Facturile tot mai mari la energie electrică au revigorat piața sistemelor de climatizare premium

Odată cu scumpirea galopantă a facturilor la energie electrică, piața a reacționat și vrea aparatură performantă și cu un consum redus de electricitate. Și cum vara asta a fost nevoie de răcoare, distribuitorii de aparate de aer condiționat s-au adaptat și ei cerințelor pieței. Studiu de caz: Avi Compact, distribuitor al produselor Daikin.
Odată cu instituirea restricțiilor sanitare, obiceiurile de consum ale populației s-au schimbat. În special în ceea ce privește propriul confort. În perioada lucrului de acasă, cererea de aparate de aer condiționat a crescut, mai ales pe segmentul consumatorilor casnici, numai anul trecut fiind vândute în România circa 200.000 de astfel de echipamente, potrivit unei estimări a companiei Avi Compact, fondată de antreprenorul Florin Rădulescu (57 de ani). Compania este cel mai mare distribuitor Daikin în România, dar are în portofoliu și alte mărci, precum Samsung, Mitsubishi, Viessmann și Vaillant.
„Piața crește în ceea ce privește produsele din gama medium și premium. Accentul se pune pe eficiența energetică“, spune Florin Rădulescu, precizând că în zona sectorului rezidențial cererea de aparate de aer condiționat a crescut în primele șapte luni ale anului cu 10% față de perioada similară a anului trecut. Antreprenorul spune că din acest an se confruntă cu o piață atipică, pe fondul stagnării marilor proiecte din real estate, investitorii așteptând o temperare a unei piețe a construcțiilor pe care prețul materiilor prime a crescut în ritm galopant, pe fondul războiului din Ucraina.
Consum mic, eficiență mare
Potrivit lui Florin Rădulescu, ultimii doi ani au fost buni pentru businessul cu echipamente de aer condiționat. În pandemie, cererea a fost mai mare decât în mod normal, în vreme ce acum cea mai mare parte a consumatorilor finali caută să-și schimbe aparatele mai vechi, cu consum mare de energie, cu altele mai performante și cu o eficiență energetică mai mare. „O micșorare cu 30% a consumului energetic se cunoaște și face diferența față de echipamentele no name care vin din anumite țări din Asia“, detaliază Florin Rădulescu.
Acesta spune că anumite categorii de cumpărători preferă să plătească în plus pentru o calitate mai bună a unui echipament de aer condiționat, dar cu costuri ulterioare mai mici. Și asta, în condițiile în care, pe plan local, prețul aparatelor de aer condiționat de 9.000 BTU, no name, este de circa 1.300 de lei, iar echipamentele similare de la Daikin au prețuri pornind de la 2.400 de lei, potrivit produselor listate pe platforma eMAG.ro.
La nivel global, echipamentele japonezilor de la Daikin sunt percepute drept un Rolls-Royce al aparatelor de aer condiționat, disputându-și primul loc pe piață cu chinezii de la Gree.
Pe lângă eficiența energetică, românii interesați de achiziționarea unui aparat de aer condiționat mai iau în calcul un amănunt important. „Majoritatea oamenilor se interesează dacă aparatele au și capacitatea de a furniza căldură, luând în calcul un backup pentru echipamentele de încălzire care funcționează cu gaz“, precizează antreprenorul.
În pas cu piața
De la izbucnirea pandemiei de COVID-19, piața a crescut constant cu 10-15% pe an. După un 2021 cu o cifră de afaceri de circa 10,5 milioane de euro, Avi Compact a înregistrat o creștere cu 15% a veniturilor pe primele șapte luni ale anului în curs, raportat la rezultatul anterior. Rădulescu speră să mențină trendul crescător și în perioada următoare, concentrându-se pe echipamente cu consum redus de energie. În acest sens, compania a început să distribuie și pompe de căldură, tot de la Daikin, acestea reprezentând un nou trend în materie de încălzire a locuințelor.
Numai că echiparea caselor cu astfel de echipamente este destul de dificilă. „Problema e că gradul de livrare al partenerului extern e mic față de cât am dori“, detaliază Florin Rădulescu, vorbind despre probleme pe lanțurile de aprovizionare, în special cu cipuri, care în cea mai mare parte vin din țările asiatice. În plus, cererea de astfel de pompe de căldură este foarte mare la nivel european, majoritatea țărilor vestice elaborând programe de susținere financiară a celor care își montează astfel de echipamente.
În România, în schimb, statul le acordă subvenții doar celor care își montează panouri fotovoltaice. Rădulescu dă drept exemplu Italia, unde statul suportă până la 90% din prețul plătit de populație. Recent, antreprenorul a comandat furnizorului zece pompe de căldură și a primit un termen de livrare de patru luni. Cu toate astea, Rădulescu nu exclude pe viitor o creștere anuală de peste 100% pe acest segment de produse.
Nișa câștigătoare
Florin Rădulescu este activ pe piața echipamentelor de climatizare încă din anii ’90. A terminat Facultatea de Instalații pentru Construcții în 1989, cu specializarea în Hidraulică. A fost repartizat la Trustul Județean de Construcții Teleorman, însă după Revoluție a obținut un post de inginer la o companie italiană de instalații cu sediul în București. În vânzările de instalații de aer condiționat și climatizare a intrat în 1996, când s-a angajat la o firmă grecească, tot din Capitală.
În 2003 a luat totul pe cont propriu și a fondat Avi Compact, o companie specializată în soluții de climatizare în care este acționar unic. Norocul său a fost că a început businessul în perioada de avânt a sistemului bancar. Cererile de credite erau în creștere, piața imobiliară se încălzea, iar instituțiile bancare își extindeau sediile în toată țara. Cum firmele de construcții nu ofereau și servicii în zona instalațiilor, antreprenorul s-a orientat către un segment de nișă: climatizarea.
La șase ani de la începerea afacerii cu aer condiționat, Florin Rădulescu a decis să-și îndrepte atenția către un domeniu cu totul diferit: piața restaurantelor. În 2009, după o investiție de 150.000 de euro, a deschis în cartierul Primăverii primul restaurant Osho, unul dintre cele mai scumpe localuri din România acelor timpuri, specializat în fripturi din carne de vită. Ulterior, Rădulescu a deschis în apropiere un al doilea restaurant, Osho Fish, specializat în produse din pește. „Am gândit că un produs de nișă foarte bun, într-o piață în care nu existau reguli, la vremea respectivă, nu are de ce să nu aibă succes“, spunea în 2017 antreprenorul, într-o discuție cu NewMoney.
Episodul Osho a fost închis de Rădulescu în 2013, când a vândut localurile către familia Malideros, oamenii de afaceri greci care au dezvoltat în România conceptul Mega Image, preluat ulterior de grupul belgian Delhaize. Cu un an înaintea tranzacției, cele două restaurante ajunseseră la o cifră cumulată de afaceri de aproximativ 2,5 milioane de euro. Din acel moment, Rădulescu s-a concentrat pe afacerile cu echipamente de climatizare, cu accent pe business-to-business (B2B).
După pandemie însă, odată cu încetinirea de pe piața construcțiilor, s-a reorientat spre retail. Acum, Rădulescu vrea să pună mai mult accent pe montaj și este interesat să cumpere din piață o companie cu personal specializat în climatizare. Spune că pregătirea forței de muncă în acest domeniu durează și până la doi ani, acesta fiind și motivul pentru care preferă achiziția unei mici companii de specialitate. Însă, până atunci, antreprenorul se va concentra pe consolidarea businessului, în așa fel încât să beneficieze de fiecare val nou de aer. Fie el rece sau cald.
În câteva cifre
Chiar dacă prețul energiei electrice este în creștere, piața echipamentelor de climatizare nu dă semne de răcire. Din contră, avansează încet și sigur.
- EVOLUȚIE. Cererea de echipamente de climatizare și aer condiționat pentru sectorul rezidențial a crescut cu circa 10%-15% pe an de la declanșarea pandemiei de COVID-19, potrivit datelor din piață.
- DIMENSIUNE. În 2021, piața rezidențială de echipamente de climatizare a fost de 200.000 de unități, cu o valoare estimată de aproximativ 65 de milioane de euro, conform analizelor recente făcute de Avi Compact.
Acest articol a apărut în numărul 147 al revistei NewMoney.
FOTO: Laszlo Raduly