Cum vor chinezii să acapareze zborurile spațiale, dominate de miliardari ca Elon Musk și Jeff Bezos

Mimi Noel 08/11/2018 | 11:53 Global
Cum vor chinezii să acapareze zborurile spațiale, dominate de miliardari ca Elon Musk și Jeff Bezos

Miliardarii Elon Musk, Jeff Bezos sau Richard Branson domină industria emergentă a zborurilor spațiale co­mer­ciale. Se întrec între ei cine pune pe orbită mai mulți sateliți, cine duce în spațiu turiști, iar pariul lor este de a de­veni cât mai curând o alternativă mai ieftină a NASA, a Agenției Spațiale Europene sau pentru alte programe spațiale rulate la nivel de stat.

Acest articol a apărut în numărul 52 (5 – 18 noiembrie) al revistei NewMoney

Asemeni pionierilor pe zona de telefonie sau de inteligență artificială (AI), și miliardari amintiți se lovesc de competiția pe care o aduce în arenă un rival cu buzunare mult mai pline care riscă să le strice jocul – China. Președintele chinez, Xi Jinping, a mai relaxat monopolul asupra programelor de lansări spațiale, fapt ce alimentează alt tip de lansări – de com­panii locale mici care au ambiția să devină un SpaceX, Blue Origin sau Virgin Galactic.

Startup-urile chineze primesc finan­țare de la fonduri de investiții cu capital de risc din China sau de la investitori de private equity care încearcă să profite de bugetul de opt miliarde de dolari alocat industriei spațiale, al doilea buget după cel al SUA, potrivit cifrelor Fundației Spa­țiale din Colorado Springs. Pe lângă bani, se pot baza și pe expertiza cercetătorilor spațiali implicați în programele spațiale consistente derulate de statul chinez. „Suntem un startup care crește pe umerii gigantului aerospațial de stat“, admite Zhang Changwu, CEO al Landspace Technology Corp., companie cu sediul în Beijing. „Este momentul perfect pentru dez­voltarea unei companii de rachete comerciale made in China“.

ÎN MINIATURĂ. Numărul sateliților spa­țiali a crescut cu 50% din 2013 până în 2017, ajungând la 1.738, potrivit Satellite Industry Association. Companiile chineze care fac lansări în spațiu i-ar putea ajuta pe pro­ducătorii de sateliți care caută soluții cât mai ieftine pentru a plasa un număr cât mai mare pe orbită.

O soluție eficientă economic ar putea fi sateliții miniaturali care cântăresc sub 90 de kg. Lansarea acestor sateliți ar putea genera până la 15 miliarde de dolari venituri la nivelul lui 2027, de la mai puțin de o sută de milioane de dolari anul trecut, po­trivit firmei de consultanță din Paris Euroconsult. Este o nișă în care mari jucători pre­cum Space Exploration Technologies Corp. (SpaceX), cu a sa rachetă Falcon Heavy, poate lansa pe orbită încărcături de aproape 64 de tone metrice.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.
← Close