Cum se va încheia războiul de un miliard de dolari iscat între Apple și un alt gigant american din comunicații

Mimi Noel 14/11/2017 | 17:37 Global
Cum se va încheia războiul de un miliard de dolari iscat între Apple și un alt gigant american din comunicații

Acest articol apare în numărul 27 (6-19 noiembrie) al revistei NewMoney

În 2017, lupta epică dintre doi giganți americani a atins apogeul. După ce a aflat că pro­ducătorul de semiconductori Qualcomm a suprataxat-o pentru o tehnologie de 18 dolari pe care i-o integrează în telefoane, compania Apple a dat Qualcomm în judecată pe trei piețe în SUA îi cere un miliard de dolari, în China 145 de mili­oa­ne de dolari, la fel în Marea Britanie. A urmat și reacția Qualcomm. Cum se va încheia războiul?

Extravagantul spectacol de toamnă oferit de iPhone a început la jumătatea lunii septembrie cu o prezentare de două ore la noul campus cu un design spa­țial cu care se mândrește mai nou compania Apple. Printre sutele de interjecții și ovații interminabile lansate la scenă deschisă, directorul executiv Tim Cook a prezentat două modele de telefoane.

O versiune nouă a iPhone 8, lansată deja și mode­lul iPhone X, o ediție aniversară care costă 1.000 de dolari și care va fi pe piață la începutul lunii no­iem­brie. „În fața dvs. aveți chiar viitorul“, a ținut să spună Cook.

Despre iPhone X care se laudă cu un display pe tot ecranul, cu funcția de recunoaștere facială și cu faptul că este fabricat dintr-un aliaj special creat pentru Apple – deopotrivă mai durabil și mai pur –, ana­­liș­­tii de marketing spun aproape la unison că va da lovitura odată lansat pe piață. Până la Crăciun, foar­­te probabil 75 de milioane de oameni vor fi cumpărat noul model care este până la acest moment cel mai de succes produs de larg consum din toate timpurile.

Dincolo de această euforie și extravaganță la scară planetară, Apple poate fi și foarte calculat în tot ce face. Vor fi zeci de povești edulcorate despre noul model în perioada imediat următoare, dar povestea de față nu are nici o legătură cu ele, ci este o relatare la rece despre dinamica forțelor care mișcă una dintre cele mai mari industrii ale lumii.

O poveste care se bazează parțial pe documente juridice din cadrul unei dispute pe marginea uneia dintre cele mai importante componente a oricărui telefon mobil: modemul fără fir. Este o po­­ves­­te care a început acum doi ani, la o conferință din Idaho, când un exe­cutiv al Apple, probabil Cook, și un exe­cutiv al Samsung Electro­nics, cel mai probabil vi­­ce­­­pre­șe­dintele Jay Y. Lee, au avut un schimb de mesaje.

Samsung este cel mai mare rival al Apple. Cele două companii s-au ciocnit timp de zece ani într-o dispută pe un patent, Apple susținând că Samsung a copiat anume elemente ale modelului iPhone. Pe de altă parte, Samsung este unul dintre cei mai importanți furnizori ai Apple, iar cei doi sunt aliați într-un alt proces împotriva companiei Qualcomm, unul dintre cei mai mari producători globali de semiconductori.

TAXA QUALCOMM. Cu excepția inginerilor elec­tro­niști, majoritatea oamenilor habar nu au cine este Qualcomm, care în ultimii zece ani, de pildă, și-a triplat veniturile grație unui model de business neo­biș­nuit. Pe lângă vânzarea de modemuri și alte mo­dele de cipuri, Qualcomm a adunat un portofoliu de peste 130.000 de patente care acoperă în primul rând tehnologii-cheie ce permit telefoanelor să trimită și să primească date.

De exemplu, o companie care vrea să vândă un telefon capabil să se conecteze la internet la viteze mari are nevoie de licență de la Qualcomm. Companiei i se plătește o redevență de maximum 5% din prețul mediu de vânzare al telefonului, sumă care poate ajunge la peste 30 de dolari per unitate. Cei de la Qualcomm susțin că este o schemă de taxare corectă și, dintr-un anumit punct de vedere, chiar este: 30 de dolari nu e mult pentru ca, în schimb, să ai acces la date din eter. Producătorii de telefoane mobile au numit-o „taxa Qualcomm“, iar politica a intrat în atenția reglementatorilor din China, Taiwan, Coreea de Sud, Japonia, UE și SUA. Producători precum Nokia sau Ericsson au târât, fără succes, prin tribunale Qualcomm, restul au încercat pur și simplu să negocieze la volume.

Apple, cel mai mare producător mondial de telefoane smart după încasări, s-a aflat într-o foarte bună poziție pentru o astfel de negociere și i-a convins pe cei de la Qualcomm să accepte rabaturi ca­­re au scăzut taxa Qualcomm până la 10 dolari per unitate în cazul lor. Pentru a obține o asemenea reducere, Apple a promis că nu va ataca pa­tentele Qualcomm. Chiar dacă înțele­­ge­­rea i-a împiedicat pe cei de la Apple să-i încurajeze pe reglementatori să înceapă un război împotriva Qualcomm, totuși nimic nu i-a putut opri să răspundă sincer la întrebările primite în timpul anchetelor în curs.

ACUZAȚII. S-a întâmplat la confe­rința din Idaho, potrivit documentelor depuse la tribunal de Qualcomm la începutul acestui an. Seniori ai Apple au încurajat Samsung să pună presiune pe reglementatorii sud-coreeni antitrust pentru a intensifica ancheta deschisă împo­­triva Qualcomm încă din 2014. „Fiți agre­­sivi, este poate cea mai bună șansă pentru a-i face pe cei de la Qualcomm să scadă prețurile“, ar fi spus un senior al Apple, potrivit documentelor de­puse de Qualcomm.

Acuzația Qualcomm că Apple i-ar fi împins pe cei de la Samsung să se folosească de influența pe care o au pe lângă guvernul de la Seul pentru a-i asmuți pe reglementatori împotriva Qualcomm în cadrul unui soi de conspirație globală menită să-i forțeze să scadă prețurile – nu se susține dat fiind că Lee a fost recent condamnat pentru dare de mită în scandalul care a dus la demiterea președintelui sud-coreean, Park Geun-hye.

Apple susține că nimic nepotrivit nu s-a întâmplat. Samsung a refuzat să comenteze această acuzație. Indiferent de cine pe cine a asmuțit, KFTC a devenit mai agresiv și a amendat compania cu 850 de milioane de dolari la finalul lui 2016 pentru abuz de poziție dominantă și a anunțat că va obliga compania să-și schimbe întreaga schemă de taxare. După trei săptămâni și Comisia federală pentru comerț din Statele Unite ale Americii (FTC) a acuzat Qualcomm de practici anticompetitive. Qualcomm neagă toate aceste acuzații.

La trei zile după plângerea depusă de FTC și Apple i-a dat în judecată, solicitând unui tribunal din California să oblige Qualcomm să-i plătească des­păgubiri de un miliard de dolari și să ofere tehno­logie de licențiere la prețuri mult mai scăzute. Apple a so­li­citat să-i fie anulată plata redevenței anuale către Qualcomm, sumă care ajunge la două miliarde de dolari pe an.

În câteva săptămâni, Qualcomm, evaluată la peste 100 de miliarde de dolari în decembrie 2016, a pierdut un sfert din capitalizarea de piață, un efect pe care Apple și l-a dorit dintotdeauna. „Jocul celor de la Apple este să facă presiuni până când spui ok, dă-mi drumul, e prea mult, accept în­­țe­­le­­gerea“, spunea, în iulie, Derek Aberle, la acel moment preșe­din­tele Qualcomm și nego­ciatorul-șef al companiei.

Cazul, care ar urma să ajungă în fața judecătorilor curții federale din San Die­­go la începutul anului viitor, ar putea afecta profund afacerea cu telefoane mobile.

În cazul în care cei de la Qualcomm vor câștiga, Apple nu va mai putea continua să taie cos­turile și să-și păs­­treze marjele care i-au permis să încaseze cea mai mare parte a profiturilor generate de produ­că­torii de telefoane mo­bile. Dacă însă Apple câștigă și pune capăt taxei Qualcomm, s-ar putea ajunge la marginalizarea uneia dintre cele mai puternice companii teh­nologice americane, fapt care implicit ar schimba balanța de putere în industria de se­­mi­­conductori.

CHESTIUNI TEHNICE. Orice produs nou al Apple poate fi privit din două unghiuri. Primul este un­ghiul preferat de Apple care preferă să orienteze mereu atenția spre exteriorul produsului, spre design. La lansările de noi modele se insistă pe aspectul fizic al tehnologiei – pe noile materiale, procesele de producție, pe îngemănarea fină dintre software și hardware. Chiar dacă nu a neglijat capa­citățile tehnice ale produselor, Apple nu a orientat niciodată atenția consumatorilor către ele.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.
← Close