Miracolul pasiunii: povestea Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu

Oana Borviz 05/06/2018 | 14:52 Timp Liber
Miracolul pasiunii: povestea Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu

Teatrul poate fi terapie și iubire, poate fi locul unor întâlniri spectaculoase și al unor minuni neașteptate. Cei care au fost măcar o singură dată la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu știu că acela este locul în care le pot avea pe toate. Între 8 și 17 iunie, magia se întoarce.

Acest articol a apărut în numărul 41 (28 mai – 10 iunie) al revistei NewMoney

Au trecut 25 de ani de când o mână de oameni entuziaști au pornit, „cu ini­mi­le în palme“, într-o frumoasă aven­tură ce poartă numele Festivalului In­ter­na­țional de Teatru de la Sibiu.

„Asta se întâmpla cu un sfert de secol în urmă, când în timpul festivalului era zăpadă, iar spectatorii noștri purtau usturoi în buzunare, temându-se de Dracula și artiștii veniți din Filipine…“, își amintește actorul, directorul și principalul motor al festivalului, Cons­tantin Chiriac.

Citiți și: Jazz in the Park: ce artiști vin în Cluj-Napoca pentru ediția din acest an

FITS a devenit între timp un ade­vărat fenomen cultural recunoscut la nivel internațional, acesta ajungând să fie, după mulți ani în care s-a situat pe locul al treilea după festivalurile de la Avignon şi Edinburgh, cel mai mare festival de artele spectacolului din lume. Anul acesta, FITS promovează nu mai puțin de 525 de spectacole și aproximativ 3.300 de artiști din 73 de țări. Dar, înainte de toate, promovează iubirea și pasiunea pentru teatru.

„Fără pasiune nu ai cum să faci un festival atât de mare, o astfel de întreprindere culturală care îl pozițio­nează pe primul loc în lume ca și complexitate, anvergură, număr de spectatori, dar nu și ca buget“, spune Constantin Chiriac invocând anii de început ai FITS: „Atunci când am pornit nu existau telefoane mobile. Ne-au ajutat prietenii de la armată cu niște stații uriașe și eram foarte mândri că puteam să avem niște aparate cu care ne prindeam foarte greu“.

„Pasiune“ este, de altfel, și tema acestei ediții, la care organizatorii așteaptă aproximativ 69.000 de spectatori pe zi. Ideea de a alege în fiecare an un titlu s-a bazat, de la bun început, pe dorința de a face un eveniment puternic ancorat în realitate, care „să răspundă la toate provocările, la toate tensiunile, greută­țile și avantajele“, dar care să și „încerce să găsească soluții viabile din aceste provocări“. Tema din acest an devine așadar simbolul acelei credințe arzătoare fără de care nu ar fi luat ființă festivalul și nici alte proiecte adiacente precum Școala de Teatru și Management cultural de la Universitatea „Lucian Blaga“ din Sibiu, Bursa de Spectacole, redefinirea Teatrului Național „Radu Stanca“ Sibiu (toate devenite posibile grație festivalului).

Ca de fiecare dată, spectatorii vor avea parte de spectacole convenționale și neconvenționale, de teatru absurd și teatru poetic, de show-uri de circ și ca­baret, de concerte, de spectacole de improvizații, focuri de artificii, expoziții. Lista evenimentelor e lungă și diversă, toate fiind selectate cu grijă în funcție de conceptul și impactul lor asupra publi­cului. Vor fi piese de teatru chinez și american, spectacole ale unor companii de dans israeliene (cele din urmă fiind unele dintre cele mai spectaculoase prezențe ale ultimelor ediții de festival), vor fi multe spectacole outdoor (aproximativ 60%), cu acces gratuit.

Circa 73 de spații de joc le vor găzdui, printre cele mai noi regăsindu-se Centrul Cultural „Ion Besoiu“, fosta Casă de Cultură a Sindicatelor, Cercul Militar, noul spațiu pentru spectacolul realizat de Silviu Purcărete, de la Fabrica de Cultură UniCredit, ce va fi inaugurat cu această ocazie.

Diversitate. Este aproape imposibil să alegi cu inima împăcată, căci toate sunt de excepție. „Wanda“, spre exemplu, după un text de Mihaela Michailov şi Radu Apostol, este o piesă complexă dedicată spectatorilor de toate vârstele ce aduce în discuție discriminarea, hărţuirea şi sărăcia.

„Revoltă prin muzică“ – un spectacol spaniol ce îmbină teatrul cu muzica și circul contemporan – este povestea unei răscoale dintr-o comunitate mică, când un grup de femei și bărbați au înfruntat abuzul pe care îl sufereau la locul de muncă.

„Stage Dogs“, producție a tea­trului Act din București, în care joacă Florin Piersic Jr. și Marcel Iureș, prezintă o lume guvernată de invidie, rău­tate, orgolii, mes­chinării.

„Aller-Retour“, un spectacol de dans realizat de Gigi Căciuleanu Romania Dance Company – București & Karma Dance Project – Paris.

„Atunci când aduci calitatea în fața publicului, care de obicei nu intră în sălile de spectacole, produci o schimbare în fiecare spectator care se întâl­nește cu acest miracol“, spune directorul festivalului care crede că publicul nu trebuie păcălit în niciun fel.

Unele reprezentații sunt deja sold out, altele au disponibile foarte puține bilete. Așa că, dacă vrei să simți „schimbarea“ la un anumit spectacol (așa cum ar putea fi spectacolul-lectură „Amantul“, susținut de Isabelle Huppert), grăbește-­te să prinzi loc! Nimic nu se compară cu o alegere făcută din pasiune!

 


FOTO: Mediafax