20 de lucruri mai puțin știute despre Google în 20 de ani de existență

Florel Manu 07/09/2018 | 13:20 Ştiri
20 de lucruri mai puțin știute despre Google în 20 de ani de existență

La 4 septembrie 1998 apărea public numele de Google, iar trei zile mai târziu, pe 7 septembrie, era înregistrată compania Google Inc. Acum, motorul de căutare din urmă cu 20 de ani este o companie care gestionează mai multe produse care au schimbat total concepția despre internet.

Mulți oameni folosesc software-ul Google pentru a căuta în depozitul de cunoștințe umane, a comunica, a munci, a consuma mass-media și a „manevra” internetul, potrivit The Verge. Compania mamă, Alphabet adaugă în fiecare an noi entități în juriul său, menținându-se pe o piață de 0 mie de miliarde de euro în care se dezvoltă alături de alți doi mari jucători din spațiul digital, Apple și Amazon. Dar care sunt etapele din evoluția Google din cei 20 de ani de ani de existență?

  1. Precursorul. În 1996, Larry Page a continuat un proiect de cercetare început cu un an în urmă la Universitatea Stanford. Acolo a întâlnit un student, Serghei Brin. Alături de acesta a pus la punct un motor de căutare care s-a numit BackRub. Acest sistem de căutare avea să fie implementat în rețeaua locală a Universității.
  2. Compania. La 4 septembrie 1998, Page și Brin au decis să înregistreze Google. Compania a pornit cu o investiție de 100.000 de dolari care a venit din partea unuia dintre cofondatorii companiei Sun Microsystems, Andy Bechtolsheim. Numele este un joc de cuvinte de la googol, neologism englez pus în circulație de către americanul Milton Sirotta în anul 1938, prin care acesta desemna numărul uriaș format dintr-un 1 urmat de 100 de zerouri.
  3. Organizarea companiei. În 2001, Page și Brin îl recrutează pe Eric Schmidt pentru a conduce Google. Compania avea doar câțiva ani, însă creștea rapid și avea nevoie de îndrumare. A intrat în consiliul de administrație, ca președinte, în martie 2001, și a devenit CEO al companiei în august, poziție ocupată timp de 10 ani.
  4. Episodul Yahoo. Cu mult înainte ca Google să devină un punct de referință, Yahoo a fost primul motor de căutare pe internet. Pe măsură ce Google a început să câștige popularitate, a devenit chiar și furnizorul de motoare de căutare din Yahoo în 2000. În vara lui 2002, Yahoo a încercat să achiziționeze Google pentru 3 miliarde de dolari, dar compania fondată de Page și Brin a refuzat tranzacția, considerând că suma corectă ar fi de cel puțin 5 miliarde de dolari.
  5. Mutarea. După ce a funcționat în birouri în Palo Alto și în alte localități din apropiere din Silicon Valley, în iulie 2003, compania a închiriat un complex de clădiri cunoscut drept Centrul de Tehnologie Amfiteatru al Silicon Graphics din Mountain View, California. Aici avea să aducă Google cei peste o mie de angajați pe care îi avea la acea vreme.
  6. Gmail și capacitatea de stocare de 1GB. În 2001, unul dintre angajații Google, Paul Buchheit, a început să lucreze la un produs de e-mail conceput pentru a răspunde nevoilor interne de comunicare și stocare a companiei. Buchheit, a mai lucrat la e-mailuri pe internet în anii ’90. La 1 aprilie 2004, Gmail a lansat pentru public o capacitate de stocare de 1 GB și capacități de căutare avansată, eliminând limitările impuse de produsele de e-mail concurente populare de atunci, multe dintre ele oferind doar câteva megabytes de spațiu de stocare.
  7. Listarea. Chiar dacă a pornit cu doar o sută de mii de euro, Google a primt ulterior mai multe finanțări de tip „angel”, inclusiv de  la CEO-ul Amazon Jeff Bezos și s-a dezvoltat rapid. În 2004, Google se listează pe bursă, iar circa o mie de angajați ai săi devin milionari în dolari. Totodată, a lansat acțiunile la prețul de 85 de dolari, ceea ce a dus la o valoare a companiei de 27 de miliarde de dolari. Acum este pe cale să devină una dintre companie care valorează o mie de miliarde de dolari.
  8. Google Maps. Într-o lume în care o orientare bună însemnă timp câștigat, în 2005, compania lansează celebrul serviciu Google Maps. „Hărțile pot fi utile și distractive”, a declarat Google atunci când a introdus pentru prima dată hărțile.
  9. Lansarea în China. Compania a lansat o primă versiune în limba chineză în 2000. În 2006, însă, Google a lansat o filială cu sediul în China pentru a concura mai eficient cu alternativa locală, Baidu.
  10. Achiziția YouTube. La 9 octombrie 2006, Google cumpără Youtube într-o tranzacție de 1,65 de miliarde de dolari, după ce a venit cu cea mai bună ofertă, YouTube fiind „curtată” și de Microsoft, Viacom și Yahoo.
  11. În vârful piramidei. La sfârșitul anului 2007, Google a fost cotat drept cea mai puternică marcă globală, după criteriul valorii în milioane de dolari (86.057 milioane dolari SUA), dar și după modul de percepție de către utilizatori. Următoarele locuri au fost ocupate de companiile General Electric, Microsoft, Coca-Cola, China Mobile, IBM, Apple, McDonald’s, Nokia și Marlboro, potrivit Wikipedia.
  12. Lansarea Chrome. Google a angajat mai mulți dezvoltatori Mozilla Firefox și, împreună, au făcut, la aproape 10 ani de la înfinnțare, în septembrie 2008, programul Chrome pentru Windows. În anii ce au urmat, browserul Google a devenit mai popular decât Firefox și Internet Explorer.
  13. Lansarea Android pe telefon. După o achiziție discretă a Android, pentru 50 de milioane de dolari în 2005, la 23 septembrie 2008, compania introduce acest sistem de oprare pe T-Mobile G1 și HTC Dream.
  14. Lansarea Nexus One. La 5 ianuarie 2010, compania introduce telefonul Nexus One. A fost construit de HTC, dar a fost proiectat de Google pentru a prezenta ceea ce ar putea fi un dispozitiv Android.
  15. Mașina autonomă. În 2010, a lansat un produs total diferit: o flotă de șapte Toyota Priuses. Vehiculele hibride au fost echipate cu senzori și dotate cu inteligență artificială, în ideea de a crea mașini care să se poată conduce singure. În cele din urmă, această acțiune a Google a devenit o afacere independentă cunoscută sub numele de Waymo.
  16. Lansarea Chrome OS. La 15 iunie 2011, după lansarea unui browser, Google și-a stabilit obiectivele pentru dezvoltarea unui întreg sistem de operare. Sistemul de operare Chrome a fost un sistem open source conceput în principal pentru găzduirea de aplicații web și care rulează pe netbook-uri, acum cunoscute sub numele de Chromebookuri.
  17. Google Plus. În același an, 2001, încearcă să lanseze propria rețea de socializare. Practic, Google Plus înlocuia instrumentul de microblogging Google Buzz, lansând o rețea de invitații, unde pot fi partajete fotografii, link-uri sau chat-urile prietenlilor. Însă, această inițiativă nu a avut succesul sperat.
  18. Achiziția Motorola Mobility. Cu intenția de a nu mai fi dependent de parteneriate în fabricarea telefoanelor Neexus, compania decide în august 2011 să achiziționeze Motorola Mobility, pentru suma de 12,5 miliarde de doalri. În 2013, Motorola lansează Moto X sub „pălăria” Google. Asamblate în SUA, telefoanele nu sunt un succes, iar compania decide să cedeze Motorola către Lenovo cu câteva milioane bune în minus față de prețul de achiziție i nițial.
  19. Waze. În 2013, compania cumpără startup-ul israelien Waze întro tranzacție de 1,3 miliarde de dolari. Aplicația israeliană oferă servicii de cartografiere și date în timp real despre trafic. Google s-a implicat în îmbunătățirea Waze la partea de ăautare, iar Waze lucrat la optimizarea Google Maps prin update-urile de trafic in timp real.
  20. Restructurarea. Cofondatorul Larry Page a decis la 10 august 2015 să reorganizeze conglomeratul gigant. Astfel, Google a ajuns o subsidiară a companiei-mamă care a primit numele de Alphabet. Larry Page devenea director executiv, în timp ce al doilea fondator, Serghei Brin, ocupa funcția e președinte.

 


FOTO: Mediafax

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.