Cum vede șeful Pro TV, Aleksandras Česnavičius, evoluția pieței media din România

Florel Manu 05/09/2023 | 14:15 Financiar
Cum vede șeful Pro TV, Aleksandras Česnavičius, evoluția pieței media din România

Pe 21 august, Pro TV și-a lansat grila de toamnă, iar CEO-ul postului, Aleksandras Česnavičius, a dezvăluit o serie de ten­dințe ale presei din România și drumul pe care ar trebui să-l urmeze in­stituțiile media pentru a ține pasul cu noile trenduri din piață.

Piața totală de media din România a fost estimată anul trecut, de un studiu al rețelei independente de media Initiative România, la 642 de milioane de euro, în creștere cu 7% față de anul precedent. Lider al pieței de televiziune din România, Pro TV a obținut în 2022 venituri de 192,8 milioane de euro, potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor. Piața de televiziune este dominată de trei mari jucători, Pro TV, Antena 1 și Kanal D, care controlează 54,5% din total, conform studiului amintit.

O piață stabilă

Pe acest fond, Aleksandras Česnavičius crede că intrarea unui nou mare jucător pe piața de televiziune din Ro­mânia este foarte grea. „Acum, din perspectiva unui jucător nou, este foarte greu să vină în piață, pentru că sunt acești trei mari jucători, iar restul pieței este destul de frag­mentată. Iar audiența pe care cei trei mari jucători din piață o împart a rămas stabilă tot timpul anului“, spune Česnavičius.

Cu toate că este stabilitate în piață, Česnavičius consideră că instituțiile de media trebuie să inoveze și să investească permanent pentru a acoperi atât zona tradițională, cât și noile tendințe de digitalizare din in­dus­tria de televiziune. „Cred că există un ape­tit tot mai larg al publicului să se aboneze la platformele plătite. Cred că oamenii vor să decidă ce selecție de programe vor să aibă în casele lor“, detaliază Česnavičius. El spune că postul pe care îl reprezintă are ca alternativă la această nouă tendință platforma Voyo.

Pentru că tot mai multe astfel de platforme din afara țării care au abonați și în România au conținut internațional, Voyo se concentrează pe difuzarea de conținut local. Česnavičius spune că orientarea către platformele digitale de conținut a fost ac­celerată de pandemie. „Pandemia a ajutat într-un fel. Oamenii au stat închiși în case și aveau timp să se dedice pentru media și ex­plorau toate aceste variante“, mărturi­sește șeful postului Pro TV. El consideră însă că acest proces de migrare a audienței către diverse platforme de conținut video s-ar fi petrecut și fără influența pandemiei de COVID-19. Și asta, pentru că în special tinerii caută și alt conținut decât cel oferit zilnic prin grilele de programe ale televiziunilor clasice.

Perioada pandemiei a stimulat și produ­că­torii independenți de film, un val important de creații cinematografice fiind lansate în ultimii doi ani. Mulți astfel de producători se așteaptă ca producții de film să vină și din partea televiziunilor. Referitor la acest lucru, Česnavičius spune că Pro TV își va păstra direcția în care merge și are deja succes. „Acum nu pot schimba direcția să producem filme, scopul nostru este să fim un brodcaster de televiziune. Dar acum ne uităm la oportunități. Și, dacă merită să investim în zona asta a filmului, cu siguranță o vom face“, spune Česnavičius.

Un nou început

Șeful postului Pro TV spune că, în perioada următoare, televiziunea pe care o conduce va continua să in­ves­tească în două mari direcții: în știri și în divertisment. Referitor la știri, a constatat că, la începutul conflictului din Ucraina, interesul publicului a fost captat de război, însă, odată cu trecerea timpului, atenția pe această zonă s-a diminuat. Recunoaște că, timp de câteva luni, interesul pentru război a fost crescut atât la televiziunile de știri, cât și la cele generaliste. Pe parcurs, atenția publicului s-a repliat către programele cla­sice, în cazul televiziunilor generaliste.

Urmând acest trend, Pro TV și-a lansat recent noua grilă de programe, care va rula din această toamnă. „Lansarea grilei aduce un proiect dedicat Voyo, «Love Island». Acest format a fost achiziționat, în primul rând, pentru publicul platformei online și va fi disponibil întâi pe Voyo și mai apoi pe Pro TV“, menționează Česnavičius. Practic, este vorba de un reality-show care aduce față-n față cinci băieți și cinci fete gata să descopere iubirea adevărată și să trăiască aventura cea mai mare a vieții lor.

Tot pe zona de divertisment, de la jumă­ta­tea lui septembrie, Cabral îi va provoca pe mai mulți comedianți să improvizeze și să-și testeze limitele în emisiunea „Săriți de pe fix“. Pe zona serialelor de televiziune, nouta­tea este dată de „Groapa“, un film în care publicul pătrunde în viața și problemele ma­fiei. Producțiile deja consacrate, „Las Fierbinți“ și „Clanul“, vor continua cu noi sezoane.

Nu este uitat nici segmentul de business. Așa că „Imperiul Leilor“ va veni cu o nouă serie, în care oamenii de afaceri dornici să-și consolideze businessurile vor apela la experiența antreprenorilor de top.

Ce, cât, unde

Industria locală de media și divertisment a fost estimată în 2022 la 3,4 miliarde de euro, potrivit raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2022-2026 (GEMO). Televiziunea și conținutul video consumat acasă au printre cele mai mari venituri în 2022.

  • CINEMA. Industria cine­ma­tografică a înregistrat unul dintre cele mai mari salturi în 2022, cu venituri estimate la 46 de milioane de euro în 2022, de la 25 de milioane de euro în 2021.
  • TV+VIDEO. Televiziunea și conținutul video consu­mat acasă sunt estimate în 2022 la aproximativ 539 de milioane de euro, valoare înre­gistrată și cu un an înainte.
  • CARTE. Vânzările de carte din 2022 au ajuns la 90 de milioane de euro, o creștere doar de 1 milion de euro față de rezultatele financiare din anul precedent.
  • JOCURI. Cu venituri de 239 de milioane de euro, piața de jocuri video și e-sports a crescut cu circa 12% față de 2021.
  • PUBLICITATEA PE INTERNET. Acest segment a generat anul trecut 569 de milioane de euro, veniturile fiind peste cele generate de televiziune și conținuturile video consumate acasă.

 

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.