Facturile tot mai mari la energie electrică au revigorat piața sistemelor de climatizare premium

Florel Manu 19/09/2022 | 10:13 Companii
Facturile tot mai mari la energie electrică au revigorat piața sistemelor de climatizare premium

Odată cu scumpirea galopantă a facturilor la energie electrică, piața a reac­țio­nat și vrea aparatură performantă și cu un consum redus de electricitate. Și cum vara asta a fost nevoie de răcoare, distribuitorii de aparate de aer condi­țio­nat s-au adaptat și ei cerințelor pie­ței. Studiu de caz: Avi Compact, distribuitor al produselor Daikin.

Odată cu instituirea restricțiilor sanitare, obiceiurile de consum ale populației s-au schimbat. În special în ceea ce privește pro­priul confort. În perioada lucrului de acasă, cererea de aparate de aer condi­țio­nat a crescut, mai ales pe segmentul consumatorilor casnici, numai anul trecut fiind vândute în România circa 200.000 de astfel de echipamente, potrivit unei esti­mări a companiei Avi Compact, fondată de antreprenorul Florin Rădulescu (57 de ani). Compania este cel mai mare distribuitor Daikin în România, dar are în portofoliu și alte mărci, precum Samsung, Mitsubishi, Viessmann și Vaillant.

„Piața crește în ceea ce privește produsele din gama medium și premium. Accentul se pune pe eficiența energetică“, spune Florin Rădulescu, precizând că în zona sectorului rezidențial cererea de apa­rate de aer condiționat a crescut în pri­mele șapte luni ale anului cu 10% față de perioada similară a anului trecut. Antreprenorul spune că din acest an se con­fruntă cu o piață atipică, pe fondul stag­nării marilor proiecte din real estate, investitorii așteptând o temperare a unei piețe a construcțiilor pe care prețul materiilor prime a crescut în ritm galopant, pe fondul războiului din Ucraina.

Consum mic, eficiență mare

Potrivit lui Florin Rădulescu, ultimii doi ani au fost buni pentru businessul cu echipamente de aer condiționat. În pandemie, cererea a fost mai mare decât în mod normal, în vreme ce acum cea mai mare parte a consumatorilor finali caută să-și schimbe aparatele mai vechi, cu consum mare de energie, cu altele mai performante și cu o eficiență energetică mai mare. „O micșorare cu 30% a consumului energetic se cunoaște și face diferența față de echipamentele no name care vin din anumite țări din Asia“, deta­liază Florin Rădulescu.

Acesta spune că anumite categorii de cumpărători preferă să plătească în plus pentru o calitate mai bună a unui echipament de aer condiționat, dar cu costuri ulterioare mai mici. Și asta, în condițiile în care, pe plan local, prețul aparatelor de aer con­diționat de 9.000 BTU, no name, este de circa 1.300 de lei, iar echipamentele simi­lare de la Daikin au prețuri pornind de la 2.400 de lei, potrivit produselor listate pe plat­forma eMAG.ro.

La nivel global, echipamentele japonezi­lor de la Daikin sunt percepute drept un Rolls-Royce al aparatelor de aer condițio­nat, disputându-și primul loc pe piață cu chinezii de la Gree.

Pe lângă eficiența ener­ge­tică, românii interesați de achiziționarea unui aparat de aer condiționat mai iau în calcul un amă­nunt important. „Majoritatea oamenilor se interesează dacă aparatele au și capacitatea de a furniza căldură, luând în calcul un backup pentru echipamentele de încăl­zire care funcționează cu gaz“, preci­zează antreprenorul.

În pas cu piața

De la izbucnirea pandemiei de COVID-19, piața a crescut constant cu 10-15% pe an. După un 2021 cu o cifră de afa­ceri de circa 10,5 milioane de euro, Avi Compact a înregistrat o creștere cu 15% a veniturilor pe primele șapte luni ale anului în curs, raportat la rezultatul anterior. Ră­du­lescu speră să mențină trendul crescător și în perioada următoare, concentrându-se pe echipamente cu consum redus de energie. În acest sens, compania a început să dis­tribuie și pompe de căldură, tot de la Daikin, acestea reprezentând un nou trend în materie de încălzire a locuințelor.

Numai că echiparea caselor cu astfel de echipamente este destul de dificilă. „Pro­blema e că gradul de livrare al partenerului extern e mic față de cât am dori“, detaliază Florin Rădulescu, vorbind despre probleme pe lanțurile de aprovizionare, în special cu ci­puri, care în cea mai mare parte vin din ță­rile asiatice. În plus, cererea de astfel de pompe de căldură este foarte mare la nivel european, majoritatea țărilor vestice elabo­rând programe de susținere financiară a celor care își montează astfel de echipamente.

În România, în schimb, statul le acordă subvenții doar celor care își montează pa­nouri fotovoltaice. Rădulescu dă drept exemplu Italia, unde statul suportă până la 90% din prețul plătit de populație. Recent, antreprenorul a comandat furnizorului zece pompe de căldură și a primit un termen de li­vrare de patru luni. Cu toate astea, Rădulescu nu exclude pe viitor o creștere anuală de peste 100% pe acest segment de produse.

Nișa câștigătoare

Florin Rădulescu este activ pe piața echipamentelor de climatizare încă din anii ’90. A terminat Fa­cul­tatea de Instalații pentru Construcții în 1989, cu specializarea în Hidraulică. A fost repartizat la Trustul Județean de Con­­strucții Teleorman, însă după Revoluție a ob­ținut un post de inginer la o companie ita­liană de instalații cu sediul în București. În vânzările de instalații de aer condi­ționat și climatizare a intrat în 1996, când s-a angajat la o firmă grecească, tot din Capitală.

În 2003 a luat totul pe cont propriu și a fon­dat Avi Compact, o companie speciali­zată în soluții de climatizare în care este acționar unic. Norocul său a fost că a înce­put businessul în perioada de avânt a sistemului bancar. Cererile de credite erau în creștere, piața imobiliară se încălzea, iar instituțiile bancare își extindeau sediile în toată țara. Cum firmele de construcții nu ofe­reau și servicii în zona instalațiilor, antreprenorul s-a orientat către un segment de nișă: climatizarea.

La șase ani de la începerea afacerii cu aer condiționat, Florin Rădulescu a decis să-și îndrepte atenția către un domeniu cu totul diferit: piața restaurantelor. În 2009, după o investiție de 150.000 de euro, a deschis în car­tierul Primăverii primul restaurant Osho, unul dintre cele mai scumpe localuri din România acelor timpuri, specializat în fripturi din carne de vită. Ulterior, Rădulescu a deschis în apropiere un al doilea restaurant, Osho Fish, specializat în produse din pește. „Am gândit că un produs de nișă foarte bun, într-o piață în care nu existau reguli, la vremea respectivă, nu are de ce să nu aibă succes“, spunea în 2017 antreprenorul, într-o discuție cu NewMoney.

Episodul Osho a fost închis de Rădu­lescu în 2013, când a vândut localurile către familia Malideros, oamenii de afaceri greci care au dezvoltat în România conceptul Mega Image, preluat ulterior de grupul belgian Delhaize. Cu un an înaintea tranzacției, cele două restaurante ajunseseră la o cifră cumulată de afaceri de aproximativ 2,5 milioane de euro. Din acel moment, Rădu­lescu s-a concentrat pe afacerile cu echipamente de climatizare, cu accent pe busi­ness-to-bu­si­ness (B2B).

După pandemie însă, odată cu încetinirea de pe piața con­strucțiilor, s-a reorientat spre retail. Acum, Rădulescu vrea să pună mai mult accent pe montaj și este in­teresat să cumpere din piață o companie cu personal specializat în climatizare. Spune că pregătirea forței de muncă în acest domeniu durează și până la doi ani, acesta fiind și motivul pentru care preferă achiziția unei mici companii de specialitate. Însă, până atunci, antreprenorul se va concentra pe consolidarea businessului, în așa fel încât să beneficieze de fiecare val nou de aer. Fie el rece sau cald.

În câteva cifre

Chiar dacă prețul energiei electrice este în creștere, piața echipamentelor de climatizare nu dă semne de răcire. Din contră, avansează încet și sigur.

  • EVOLUȚIE. ­­Cererea de echipamente de climatizare și aer condiționat pentru sectorul rezidențial a crescut cu circa 10%-15% pe an de la declanșarea pandemiei de COVID-19, potrivit datelor din piață.
  • DIMENSIUNE. ­­În 2021, piața rezidențială de echipamente de climatizare a fost de 200.000 de unități, cu o valoare estimată de aproximativ 65 de milioane de euro, conform analizelor recente făcute de Avi Compact.

Acest articol a apărut în numărul 147 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.