Un tânăr din Cluj face peste două milioane de euro pe an din vânzarea de fotolii de masaj. Cine sunt cumpăratorii

Florel Manu 19/04/2018 | 14:38 Oameni
Un tânăr din Cluj face peste două milioane de euro pe an din vânzarea de fotolii de masaj. Cine sunt cumpăratorii

Banii clasici sunt treptat înlocuiți de card, partidele de shopping pierd și ele teren în fața comenzilor online, iar sala de fitness a luat locul mișcării în aer liber. De ce nu ar fi timpul și pentru un masaj fără mâini?

Acest articol a apărut în numărul 38 (16-29 aprilie) al revistei NewMoney

„Pentru 10-15 minute vă rog să poftiți în fotoliu, pornim programul de masaj și apoi stăm de vorbă“, spune Adrian Rus, un clujean de 31 de ani care în 2011 a pornit afacerea Komoder, mizând totul pe un altfel de masaj. Fotoliul începe să se miște și mă aduce în poziție ori­zon­tală, în timp ce mai multe bile încep să mă frământe asemeni mâinilor patiserului care se înfig în coca elastică. Alte bile încep să se învârtă în jurul gleznelor, în timp ce mâinile sunt presate între mânerele fotoliului. După vreo cinci mi­nu­te simt pe spate lovituri in­sistente, asemenea celor aplicate cu muchia mâinii. Un minut mai târziu, bilele încep din nou programul de „fră­mân­tare“. După alte câteva minute, miș­cările de pe spa­te devin din ce în ce mai line până se opresc. Gata! Scaunul m-a masat timp de aproape un sfert de oră.

Prima reacție a fost că bilele fotoliului s-au comportat ca un maseur profesio­nist, iar poziționarea lor pe spate a fost perfectă. Rus dă de înțeles că fotoliul este de fapt un computer care face ope­rațiuni complexe. „E un produs cu placă de bază, are un procesor, are sisteme de scanare, senzori. Vede ce înălțime ai, cât de lungi ai picioarele“, explică Rus, adăugând că fotoliul calculează inclusiv distanța de înclinare în raport cu peretele ori alte obiecte din jurul lui. Privit la înce­put ca o investiție excentrică, fără cine știe ce șanse de reușită, Komoder a devenit între timp o afacere ce generează acum un venit anual de peste două mili­oane de euro.

Citiți și: Povestea celor doi frați din Republica Moldova care au creat cea mai mare editură din România

CEVA DE LUX. Adrian Rus a intrat în antreprenoriat când încă era student al Fa­cultății de Calculatoare a Universității „Babeș-Bolyai“. În 2007 a deschis propria agenție web la Cluj-Napoca, care oferea ser­vicii de publicitate și creație. „Aveam un birou lângă facultate. Fugeam de la cursuri și lucram pentru diverși clienți“, povestește Rus. Principalele servicii ofe­rite companiilor online au fost cele de SEO. Majoritatea clienților lui Rus vindeau obiecte de lux și vizau un public eli­tist. De aici i-a venit ideea să intre și el pe o nișă cu produse premium și a decis să testeze piața cu fotolii de masaj, optând pentru cele produse de Panasonic. Fiind vorba de un brand cunoscut, comenzile au venit relativ repede, iar livrările se fă­ceau și ele într-un timp destul de scurt.

Acesta este și motivul pentru care in­ves­tiția inițială nu a fost o problemă. „Practic, lucram direct cu banii clientului. Plăteau produsul și îl livram în șapte zile“, detaliază Rus. Dar Panasonic a stopat pro­ducția pentru o perioadă de timp și pentru a nu pierde piața pe care deja începuse să o formeze pe plan local, Rus s-a gândit să producă un brand propriu. În lipsa unei alternative mai apropiate geografic, a început să viziteze producă­tori din China, Japonia și Taiwan. A fost personal în China și s-a documentat cum trebuie să procedeze dacă vrea să pro­ducă acolo un anume tip de fotoliu pentru masaj. Așa a inițiat discuții cu parteneri chinezi, alături de care a început să dezvolte primele produse proprii. „Noi le transmitem ce dotări trebuie să aibă și pentru ce fel de tratamente vor fi utilizate“, adaugă Rus, cu precizarea că mulți clienți vin cu recomandări medicale la achiziția unui fotoliu pentru masaj.

Primul import mai mare l-a făcut în 2012, când a riscat 28.000 de dolari achi­zi­ționând un container cu fotolii. Recu­noaște că de atunci încoace au crescut și el, și comenzile, însă nu poate ajunge la nivelul înregistrat de piața americană, unde o singură companie comandă pro­ducătorilor din Asia peste 20 de containere pe fiecare transport.

MASAJ LA EXPORT. Din momentul în care a început să realizeze produse sub brand propriu la fabrici din China, Taiwan și Japonia, Komoder s-a extins și pe pie­țele externe. Inițial a ieșit la export prin intermediul magazinelor online, iar acum intenționează să deschidă mai multe ma­ga­zine fizice în țări din Europa. Recent a deschis un magazin de 70 de metri pătrați la Barcelona, în urma unei investiții de 30.000 de euro, iar în scurt timp va inaugura un showroom și la Sofia. Tot în acest an va deschide un magazin și la Bruxelles. Principalele piețe pe care sunt vândute scaunele de masaj concepute de Rus sunt Bulgaria, Spania, Italia, Grecia, Danemarca, Finlanda, Belgia și Elveția. Dacă la nivel local vinde produse la un preț mediu de 7.000 – 8.000 de lei, în cazul pie­țe­lor externe are cereri pentru fotolii care au prețuri începând cu 2.000 de euro.

Pe piața locală, Komoder are magazine de prezentare în București, Cluj-Napoca, Timișoara și Iași, iar cele mai mari cereri vin din Capitală și din Banat. Pentru că transportul din Asia se face cu vaporul și durează câteva luni, Adrian Rus a închiriat un depozit de 2.000 de metri pătrați în București, de unde livrează în cel mult trei zile marfă din stoc. Afacerea este ges­tionată cu 18 salariați care sunt anga­jați în cele patru puncte de lucru din țară. Dacă anul trecut a vândut fotolii pentru masaj de două milioane de euro – ju­mă­tate din sumă fiind realizată din exporturi –, pentru 2018 estimează venituri totale de peste trei milioane de euro. De remarcat că aproximativ 10% din cifra de afa­ceri de anul trecut a fost generată de vân­zările de Black Friday. „În două zile de promoții am vândut de 200.000 de euro“, spune antreprenorul.

Peste 80% din vânzări sunt destinate utilizatorilor casnici, restul fiind distribuit către cabinete medicale și dealeri care pla­sează fotoliile în centre comerciale ori zone de așteptare. „Noi nu punem perso­nal fotoliile la mall. Vin dealeri care le cum­pără de la noi și ei câștigă de pe urma lor“, mai spune Adrian Rus. O altă ca­tegorie de clienți este reprezentată de cabinetele medicale care comandă fotolii cu diferite funcții destinate mai multor categorii de afecțiuni, în special ale coloanei vertebrale. „Sunt clienți care cer un produs terapeutic, cu un anume unghi de înclinare“, detaliază Rus.

Din câte mai spune el, afacerea este pe val, iar aceasta se întâmplă și pentru că producătorii din Asia vizează masiv piața din Europa, cu produse nu neapărat mai ieftine, dar cu mai multă tehnologie în­corporată.

Și cum un maseur bun găsești relativ greu și trebuie să-l plătești pentru fiecare ședință, Rus spune că tot timpul vor exista clienți care vor să aibă alături un te­rapeut pe care să nu-l plă­tească cu ora. Fie el și unul fără mâini.

 

Made in Asia

Cererea cea mai mare de fotolii de masaj vine din Asia și Statele Unite, dar și Europa a devenit în ultimii zece ani o piață de desfacere demnă de luat în considerare. Cei mai mari producători care exportă la nivel global sunt China, Japonia și Taiwan.

  • ISTORIC. Primul fotoliu de masaj robotizat a fost introdus pe piață în 1954, în Japonia, de familia Fujiryoki. Japonezii sunt și cei mai mari consumatori ai acestui produs, scaunele de masaj fiind prezente în circa 20% din gospodării.
  • INADA. Fondată în 1962, de către Nichimu Inada, compania niponă este unul dintre principalii producători de fotolii de masaj, fiind un reper pentru întreaga industrie.
  • PANASONIC. Este unul dintre cei mai populari producători de fotolii de masaj din lume, cu o experiență constantă de 40 de ani în domeniu, situându-se în gama de lux cu produsele sale.
  • iREST. Unele dintre cele mai căutate fotolii de masaj sunt cele produse de iRest, fiind situate în gama low cost a pieței.
  • ROKOL. Este primul pro-ducător de fotolii de masaj din China și are o istorie de peste 30 de ani în domeniu. A colaborat cu producătorul japonez Panasonic, iar acum este partener strategic cu LG Electronic.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.