Fabrica de Magie: Cum construiești o afacere de sute de mii de euro din bucuria adusă copiilor și adulților
Cum construiești o afacere de sute de mii de euro din bucuria adusă copiilor și adulților? Răspunsul e bine deghizat.
Acest articol a apărut în numărul 72 (26 august – 8 septembrie 2019) al revistei NewMoney
Totul a pornit de la o nevoie. Nevoia unui băiețel de 3 ani de a se costuma într-un brăduț. „O prietenă căuta cu disperare un astfel de costum, iar piața nu era prea ofertantă la acea vreme. Ea își dorea ceva deosebit și, împreună, am gândit primul model de costum de carnaval care a fost croit de soacra mea, în contextul în care aceasta lucra deja în domeniul textil și era foarte pasionată“, își amintește Virginia Petrescu (40 de ani), fondatoarea magazinului online pentru costume de carnaval Fabrica de Magie.
Încântată peste măsură de manoperă și știind cu cât stres se confruntă părinții pentru a reuși să le găsească costume potrivite celor mici, prietena Virginiei le-a împărtășit repede apropiaților săi sursa de proveniență a costumului. Așa se face că soacra Virginiei a ajuns să coasă din ce în ce mai multe costume, pentru că apăreau tot mai multe cereri, iar vorba se răspândea tot mai departe. Astăzi, se știe, în afaceri, cel mai câștigat ești atunci când odată cu un client îți mai vine cel puțin unul.
DEZVOLTAREA OBLIGATORIE. Prin 2005, familia Petrescu a decis să vândă un automobil și să-și pună la bătaie economiile de 25.000 de euro pentru a investi în utilaje pentru croitorie, un spațiu de producție, materiale și specializarea a patru angajați.
Așa a apărut în .ro Fabrica de Magie, într-o perioadă în care magazinele din online-ul românesc erau mai degrabă cataloage de prezentare, iar proprietarii acestora preluau comenzile telefonic. Anul trecut, Fabrica de Magie a avut o cifră de afaceri de 630.000 de euro și continuă să crească. Totuși, abia în ultimii ani se poate vorbi despre o afacere profitabilă, pe fondul unor investiții în valoare totală de câteva sute de mii de euro asigurate prin credite bancare. „Dezvoltarea a venit doar atunci când am apelat la credite bancare. Până în acel moment, ne-am descurcat din resurse proprii. Ei bine, cam ăsta este ritmul când te descurci cu resurse proprii și reinvestești mare parte din profit“, recunoaște Virginia Petrescu.
Tocmai de aceea, dacă ar fi să arunce o privire în trecut, Petrescu spune că greșeala cea mai mare pe care a făcut-o până acum este că nu a evoluat atât de repede pe cât s-ar fi putut. „Este vorba despre propriile presupuneri pe care le faci și consideri că sunt cele mai bune, propriile obstacole pe care ți le pui singur“, explică antreprenoarea.
ON VS OFF. Carnaval Fiesta, Funny Party Shop, Magicco, Carnaval24 sunt doar câteva dintre cele peste 20 de firme care comercializează costume pentru carnaval, iar Fabrica de Magie este singura companie din piață prezentă exclusiv online. „Suntem singura companie din piață fără magazin fizic, iar competiția principală o reprezintă firmele care au deja magazine“, explică Petrescu.
Pe platforma online a Fabricii de Magie, care are acum o echipă de 21 de angajați, sunt înregistrate zilnic peste 100 de comenzi. 80% din acestea sunt făcute de femei cu vârste cuprinse între 25 și 35 de ani, iar cea mai profitabilă ocazie pentru antreprenoare rămâne Halloweenul.
La ora actuală, magazinul oferă peste 7.000 de produse din producție proprie sau din import, care includ articole pentru carnaval și petreceri, mascote pentru evenimente, articole pentru camera copilului și articole de botez.
De asemenea, Fabrica de Magie dispune de un atelier de producție care deservește comenzile speciale primite atât de la persoane fizice, cât și juridice. Printre acestea se numără agenții de organizare de eveniment, grădinițe particulare sau de stat. Aici, costumele sunt realizate manual – de la primul pas, croire, și până la cel din urmă, respectiv împachetare și livrare.
Prețurile costumelor de carnaval pentru copii variază între 100 și 400 de lei, în funcție de accesoriile cu care sunt dotate și de licențe. Anul trecut, cele mai vândute costume au fost cele cu tematica francizei „Star Wars“. „De obicei, licențele merg pentru că sunt promovate. Și este vorba despre o cerere naturală. Cu cât devine mai popular «Star Wars», de pildă, cu atât costumele respective sunt mai căutate“, explică Virginia Petrescu, care până la finele anului estimează o creștere a cifrei de afaceri de 10%.