Capcanele mașinilor autonome: Cât de pregătiți suntem să ne lăsăm viețile pe mâna inteligenței artificiale

NewMoney 20/04/2018 | 10:44 Digital
Capcanele mașinilor autonome: Cât de pregătiți suntem să ne lăsăm viețile pe mâna inteligenței artificiale

Autor: Romulus Deac

 

Poate un singur accident să (re)scrie viitorul industriei auto? Dar două? Sau trei?

Acest articol a apărut în numărul 38 (16-29 aprilie) al revistei NewMoney 

Elaine Herzberg a murit într-o seară de duminică, după ce a fost lovită de o ma­șină. Într-o știre obișnuită a unei zile obiș­nuite, ar fi fost și ea o simplă zecimală în statistica celor aproape 1,3 milioane de oa­meni care își pierd viața în fiecare an în accidentele auto. Numai că prea puține lucruri au fost obișnuite în incidentul din martie din Tempe, Arizona.

Herzberg (49 de ani) a fost lovită de un Volvo XC90 în timp ce traversa strada pe lângă o bicicletă. O înregistrare a camerelor de la bord arată că drumul era slab lu­minat, iar femeia a apărut brusc din beznă, în fața SUV-ului controlat de un sistem au­to­nom experimentat de Uber. În imediata apropiere nu erau treceri de pietoni, ma­șina avea o viteză de aproximativ 65 de km/h, iar pe scaunul șofe­ru­lui se afla un angajat al Uber care ar fi trebuit să monitorizeze tehnologia și să preia controlul în cazul unor urgențe sau al unui impact iminent. Se uita însă în altă parte, iar Lidar-ul sistemului automat – citiți-l ca pe un radar care folosește raze laser – nu a „văzut“ nici el nimic. Elaine Herzberg a fost internată de urgență. Nu a supraviețuit și a devenit pri­mul pieton accidentat mortal de o ma­șină autonomă.

UN EȘEC CATASTROFAL. Când a apărut pe piață, Uber a început prin a înlocui șo­ferii de taximetre și mașinile lor cu șoferi dispuși să-și folosească mașinile proprii și timpul liber pentru a câștiga un ban transportând pasageri. În ultimul timp, compania din California și-a propus să ducă lucrurile și mai departe și să înlocuiască șoferii umani cu o flotă de mașini complet autonome. Pro­iectul inițial a debutat în Pittsburgh, cu o echipă de cercetători de la Carnegie Mellon University și un parc de 20 de Forduri Fusion. Ca principiu general, mașinile autonome se bazează pe senzori și un flux constant de date pentru a naviga și a evita obstacolele. Practic, o combinație de GPS, Lidar (Light Detection and Ranging), radar clasic, camere și alte echipamente al căror rol este monitorizarea con­tinuă a indicatoarelor rutiere, a marcajelor de pe asfalt și a celorlalte vehicule participante la trafic, a pietonilor etc.

Încurajată de primele rezultate, Uber a scos în teste pe străzile din Pittsburgh 100 de Volvo XC90, spre marea încântare a primarului Bill Peduto, care vorbea de transformarea orașului într-un „laborator pentru tehnologie al secolului XXI“. Însă lunile care au urmat au fost marcate de o mul­ți­me de accidente ușoare și de încălcări ale regulilor de trafic, iar relația inițială de dragoste dintre Peduto și Uber a devenit mai degrabă tensionată. Între timp, Uber și-a extins testele în San Francisco, Tempe și Toronto. Din martie 2017 încoace, mași­nile autonome ale Uber au mai fost implicate în alte două accidente în Tempe, ambele fără victime și produse din cauza unor erori umane. După incidentul de luna trecută, compania și-a suspendat toate tes­tele pe drumuri publice, iar o anchetă a Consiliului Național pentru Siguranța Trans­porturilor (NTBS) se află în desfă­șu­rare.

Până la o concluzie oficială, experții din domeniu vorbesc despre un eșec catastrofal al tehnologiei Uber, care și-a arătat slă­biciunile în chiar una dintre funcțiile sale de bază. „Este exact genul de situație pe care Lidar ar trebui să o preîntâmpine“, spune David King, profesor la Arizona State University și expert în planificarea transporturilor, citat de The Guardian. „Chiar nu pot să înțeleg de ce Lidar nu a de­tectat nimic. Înregistrarea video nu ab­solvă Uber cu nimic“, îl completează Ryan Calo, profesor de drept la University of Washington și specialist în sisteme autonome de condus. „Faptul că vizibilitatea era redusă nu are nicio importanță pentru Lidar. Nu există nicio îndoială că ar fi trebuit să o vadă (pe Herzberg, n.r.)“, explică și Missy Cummings, profesor de inginerie la Duke University. Și tot ea mai avertizează că cercetările de până acum au demons­trat că persoanele care monitorizează un sistem automat se plictisesc rapid și pot fi ușor distrase, ceea ce face ca actuala fază de testare semi-autonomă să fie mai peri­culoasă decât am putea să credem. 

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

← Close