Doi foști olimpici la matematică estimează venituri de 10 milioane de euro dintr-un business de soluții IT care ajută companiile să fie cu un pas în viitor

Cristina Dobreanu 31/10/2017 | 14:34 Digital
Doi foști olimpici la matematică estimează venituri de 10 milioane de euro dintr-un business de soluții IT care ajută companiile să fie cu un pas în viitor

Acest articol apare în numărul 26 (23 octombrie – 5 noiembrie) al revistei NewMoney

Gândește la scară mare, gândește rapid, gândește privind spre viitor ar putea fi dictonul după care se ghi­dează Radu Constantinescu și Ioan Iacob, fondatorii Qualitance, o companie de tehnologie cu birouri în Bucu­rești, Sidney și San Francisco și afaceri care tind spre zece milioane de euro în acest an. Iar totul vine dintr-un șir lung de trans­formări și un pariu constant pe inovație.

Prin fața ochilor ți se perindă, ca într-o defilare de modă, o mulțime de modele îmbrăcate în noua colecție a retailerului tău de fashion preferat. Dacă arăți cu mâna unul dintre obiectele vestimentare, o mână invizibilă ți le pune deoparte. Cu ajutorul unei oglinzi magice, poți testa produsele de îmbră­căminte, iar cele care ți-au plăcut te așteaptă la casa de marcat.

Nu este o scenă à la „Minority Report“, nici rod al imaginației, ci toate acestea se întâmplă în câteva malluri din Rusia, acolo unde realitatea aug­mentată și cea virtuală vin să completeze expe­riențele de shopping în offline. În fața asaltului online-ului, coloșii din magazinele de beton și mortar se rein­ven­tează pentru a-i scoate pe clienți cu ochii din telefoane.

Iar în spatele acestei tehnologii stă o companie fondată de doi români, Radu Constantinescu și Ioan Iacob (ambii 37 de ani), în portofoliul căreia se află și soluții în domeniul medical, cum ar fi o aplicație dezvoltată în România pentru medicii rezidenți din serviciile de ur­gență, cu ajutorul căreia aceștia își pot face de pe dispozitive mobile procedurile de raportare către coordonatori, câș­ti­­gându-se astfel o medie de 25 de mi­nute pe zi pe rezident.

Și ar mai fi de menționat și soluțiile dezvoltate în Statele Unite pentru urmărirea echipamentelor medicale și a echipei de medici sau a pacienților. În cazul celor din urmă, familia este informată direct pe mobil în ce secții se găsesc.

Qualitance, companie pe care cei doi – foști olimpici la ma­tematică – au fondat-o în 2007, au vrut de la bun început să se implice „în pro­iecte care să schimbe lu­mea“. Oricât de idealist ar putea suna acest lucru.

TRANSFORMĂRILE. Din sediul lor cu ve­dere la Dâmbovița și Opera Română, cei doi zâmbesc când își aduc aminte cum înțelegeau „să facă business“ în 2007. „Ne-am făcut un site și așteptam să ne sune lumea. Și telefonul nu suna. Nu prea înțelegeam de ce. Aveam un site, totuși!“.

Treptat, au început să dezvolte diverse proiecte cu companii mari precum IBM sau Adobe. În timp, au renunțat la outsourcing și au început să facă dezvoltare de software și, drept urmare, au fost nevoiți să își mărească și echipa.

În decursul unui an – 2010 – au ajuns, de la o echipă pe care o puteai număra pe degetele de la o mână, la 25-30 de persoane. Era una dintre primele transfor­mări prin care avea să treacă Qualitance. „A fost tranziția de la o companie de două persoane la o echipă mai mare care făcea outsourcing pentru companii locale foarte mari“, punctează Ioan Iacob. Dar nu s-au mulțumit cu atât. Iar următoarea transformare le-a fost suge­rată de Radu Cautiș, un executiv cu experiență în domeniul dispozitivelor medicale și a bio­tehnologiei.

În 2012, Radu Cautiș tocmai ieșea din top-managementul unei companii medicale și decidea să investească în startup-uri. „Qualitance a fost printre primele lui investiții, iar el a fost primul nostru advisor. Iar primul sfat pe care ni l-a dat a fost să mergem în Silicon Valley“. Se găseau din nou în aceeași dilemă ca în urmă cu câțiva ani, când stăteau cu ochii pe site și așteptau să îi sune clienții.

Nu aveau nicio rețetă, iar procese de inovație gestionaseră până atunci doar ca parte a unor echipe mai mari. Dar intrarea în Silicon Valley a schimbat totul. Au cooptat încă un advisor, pe Tom Chi, cofondator al Google X și creator al prototipului ochelarilor VR Google Glass, și au început să creeze proiecte de ino­vație. Cap-coadă. Livrate rapid – în circa o lună de zile de la pre­zentarea ideii.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.
← Close