De ce a ales IKEA bulevardul Theodor Pallady pentru a deschide cel mai mare magazin din sud-estul Europei

Cristina Dobreanu 05/12/2017 | 17:05 Companii
De ce a ales IKEA bulevardul Theodor Pallady pentru a deschide cel mai mare magazin din sud-estul Europei

Acest articol apare în numărul 29 (4-17 decembrie) al revistei NewMoney

Retailerul de mobilier și decorațiuni IKEA tocmai a pus piatra de temelie pentru cel de-al doilea magazin al său de pe piața locală, în zona de est a Bucu­reștiului, pe tot mai aglomeratul bulevard Theodor Pallady. Dacă s-ar raporta la o lege a atracției imo­biliare universale, venirea suede­zilor în această zonă ar trebui să fie Big Bang-ul unor noi proiecte reziden­țiale și de office.

Instrucțiunile de asamblare sunt cât se poate de clare: se dă un magazin cu o su­prafață totală construită de 37.000 de metri pătrați, cel mai mare din sud-estul Europei, se construiește la ieșirea dinspre București spre Autostrada Soarelui și se inaugurează la finalul verii următoare. Cel puțin așa speră acum reprezentanții IKEA, care anunțaseră inițial că magazinul ar fi urmat să fie deschis spre finele lui 2018. Valoarea investiției se ridică la 86 de milioane de euro, sumă în care este inclus și terenul cumpărat în urmă cu mai bine de trei ani în zona Pallady.

Dacă în ultimii ani, marile proiecte de retail sau imobiliare erau anunțate mai ales în zona de nord a Capitalei, estul Bu­cu­reștiului a început treptat să-și revendice porția sa de glorie. E drept, este o zonă cu loturi mari de teren, de regulă pe locul unor foste fabrici, care în ultima vre­me au atras ca un magnet dezvoltatori de proiecte de retail și rezidențial.

ESTUL, ÎN CREȘTERE. „Acest magazin (IKEA Pallady, n.r.) se alătură celorlalte an­core importante deja prezente în zonă, și mă refer aici la: hipermarketul Auchan, magazinul de jucării Jumbo, Decathlon, Dedeman. Datorită existenței acestor im­portanți retaileri, această zonă se va dezvolta cu siguranță atrăgând noi proiecte rezidențiale“, explică dinamica zonei Doinița Ilie, leasing manager JLL România, pentru NewMoney.

Din dezmorțire a ieșit și retailerul austriac kika, prezent din 2008 cu un magazin pe piața locală, în zona de vest a Capitalei. Veniți în România cu un an mai târziu decât rivalii de la IKEA, austriecii se pre­gătesc să taie până la sfâr­și­tul acestui an panglica celui de-al doilea magazin al lor (amplasat tot în polul co­mer­cial din est, în locul fostului magazin OBI).

Iar acolo unde este creat un vad pentru shopping apar și proiecte noi de locuințe și, în perspectivă, și de birouri. Pe lista scurtă a celor care au anunțat proiecte rezidențiale pe cel mai dinamic bulevard al Capitalei mai apar și Raul Ciurtin – fostul proprietar al Albalact – care a cum­pă­rat împreună cu Alina Codruța Dobra și Călin Gabriel Dobra terenul de aproape 14 hectare al fostei fabrici Policolor, unde vor dezvolta un proiect imobiliar comercial, potrivit Capital. Tot pe segmentul imobiliar rezidențial, turcii de la Anchor Group, care controlează primele două malluri construite în România, București Mall și Plaza, vor ridica în aceeași zonă două blocuri cu 200 de apartamente.

Totuși, acest proces accelerat de dezvoltare nu reprezintă nici pe departe o concentrare exclusivă a retailerilor și dezvoltatorilor în zona de est a Bucureștiului, în detrimentul mult mai dezvoltatului Nord sau al polului conturat în vestul Ca­pi­talei. „Nu cred că avem o competiție directă între proiectele menționate, ci mai degrabă aceste dezvoltări de retail, fie ele din zona de nord sau în zona de est, deser­vesc în primul rând locuitorii din aceste sectoare“, a precizat experta JLL.

PERSPECTIVE. În ceea ce-i privește pe suedezii de la IKEA, ambițiile lor de extindere nu se opresc nici aici, nici acum. „Avem un plan ambițios de extindere în regiune – acela de a ajunge de la 3 magazine la 13 magazine în următorii zece ani“, detaliază șeful operațiunilor locale ale IKEA, Stefan Vanoverbeke, punctând că cele mai multe vor fi deschise în România. Nici nu este de mirare, dacă e să ne uităm la vânzările de 130 de milioane de  euro din anul fiscal 2017 din România, în creștere cu 14% față de de perioada ante­rioară, gene­rate de un singur magazin.

Valoarea i-a propulsat pe suedezi în coasta liderului pe segmentul de mobilă, compania autohtonă Mobexpert, care are însă o prezență sporită și în țară. Vanoverbeke a anunțat încă din 2015 că vede un potențial pentru nouă magazine IKEA pe piața locală. Însă acum a pus pe masă și un buget de investiții, două miliarde de lei (aproximativ o jumătate de miliard de euro), și trei orașe pe lista de așteptare: Brașov, Timișoara și Cluj-Napoca.

Iar pentru două dintre ele – nu spune și care – Stefan Vanoverbeke mărturisește că este foarte aproape de finalizarea negocierilor pentru achizițiile de teren. „Am­biția mea este să cumpăr terenurile pentru viitoarele magazine și să încerc să deschid cât mai multe dintre ele și apoi, eventual, succesorii mei îmi vor continua munca“, răspunde Vanoverbeke la întrebarea NewMoney dacă crede că va mai conduce IKEA și atunci când rețeaua româ­nească a retailerului va ajunge la nouă unități.

Durata medie de dezvoltare a unui ma­gazin – de la cumpărarea terenului până la deschiderea oficială – este estimată la aproximativ doi ani, însă reprezentanții IKEA vor lucra în paralel la aceste pro­iecte. De fapt, șeful local al IKEA a punctat că „ambiția“ sa personală este să des­chidă „câte un magazin IKEA în fiecare an“, dar e conștient că „între vis și rea­li­tate este o diferență“.

Deocamdată, toți ochii sunt îndreptați spre deschiderea celui mai mare magazin al retailerului din sud-estul Europei, în speranța în care vara fierbinte nu va fi, în acest caz, și (prea) lungă.

 

UNIVERSUL IKEA

Fondată în 1943, în Suedia, de excentricul miliardar Ingvar Kamprad, IKEA a ajuns astăzi să aibă 410 magazine în peste 49 de țări. Filosofia IKEA: mobilă la prețuri accesibile.

  • ÎN REGIUNE. Magazinul IKEA din zona comercială Băneasa este magazinul cu numărul 253 al rețelei, des-chis în 2007 ca franciză locală a omului de afaceri Gabriel „Puiu“ Popoviciu. În 2010, IKEA România a fost răscumpărat de compania-mamă, intrând în organizația IKEA South East Europe care include și Croația, Slovenia și Serbia. În regiune, IKEA deține, deocamdată, trei magazine (la Belgrad, Zagreb și București).
  • FURNIZORI LOCALI. 20 de producători locali lucrează pentru IKEA, printre care IPEC Alba Iulia (farfurii) sau producătorul de mobilă Aramis. Vânzările lor cumulate se ridică la peste 400 de milioane de euro anual.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.