Povestea celor doi frați din Republica Moldova care au creat cea mai mare editură din România

Cristina Dobreanu 12/04/2018 | 18:00 Oameni
Povestea celor doi frați din Republica Moldova care au creat cea mai mare editură din România

Ai carte potrivită și canale diversificate de distribuție, ai parte și de o creștere sigură e Litera de căpătâi a unei afa­ceri de familie ce ar putea ajunge anul acesta la 16-17 milioane de euro.

Acest articol a apărut în numărul 37 (2-15 aprilie) al revistei NewMoney

Ce este mai greu: să faci cărțile sau să le vinzi? „Să le vinzi“, răspunde prompt Dan Vidrașcu (39 de ani). „Să le faci“, spune, aproape în același timp, fratele său mai mic, Marin Vidrașcu (33 de ani). Într-un business cum este cel al celor doi frați ori­ginari din Republica Moldova, ambii au dreptate. „Dacă ne gândim cât de mult timp durează să documentezi și să scrii o carte, partea de editare este grea, însă fără un consumator final pe care să îl impac­teze, este mai dificil să le vinzi. Acolo se vede diferența“, spune Dan Vidrașcu, iar completarea sa e aprobată din priviri de fratele său.

CU PUTERI SPORITE. Grupul Editorial Litera, care include atât activități de editare de carte, cât și de retail, a avut anul trecut afaceri de 13 milioane de euro, în creștere cu 15% față de anul anterior. Diversificarea produselor (mai ales în zona educațională) și a canalelor de distribuție au generat acest avans, care vine pe fondul creșterii generale a pieței de carte. „Piața nu este într-o formă grozavă, dar pare că, de doi ani, cel puțin nu mai scade, ci rămâne constantă“, explică Dan Vidrașcu, esti­mând valoarea pieței de carte din România la circa 60-80 de mili­oa­ne de euro – plaja atât de mare este dată de includerea zonei educaționale (inclusiv manualele școlare sau auxiliare, nu doar distribuția clasică de cărți).

Antreprenorul estimează că vânzările online generează aproximativ 15-20 de mi­li­oane de euro din valoarea pieței. Iar în cazul unui business cu cărți, explică Dan Vidrașcu, mai impor­tantă este prezența în marile magazine online, și nu neapărat site-urile proprii. „În Europa, marile edituri nici nu își folosesc site-urile decât ca instrument de promo­vare a cărților, și nu ca suport de vânzare“, detaliază acesta, subliniind că și investiția necesară deschiderii unui canal de vânzare propriu este una care cântărește mult, mai ales când volumele sunt mici. Și face toate aceste ob­servații și cu expe­riența omului care a ocupat timp de patru ani poziția de CEO al elefant.ro, portalul lansat în 2010 cu intenția declarată de a deveni cel mai mare vânzător virtual de carte din .ro și repo­zi­ționat ulterior în mall online. De la finalul anului trecut se con­cen­trează însă doar pe businessul de fami­lie. „Am rămas acționar al elefant.ro, sunt cofondator, dar nu mai sunt CEO“, mărtu­ri­sește Dan Vidrașcu. „La insistențele celor de la Litera“, subliniază, zâmbind fratele său, argumentând că „unde-s doi puterea crește“.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.
← Close