Povestea românului care a transformat o durere de spate într-o idee de business

Cristina Dobreanu 10/05/2018 | 11:30 Digital
Povestea românului care a transformat o durere de spate într-o idee de business

Mai întâi au fost durerea de spate și  mai apoi im­posibilitatea de a face o pro­grama­re rapidă la un medic. Atunci a apărut DocBook, aplicaţia prin care ajungi în cel mai scurt timp la doctorul de care ai nevoie.

Acest articol a apărut în numărul 39 (30 aprilie – 13 mai) al revistei NewMoney

„Eu am fost un aventurier, am călătorit mult“, își începe povestea antrepreno­rul ieșean Cristian Barbu, care a împli­nit 20 de ani în tren spre Mongolia, urmând drumul lui Marco Polo. A mers cinci zile și patru nopți, aproape ca în povești, în condiții modeste, pentru a-și îndeplini visul. Undeva lângă Urali a cumpărat și o drujbă pe care mai apoi a vândut-o în România, acoperindu-și „de zece ori costurile călătoriei“. Se întâmpla la începutul anilor ’90, iar spi­ri­tul de antreprenor îl avea de mic. Și pentru că tatăl lui avea o mică afacere cu scaune, a reușit să ajungă în Statele Unite și în Australia în delegații oficiale pe care le făceau reprezentanții autori­tă­ților de la acea vreme, însoțiți de oameni de afaceri.

Citiți și: Ce planuri are Orange România, după ce a reintrat în clubul miliardarilor în euro

După câțiva ani de „liniște“, a decis să plece din nou, de această dată în Ma­rea Britanie, impunându-și un termen-limită de cinci ani după care să se în­toarcă. În acest răstimp își propusese să înființeze o firmă și să obțină cetă­țenia britanică. Era 1999. A ajuns la Londra și în două săptămâni își cumpăra o firmă cu 37 de lire. „Nici mă­car nu știam engleză“, mărturisește antreprenorul, recunoscând deschis că școala nu a fost o prioritate pentru el. „Mi se trage din școala primară, de la în­vă­țătoare, în vârstă, rea, care m-a terori­zat. M-a marcat pe viață“, spune Cristian Barbu, care a decis să nu urmeze cursurile niciunei facultăți. „Nu am avut timp de facultate, dar am făcut un MBA mai târziu. Asta pentru că erau cursuri de weekend“.

LUNGUL DRUM CĂTRE DOCBOOK. Întorcându-ne la Londra, compania al cărei proprietar era făcea recrutare de forță de muncă (labour supplier), iar în patru luni a început să semneze primele contracte. În paralel a fost și angajat în construcții, ca muncitor necalificat, experiență din care a înțeles rapid care era nevoia pieței în ceea ce privește forța de muncă și de unde ar putea să vină soluțiile. Evident că și-a depășit planul de cinci ani pe care și-l stabilise inițial.

Citiți și: Capcanele mașinilor autonome: Cât de pregătiți suntem să ne lăsăm viețile pe mâna inteligenței artificiale

Venea în schimb des în țară, și cum existau și școli private cu predare exclusiv în limba engleză, a decis că e timpul să se reîntoarcă. „Fetițele s-au născut în Londra, mergeau la o școală britanică și inițial am vrut să mă mut la Iași, unde e toată familia, însă nu aveam școală adec­vată. E greu să aduci oameni din afară fără școli potrivite“, spune Cristian Barbu. Trecuseră 12 ani de la mutarea sa în Marea Britanie. Între timp, apucase să dezvolte aici diferite proiecte în domeniul energiei verzi, eoliene, pe care a început să le vândă prin 2009 (în momentul de față a rămas doar în zona de producție de energie, cu o instalație la Galați).

„Ani de zile mergeam la birou și mă gân­deam ce business mai pot să fac. Am cochetat cu energia de orice fel – de la gaz la hidrocarburi, păcură, GPL, gaz de mină…Toate dădeau cu minus dacă nu făceai cogenerare și energie și agent termic. Era mai complicat“, spune antreprenorul. Până când, într-o zi, a simțit o durere  puternică la spate. A încercat să își facă o programare la un medic, dar a rea­lizat că trebuie să aștepte foarte mult până să ajungă efectiv la o consultație. „Atunci m-am gândit să fac un marketplace“.

Au trecut doi ani ca aplicația să ajungă așa cum arată în prezent. Varianta beta a DocBook a fost lansată în vara lui 2017 și a fost rezultatul muncii a zece oameni. Aplicația îți permite să te programezi rapid la mii de doctori din clinici medicale private cu specialități diverse, dar și la servicii precum RMN sau CT, și analize medicale cu plată sau gratuite (cu bilet de trimitere). Aplicația afișează me­dicii clini­cilor partenere în funcție de geo­locație, de la cel mai apropiat la cel mai înde­părtat de utilizator. Până acum au ajuns să includă clinici din 11 orașe și să însumeze 2.000 de medici, iar ținta pentru anul acesta este de 40 de orașe din țară și 8.000 de medici, ceea ce ar însemna și venituri de aproape un milion de euro, potrivit planului de afaceri. Programările sunt făcute rapid, căci nu este nevoie decât de câ­teva click-uri pentru a încheia procedura.

REȚETĂ CU POTENȚIAL. Disponibilă pentru sistemele iOS și Android, aplicația are momentan peste 10.000 de descărcări. „Sunt oameni care nu își imaginează că este atât de simplu să își facă o progra­ma­re la medic“, explică antreprenorul numărul încă mic de descărcări.

Cum funcționează pe partea de business? „Noi listăm clinicile gratuit, le facem poze me­dicilor și primim, în schimb, un co­mision între trei și șapte lei pentru fie­care programare făcută prin DocBook și onorată“, explică Cristian Barbu. Deo­cam­dată, vorbim de câteva sute de pro­gra­mări în fiecare lună, dar antreprenorul vrea să ajungă să intermedieze aproximativ 10% din programările care se fac în mod normal într-o clinică. „În Ro­mânia sunt 55.000 de medici, noi ne dorim să ajungem să listăm 15.000 în toate orașele mari. Este greu, dar nu este imposibil“, explică antreprenorul.

Aplicația i-a atras atenția lui Wargha Enayati, fondatorul rețelei de sănătate privată Regina Maria, lanț din care a făcut exit în urmă cu câțiva ani, care a venit nu doar cu o infuzie de capital, ci și cu know-how. Investiția în DocBook se ridică la 500.000 de euro, sumă care include și aportul lui Wargha Enayati.

Din portofoliul DocBook încă lipsesc jucătorii mari din sănătate, însă antreprenorul nu se grăbește, conștient fiind că „peștii cei mari“ se lasă seduși mai greu. De asemenea, nu este exclus ca prezența lui Enayati în acționariatul DocBook să reprezinte o piedică pentru listarea grei­lor pieței, care s-ar putea teme că fostul lor rival le-ar putea intra în „bu­că­tăria internă“. Apoi, marile clinici au sisteme proprii de call-center, astfel că există riscul transferului unei părți a celor care sună pentru programare către o aplicație online care nu este dezvoltată in-house.

Pe de o parte, prin aplicație se pot programa deocamdată doar cei care plătesc cash, nu și cei care au abonamente la o clinică privată.

Pe de alta, aplicația le-ar putea duce și clienți noi, care nu sunt cap­tivi în sistemul lor de abonamente. Iar pentru pa­cienți, acest lucru înseamnă că ar putea avea acces rapid la clinici care se află în proximitatea lor. Cristian Barbu speră să ajungă cu DocBook la break-even în trei ani, însă dacă vor reuși să prindă un ju­că­tor mare în aplicație, s-ar putea ca acesta să vină mai repede.

Oricât de mari ar fi provocările, este cert că lumea medicală se pregătește de o mutare către digital. Antreprenorul Mihai Marcu, pre­ședinte și CEO MedLife, a explicat în ca­drul summitului Romanian Business Leaders, desfășurat la jumătatea lunii martie, că vrea să investească în star­tup-uri inovatoare, subliniind că „boo­kingul va fi peste tot în lume“. Atunci, de ce nu ar fi și atunci când vine vorba despre serviciile medicale?

 

 

Concentrare 

Piața serviciilor medicale private din România se ridica la 6,5 miliarde de lei (1,4 miliarde de euro), la nivelul anului 2015. Iar principalii jucători „mușcă“ o felie sănătoasă din ea.

  • MEDLIFE. Fondat în 1996 de către medicul Mihaela Cristescu, MedLife este în prezent cel mai mare furnizor privat de sănătate. Începând cu 2009, compania a deschis și achiziționat 83 de unități medicale. De la finalul anului 2016, compania este listată la Bursa de la București, iar familia Marcu deține în continuare pachetul majoritar.
  • REGINA MARIA. În 1995, Wargha Enayati, medic cardiolog german cu origini iraniene, a pus bazele Centrului Medical Unirea, iar apoi a rețelei Regina Maria, al doilea cel mai mare operator privat de sănă-tate. La aproape 20 de ani de la fon-dare, Wargha Enayati și fondul Advent au vândut Regina Maria către fondul de investiții Mid Europa Partners.
  • MEDICOVER. Grupul suedez este prezent de peste 21 ani pe piața serviciilor medicale private din România și are o rețea de 25 de clinici proprii în București și în țară, un spital generalist – Spitalul Medicover (în Capi-tală), deținând și Synevo, cel mai mare operator de servicii medicale de laborator din România.
  • Sanador. Înființată în 2001 de către familia Andronescu, rețeaua Sanador include un spital privat, patru clinici și un laborator, situate doar în București. Spitalul Sanador este cea mai mare unitate privată de acest gen din România.
  • GRAL MEDICAL. Operatorul de servicii medicale private, controlat de antreprenorul român Radu Șerban, a reușit să construiască o rețea de 27 de centre medicale: 13 laboratoare, 13 clinici (dintre care trei centre de imagistică medicală) și un Spital Privat cu patru secții (radioterapie, chimioterapie, chirurgie și dializă) în București, Prahova, Dolj, Sibiu, Argeș, Vâlcea și Vrancea, unde lucrează peste 1.200 de medici și asistente.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.