Povestea românului care a transformat o durere de spate într-o idee de business

Cristina Dobreanu 10/05/2018 | 11:30 Digital
Povestea românului care a transformat o durere de spate într-o idee de business

Mai întâi au fost durerea de spate și  mai apoi im­posibilitatea de a face o pro­grama­re rapidă la un medic. Atunci a apărut DocBook, aplicaţia prin care ajungi în cel mai scurt timp la doctorul de care ai nevoie.

Acest articol a apărut în numărul 39 (30 aprilie – 13 mai) al revistei NewMoney

„Eu am fost un aventurier, am călătorit mult“, își începe povestea antrepreno­rul ieșean Cristian Barbu, care a împli­nit 20 de ani în tren spre Mongolia, urmând drumul lui Marco Polo. A mers cinci zile și patru nopți, aproape ca în povești, în condiții modeste, pentru a-și îndeplini visul. Undeva lângă Urali a cumpărat și o drujbă pe care mai apoi a vândut-o în România, acoperindu-și „de zece ori costurile călătoriei“. Se întâmpla la începutul anilor ’90, iar spi­ri­tul de antreprenor îl avea de mic. Și pentru că tatăl lui avea o mică afacere cu scaune, a reușit să ajungă în Statele Unite și în Australia în delegații oficiale pe care le făceau reprezentanții autori­tă­ților de la acea vreme, însoțiți de oameni de afaceri.

Citiți și: Ce planuri are Orange România, după ce a reintrat în clubul miliardarilor în euro

După câțiva ani de „liniște“, a decis să plece din nou, de această dată în Ma­rea Britanie, impunându-și un termen-limită de cinci ani după care să se în­toarcă. În acest răstimp își propusese să înființeze o firmă și să obțină cetă­țenia britanică. Era 1999. A ajuns la Londra și în două săptămâni își cumpăra o firmă cu 37 de lire. „Nici mă­car nu știam engleză“, mărturisește antreprenorul, recunoscând deschis că școala nu a fost o prioritate pentru el. „Mi se trage din școala primară, de la în­vă­țătoare, în vârstă, rea, care m-a terori­zat. M-a marcat pe viață“, spune Cristian Barbu, care a decis să nu urmeze cursurile niciunei facultăți. „Nu am avut timp de facultate, dar am făcut un MBA mai târziu. Asta pentru că erau cursuri de weekend“.

LUNGUL DRUM CĂTRE DOCBOOK. Întorcându-ne la Londra, compania al cărei proprietar era făcea recrutare de forță de muncă (labour supplier), iar în patru luni a început să semneze primele contracte. În paralel a fost și angajat în construcții, ca muncitor necalificat, experiență din care a înțeles rapid care era nevoia pieței în ceea ce privește forța de muncă și de unde ar putea să vină soluțiile. Evident că și-a depășit planul de cinci ani pe care și-l stabilise inițial.

Citiți și: Capcanele mașinilor autonome: Cât de pregătiți suntem să ne lăsăm viețile pe mâna inteligenței artificiale

Venea în schimb des în țară, și cum existau și școli private cu predare exclusiv în limba engleză, a decis că e timpul să se reîntoarcă. „Fetițele s-au născut în Londra, mergeau la o școală britanică și inițial am vrut să mă mut la Iași, unde e toată familia, însă nu aveam școală adec­vată. E greu să aduci oameni din afară fără școli potrivite“, spune Cristian Barbu. Trecuseră 12 ani de la mutarea sa în Marea Britanie. Între timp, apucase să dezvolte aici diferite proiecte în domeniul energiei verzi, eoliene, pe care a început să le vândă prin 2009 (în momentul de față a rămas doar în zona de producție de energie, cu o instalație la Galați).

„Ani de zile mergeam la birou și mă gân­deam ce business mai pot să fac. Am cochetat cu energia de orice fel – de la gaz la hidrocarburi, păcură, GPL, gaz de mină…Toate dădeau cu minus dacă nu făceai cogenerare și energie și agent termic. Era mai complicat“, spune antreprenorul. Până când, într-o zi, a simțit o durere  puternică la spate. A încercat să își facă o programare la un medic, dar a rea­lizat că trebuie să aștepte foarte mult până să ajungă efectiv la o consultație. „Atunci m-am gândit să fac un marketplace“.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.
← Close