurile de dezvoltare ale Alinei Richardson face parte și lansarea în 2024 a unui magazin on­line, proiect la care lucrează astăzi și unde vor fi listate atât produse din categoria „materie primă“, cât și produse finite din corten. Investiția inițială este esti­mată să ajungă la aproximativ 20.000 de euro, cu o țintă de venituri generate din plat­formă în primul an de activitate de 50.000 de euro.

De altfel, în 2013, când a înființat Steel Auction Market, Alina Richardson a pornit de la dorința de a crea o platformă online în care cererea se întâlnește cu oferta, cu orientare mare către industria grea și a con­fecțiilor metalice. Foarte rapid, compania s-a transformat în ceea ce este acum, distribuitor de oțeluri speciale.

Am pornit de la zero, iar primii doi ani au fost destul de provocatori. (…) Înainte de antreprenoriat am avut mereu statutul de angajat. Am încercat multe domenii, de la joburi în alimentație publică și până la secretariat și vânzări. De-a lungul timpului, principala provocare a fost resursa mate­rială. A trebuit să construiesc totul de la ni­mic, fără informații. A fost ca un puzzle în fața mea, doar că îmi lipsea schița cu ima­­ginea de ansamblu. Totul a fost doar intuiție și creativitate, două elemente abso­lut necesare în orice domeniu“, povestește Alina Richardson.

Astăzi, făcând o caracterizare a mediu­lui economic din România, antreprenoarea este de părere că investitorii beneficiază de acces la o piață diversificată, cu o serie de avantaje, așa cum sunt fondurile europene destinate dezvoltării regionale sau forța de muncă bine calificată în diverse do­menii și accesul la piețele europene. Mai mult, „România are resurse naturale diverse, ceea ce poate oferi oportunități în sectoare precum agricultura sau sectorul energetic și în promovarea surselor de ene­rgie regenerabilă“.

Acest articol a apărut în numărul 177 al revistei NewMoney