Doi foști olimpici la matematică estimează venituri de 10 milioane de euro dintr-un business de soluții IT care ajută companiile să fie cu un pas în viitor

Cristina Dobreanu 31/10/2017 | 14:34 Digital
Doi foști olimpici la matematică estimează venituri de 10 milioane de euro dintr-un business de soluții IT care ajută companiile să fie cu un pas în viitor

Acest articol apare în numărul 26 (23 octombrie – 5 noiembrie) al revistei NewMoney

Gândește la scară mare, gândește rapid, gândește privind spre viitor ar putea fi dictonul după care se ghi­dează Radu Constantinescu și Ioan Iacob, fondatorii Qualitance, o companie de tehnologie cu birouri în Bucu­rești, Sidney și San Francisco și afaceri care tind spre zece milioane de euro în acest an. Iar totul vine dintr-un șir lung de trans­formări și un pariu constant pe inovație.

Prin fața ochilor ți se perindă, ca într-o defilare de modă, o mulțime de modele îmbrăcate în noua colecție a retailerului tău de fashion preferat. Dacă arăți cu mâna unul dintre obiectele vestimentare, o mână invizibilă ți le pune deoparte. Cu ajutorul unei oglinzi magice, poți testa produsele de îmbră­căminte, iar cele care ți-au plăcut te așteaptă la casa de marcat.

Nu este o scenă à la „Minority Report“, nici rod al imaginației, ci toate acestea se întâmplă în câteva malluri din Rusia, acolo unde realitatea aug­mentată și cea virtuală vin să completeze expe­riențele de shopping în offline. În fața asaltului online-ului, coloșii din magazinele de beton și mortar se rein­ven­tează pentru a-i scoate pe clienți cu ochii din telefoane.

Iar în spatele acestei tehnologii stă o companie fondată de doi români, Radu Constantinescu și Ioan Iacob (ambii 37 de ani), în portofoliul căreia se află și soluții în domeniul medical, cum ar fi o aplicație dezvoltată în România pentru medicii rezidenți din serviciile de ur­gență, cu ajutorul căreia aceștia își pot face de pe dispozitive mobile procedurile de raportare către coordonatori, câș­ti­­gându-se astfel o medie de 25 de mi­nute pe zi pe rezident.

Și ar mai fi de menționat și soluțiile dezvoltate în Statele Unite pentru urmărirea echipamentelor medicale și a echipei de medici sau a pacienților. În cazul celor din urmă, familia este informată direct pe mobil în ce secții se găsesc.

Qualitance, companie pe care cei doi – foști olimpici la ma­tematică – au fondat-o în 2007, au vrut de la bun început să se implice „în pro­iecte care să schimbe lu­mea“. Oricât de idealist ar putea suna acest lucru.

TRANSFORMĂRILE. Din sediul lor cu ve­dere la Dâmbovița și Opera Română, cei doi zâmbesc când își aduc aminte cum înțelegeau „să facă business“ în 2007. „Ne-am făcut un site și așteptam să ne sune lumea. Și telefonul nu suna. Nu prea înțelegeam de ce. Aveam un site, totuși!“.

Treptat, au început să dezvolte diverse proiecte cu companii mari precum IBM sau Adobe. În timp, au renunțat la outsourcing și au început să facă dezvoltare de software și, drept urmare, au fost nevoiți să își mărească și echipa.

În decursul unui an – 2010 – au ajuns, de la o echipă pe care o puteai număra pe degetele de la o mână, la 25-30 de persoane. Era una dintre primele transfor­mări prin care avea să treacă Qualitance. „A fost tranziția de la o companie de două persoane la o echipă mai mare care făcea outsourcing pentru companii locale foarte mari“, punctează Ioan Iacob. Dar nu s-au mulțumit cu atât. Iar următoarea transformare le-a fost suge­rată de Radu Cautiș, un executiv cu experiență în domeniul dispozitivelor medicale și a bio­tehnologiei.

În 2012, Radu Cautiș tocmai ieșea din top-managementul unei companii medicale și decidea să investească în startup-uri. „Qualitance a fost printre primele lui investiții, iar el a fost primul nostru advisor. Iar primul sfat pe care ni l-a dat a fost să mergem în Silicon Valley“. Se găseau din nou în aceeași dilemă ca în urmă cu câțiva ani, când stăteau cu ochii pe site și așteptau să îi sune clienții.

Nu aveau nicio rețetă, iar procese de inovație gestionaseră până atunci doar ca parte a unor echipe mai mari. Dar intrarea în Silicon Valley a schimbat totul. Au cooptat încă un advisor, pe Tom Chi, cofondator al Google X și creator al prototipului ochelarilor VR Google Glass, și au început să creeze proiecte de ino­vație. Cap-coadă. Livrate rapid – în circa o lună de zile de la pre­zentarea ideii.

Cei doi merg pe principiul că în era digitală nu poți aștepta luni sau ani pentru adoptarea unei soluții. „Practic, dacă ești o companie și vii la Qualitance, noi te ajutăm să răspunzi la întrebarea «Care este următorul pas important pentru mine?»“, explică Ioan Iacob. Cu alte cu­vinte, cei doi antreprenori ajută companiile să dezvolte produse care să îi „arunce“ în viitor. „Lumea se transformă azi și este aproape o revoluție ceea ce se întâmplă, nu o transformare organică. Iar tehnologia stă la baza acestei schimbări“, punctează și Radu Constantinescu.

„Cum pot să fiu Uberul industriei mele? Aceasta este întrebarea“.

URMĂTORUL PAS. Cei doi antreprenori au în prezent în jur de 25 de companii cu care lucrează, din industrii variate precum retail, sănătate, telecom sau finanțe. Dintre acestea doar o singură companie este antreprenorială românească, al că­rei nume este ținut sub cheie din cauza clauzelor de confidențialitate. Restul sunt multinaționale – iar nume grele apar pe listă: IKEA, Virgin, Breville.

Odată cu numărul de clienți a crescut și cel al angajaților, 200 în momentul de față, Radu Constantinescu și Ioan Iacob fiind printre puținii antreprenori din IT care nu se plâng de numărul redus de specialiști din România. „Oameni talen­tați sunt foarte mulți în România. (…) Toată piața de IT este un cor de bocitoare“. Totuși, ei nu se uită doar la ta­lent, ci și la apetitul de risc. Vor ca pro­iectele la care lucrează să fie livrate în câteva săptămâni, iar dificultatea vine din faptul că nu există pași de urmat. „Noi scriem rețea pentru prima oară“.

Cu venituri de 6,1 milioane de euro anul trecut, Qualitance are birouri la București, San Francisco și Sidney. La San Francisco, a cumpărat, în 2016, startup-ul local LaunchPoint, specializat în consultanță de marketing, care s-a transformat în divizia de inovație. Fondatorul startup-ului, Mike Parsons, a devenit astfel Chief Innovation Officer al Qualitance. Compania așteaptă și în acest an o creștere a cifrei de afaceri până la zece milioane de euro. Profitul a cunoscut însă fluctuații, iar anul trecut a fost în jur de 0,4 milioane de euro. „Transformarea de la o compa­nie de software într-una de inovație și tehnologii emergente este un  proces costisitor“, explică Radu Constantinescu.

De ceva vreme, Qualitance a intrat și în atenția investitorilor. „Nu ne-am propus să vindem compania. De doi-trei ani am tot primit oferte și probabil că 2018 va fi primul an în care vom accepta o rundă de investiții, ca să accelerăm creș­terea companiei“, punctează același Ioan Iacob, ferindu-se să dea mai multe detalii. Poate pe lista celor interesați ar putea fi și antreprenorul în serie Radu Geor­gescu care, recent, a anunțat că a vândut și ultima companie pe care a fondat-o, urmând să se concentreze pe Gecad Ventures, un fond de investiții dedicat companiilor din IT cu potențial mare de creștere.

Dincolo de speculații, cert este că transformarea următoare a companiei se va mula, pro­babil, pe profilul investitorului.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.