Cum se pregătesc antreprenorii care au fondat afaceri de zeci de milioane de euro pentru a transfera businessurile către copiii lor

Cristina Dobreanu 17/10/2018 | 12:32 Oameni
Cum se pregătesc antreprenorii care au fondat afaceri de zeci de milioane de euro pentru a transfera businessurile către copiii lor

De cele mai multe ori, atunci când vine vorba despre transferul între generații, accentul cade pe greutatea cu care fondatorul predă afacerea. Dar cât de pre­gătiți sunt tinerii din a doua generație pentru a le lua locul părinților?

Acest articol a apărut în numărul 50 (8 – 21 octombrie) al revistei NewMoney

„Scenariile de film în care bătrânul fondator al afacerii își aduce fiul sau fiica, îi pre­dă biroul și îl sau o pune să semneze de primire, după care viața merge înainte, sunt doar niște povești frumoase. Realitatea este mult mai complexă“, avertizează Gabriel Sincu, Associate Partener în cadrul Departamentului de Asistență Fiscală și Juridică al EY România. Experiența la nivel internațional demonstrează că o treime dintre afacerile de familie supraviețuiesc celei de-a doua generații, în vreme ce doar 15% din acestea mai trec și la a treia gene­rație. România nu intră deocamdată în statisticile legate de transferul între gene­rații, acesta fiind un proces relativ încă tânăr pentru piața locală. Cu toate acestea, tânăra generație este cea care, de fapt, pune problema: „Pe noi, când ne lăsați să conducem afacerea?“.

GREAUA MOȘTENIRE. Dacă generația fondatoare a construit businessul de la zero, preluarea înseamnă pentru cea de a doua, înainte de toate, o responsabilitate pentru munca de-o viață a părinților. Florin Pogonaru, proprietarul Prodplast Imobi­lia­re, spunea într-o discuție anterioară cu NewMoney că partea cea mai dificilă a tranziției se rezolvă lăsând pe mâna tână­rului o bucățică din afacere. Dar până la preluarea completă a afacerii este cale lungă, iar generația aflată în așteptare nu se sfie­ș­te de cele mai multe ori să recunoască acest lucru. „Cred că un antreprenor valoros se formează în timp. Lucrez în Te-Rox de cinci ani, dar în acest moment nu aș fi pre­gătită pentru o preluare totală a conducerii. Pe măsură ce trece timpul și mă confrunt cu noi probleme, realizez că am foarte multe informații de acumulat“, măr­tu­risește Roxana Cepalis, fiica Doinei Cepalis, cea care a pus bazele grupului Te-Rox, producător de scaune de mașină pentru copii, cu afaceri anuale de peste 30 de milioane de euro.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.
← Close