Cum s-au adaptat companiile de marketing digital la noile tendințe de consum din mediul online

Florel Manu 21/03/2024 | 10:15 Digital
Cum s-au adaptat companiile de marketing digital la noile tendințe de consum din mediul online

Tot mai multe companii au înțeles că pentru a fi relevante în .ro trebuie să investească frecvent în promovare. La rândul lor, agențiile de marketing online au realizat că trebuie să-și diversifice oferta de servicii. Stu­diu de caz: Gun Media.

Valoarea pieței de e-commerce, care cuprinde atât produsele, cât și serviciile co­mandate online, este estimată pentru 2024 la 11,5 miliarde de euro, conform datelor platformei de plăți online PayU GPO. La sfârșitul anului trecut, 10,2 mili­oane de români au făcut achiziții din me­diul online, potrivit platformei Statista, specializată în colectarea și analiza de date. În 2023, numărul clienților din e-commerce din mediul urban a crescut cu 2,2% față de anul precedent, în timp ce cumpărătorii din mediul rural au fost cu 3,1% mai mulți, arată datele oficiale ale Institutului Național de Statistică.

În momentul de față, segmentul de e-commerce reprezintă 11% din totalul pie­ței locale de retail, segment în care con­cu­rența este în permanentă creștere, iar jucătorii fac eforturi pentru a deveni cât mai vizibili. Aici intervine și Gun Media, companie specializată în servicii de marketing online.

„Companiile care vin la noi vin cu obiectivele de a face performanță la vânzările online“, spune Robert Trandafir (37 de ani), coproprietar al Gun Me­dia. Potrivit acestuia, 80% dintre clienții companiei sunt magazine online, restul activității fiind orientat către diverse servicii, atât din mediul business-to-business (B2B), cât și business-to-consummer (B2C).

Strategii de creștere

Pe fondul con­so­lidării segmentului de e-commerce, afa­cerile Gun Media au crescut și ele de la an la an, cu aproximativ 30%, cu excepția lui 2023. Anul trecut, veniturile au ajuns la pra­gul milionului de euro, un avans de doar 14% față de 2022. „Anul trecut nu am crescut mult pentru că s-a contractat piața de e-commerce. Până prin mai 2023 era foarte multă incertitudine în privința e-commerce-ului“, explică Robert Trandafir.

Însă din a doua jumătate a anului trecut lucrurile au început să fie mai limpezi pe piață, iar creșterea a revenit, chiar dacă într-un ritm mai mic. Anul acesta însă, antreprenorul este optimist și crede că va reveni la rata de creștere de 30%, din anii prece­denți. „Sperăm că de­pășim un milion de euro. În ianuarie am început cu 17% creș­tere, februarie a debutat și el bine“, explică acesta, adău­gând că și-a fixat ca țintă să ajungă în 2026 la o cifră de afaceri de 2,5 milioane de euro.

Pentru aceasta, în noiembrie 2023 a început colaborarea cu un consultant în bu­siness development, o decizie la care a ajuns alături de cei doi parteneri de business ai săi după ce au văzut că, mai ales în zona de e-commerce, clienții pe care îi au încep să crească și au nevoie de mai multe servicii. De aceea urmărește ca, alături de un consultant, să descopere ce zone noi ale pieței ar urma să mai acopere și ce personal specializat ar trebui să mai aducă. „De anul trecut au început să vină spre noi clienți care cer mai multe servicii. A înce­put o presiune pe rezultate, pe a livra mai bine“, mai spune antreprenorul.

Nevoia de digitalizare

Pentru a ține pasul cu cerințele pieței, Robert Trandafir a ales ca o bună parte a bugetelor de in­ves­tiții să meargă în digitalizare. Odată cu apariția unor clienți mai mari, antrepreno­rul a simțit nevoia unui control mai bun al serviciilor pe care le oferă. Astfel, încă din pan­demie, a apelat la consultanță de specialitate și a început să lucreze la implementarea unui sistem CRM (customer relationship management) propriu, dezvoltân­du-și propriile strategii de atragere de noi clienți și de consolidare a portofoliului deja existent. Un portofoliu în care spune că are și clienți de acum 11 ani, de când a în­ceput businessul.

„De exemplu, am un client încă din perioada de început a afa­cerii mele. Am pornit cu el cu o factură lu­nară de 140 de euro, iar acum aceasta este mult mai mare, compania lui ajungând la o cifră de afaceri de peste 20 de milioane de euro“, povestește Robert Trandafir.

El precizează că de-a lungul timpului aface­rea sa a crescut alături de businessurile clien­ților cărora le oferă servicii de di­gi­tal marketing. Iar intenția sa este de a-și continua ascensiunea.

De la poliție la administrație

Ro­bert Trandafir mărturisește că, inițial, a vrut să devină ofițer de poliție. Tatăl său era muncitor în fabrică, iar mama sa făcea croitorie. Credea că o carieră militară ar fi putut rezolva problemele financiare ale fa­miliei. A dat examen la Academia de Poli­ție, dar a fost al șaptelea sub linia admi­și­lor. Povestește că s-a intrat cu medie mare, însă el nu avea relații care să-l susțină. „Am decis să nu mai dau a doua oară, că nu pot lupta cu armele lor“, spune Robert Trandafir.

S-a reorientat către Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA), unde se potriveau materiile la care s-a pre­gătit pentru Academia de Poliție. Pentru că voia să se întrețină singur, a decis să lucreze încă din primul an de facultate. Timp de o lună a mers la o companie de curierat, unde încărca și descărca colete. Și-a dat seama că poate mai mult decât atât, iar în 2006 a ajuns într-o companie franceză, unde a lucrat în zona de relații cu clienții. Stăpânea bine franceza după ce s-a pregătit pentru Academia de Poliție. După trei ani a decis să schimbe jobul și s-a mutat la o companie de web design. Acolo a descoperit că îi place să facă SEO (search engine optimization) și a început să participe la cursuri de formare dedicate.

Doi într-unul

Din 2013 a decis să meargă spre antreprenoriat, deschizân­du-și propria agenție de marketing online, alături de un partener. Așa a apărut Gun Media, care inițial oferea doar servicii de SEO. Trei ani mai târziu decide să încerce să lucreze ală­turi de doi foști colegi din agenția de web design. Aceștia aveau businessul lor, tot în marketing online, însă ofereau servicii de Google Ads.

„Din 2016 am luat împreună un birou, iar din 1 ianuarie 2017 am pornit ofi­cial. Eram eu cu doi angajați, iar ei doi cu un angajat“, detaliază Robert Trandafir. Din serviciile de SEO ajunsese la o cifră de afaceri de 60.000 de euro, în timp ce noii parteneri aveau venituri de 80.000 de euro. Au decis să caute oameni specializați și să diversifice tipul de servicii oferite. Recu­noaște că, până în momentul fuziunii cu noii parteneri, atât el, cât și aceștia își permiteau să angajeze în special studenți.

Au început inițial cu clienți mici, însă pe parcurs au căutat și companii cu putere financiară mai mare, care preferau să cumpere mai multe servicii. Așa că și-au îm­bu­nătățit și portofoliul de servicii. Acum însă, odată cu atragerea consultantului în business, caută să-și consolideze și portofoliul de clienți și încearcă să atragă companii solide financiar.

Robert Trandafir spune că marea parte a antreprenorilor din zona de e-commerce au înțeles că men­ți­nerea în piață depinde foarte mult de vi­zi­bilitatea pe care o au pe platformele de promovare. Iar lucrul ăsta se vede și în evoluția pieței de comerț online din ultimii ani – în pandemie a crescut brusc, dar apoi au rămas pe val doar cei care au știut să valorifice clickurile date de clienți.

Ce, cât, unde

Cererea pentru servicii de promovare online a crescut cu 33% în intervalul ianuarie-iunie 2023 față de aceeași perioadă de anul trecut, potrivit unui studiu al agenției de digital mar­keting Limitless Agency.

  • BUGETE. ­­Companiile investesc în promo­vare online de la 1.000 de euro lunar până la sume foarte mari, de 150.000 de euro, o mare parte din buget fiind alocată în campanii SEO, urmate de cele pay-per-click (PPC), conform sursei citate.
  • DIMENSIUNE. ­­Valoarea pieței de marketing digital din România este estimată la 180 de milioane de euro, potrivit datelor asociației IAB Europe.

Acest articol a apărut în numărul 183 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.