Cum se adaptează antreprenorii din industria de fitness și sport la restricțiile impuse de criza COVID-19

Senica Micu 03/04/2020 | 10:57 Financiar
Cum se adaptează antreprenorii din industria de fitness și sport la restricțiile impuse de criza COVID-19

Ce faci într-o situație neașteptată, care se schimbă de la o zi la alta și-ți blochează toate planurile de business? „Te readap­tezi“, răspund astăzi antreprenorii din in­dustria de fitness și sport pentru recreere. Iar cel mai la îndemână pas este mutarea antrenamentelor în online.

De la afaceri mici de câteva zeci de mii de euro, care-și desfășurau activitatea în două-trei săli de sport, până la cele care afișau anual rulaje de milioane, cu centre deschise în mai multe orașe din România, toate caută acum soluții să supravie­țu­iască. Rând pe rând, în ultimele săptămâni s-au închis businessuri din toate domeniile, iar oamenii au fost sfătuiți să nu mai iasă din case, aceasta fiind și una dintre cele mai sigure metode de protecție împo­triva COVID-19.

O gură de oxigen vine acum din partea celor care s-au mișcat repede în direcția unor investiții în platforme care să susțină efectuarea unor ore de sport la distanță. Evaluată la aproape 300 de milioane de euro anul trecut, piața locală este subdez­voltată prin comparație cu alte piețe din Europa, dar cu potențial pentru următorii ani.

„În această perioadă, vor rezista cei care au fonduri disponibile pentru situații de criză, care să le protejeze angajații și să le asigure continuarea activității, și cei care fac rapid trecerea în online a activității lor. Criza va trece, dar va lăsa urme adânci în memoria tuturor“, spune Cori Grămescu, fondatoarea LadyFIT și una dintre cele mai cunoscute antreprenoare din industria fitnessului de la noi. Dar ce se va întâmpla cu cei care nu vor avea fonduri disponibile pentru astfel de investiții? Cu încasări pră­bușite pentru o perioadă greu de definit la momentul de față, mulți vor întâmpina dificultăți în a reveni la un program cât de cât normal, în timp ce alții își vor închide definitiv afacerile.

Cori Grămescu este fondatoare LadyFIT

În vremuri încâlcite

În urmă cu mai puțin de un an, un studiu publicat de World Class, cel mai mare operator pre­zent în plan local din acest domeniu – cu 41 de cluburi, 64.000 de membri și o cifră de afaceri estimată la 38 de milioane de euro în 2019 –, arăta că România înregis­trează o creștere semnificativă a pieței de health & fitness, pentru următorii doi-trei ani așteptându-se un avans de 35%, până în jurul valorii de 400 de milioane de euro. Însă nicio astfel de previziune nu mai stă în picioare astăzi, fiecare investitor readap­tându-și din mers modelul de business.

Dacă la jumătatea lunii martie mai exis­tau săli de sport și centre cu activități spor­tive care nu își închiseseră porțile, toți proprietarii de săli au anunțat ulterior că în­gheață abonamentele clienților, cu posibilitatea de prelungire după ce pandemia va trece. Cori Grămescu, de la LadyFIT – busi­ness cu două centre de sport în Bucu­rești și o altă linie în nutriție –, a fost printre primii care au făcut această mișcare, cu câteva zile înainte de instituirea stării de urgență pe teritoriul României. Apoi, rând pe rând, și-au suspendat activitatea și alte centre cunoscute, precum Stay FIT Gym, Neby Fitness sau Stejarii Country Club, anunțând, în același timp, pregătirea în online a unor exerciții și programe adaptate momentului.

„Noi am pivotat extrem de repede online, beneficiind și de faptul că aveam deja în lucru platforma de diete online și exer­ciții pentru acasă. Practic, am făcut un spin-off către antrenamente transmise live. Aceasta este singura modalitate să func­ționăm în perioada asta“, detaliază Gră­mescu. Nu a putut oferi însă cifre concludente la momentul de față despre numărul celor care optează pentru un abonament online, dar a precizat că primele zile de an­trenamente online au fost foarte bine pri­mite, poate și pentru că „toată lumea stă în casă“.

„Momentan, avem un grad de ocupare satisfăcător al orelor online, care să ne per­mită păstrarea activității în această pe­rioadă dificilă. Odată cu deschiderea cla­selor live, sperăm că ne va crește semnificativ baza de cliente și poate că, în timp, acest nou produs va deveni un canal de vân­zări de sine stătător“, continuă ea.

Un astfel de produs pe care, probabil, îl vor dezvolta tot mai mulți dintre cei care au un business în offline concurează și cu un număr foarte mare de antrenamente disponibile gratuit pe YouTube. Numai că, spre deosebire de acestea din urmă, antrenamentele live sunt mult mai atrăgătoare, iar probabilitatea să nu duci la capăt o astfel de oră scade aproape de zero. Cât costă un astfel de abonament pe lună? La fel ca în offline, depinde de numele sălilor care le promovează și variază de la 150 la 200 de lei, cu acces nelimitat.

O linie subțire

Până când vor fi puse în practică investiții în platforme, de ordinul a mii sau chiar zeci de mii de euro, există o perioadă-tampon în care, printre altele, antreprenorii pun la dispoziția clien­ților și programe gata filmate, pe modelul încurajat de reprezentanții World Class, de exemplu. Aceștia au trimis fiecărui membru activ un link pe care să-l acceseze, astfel încât să se poată antrena singur acasă.

În ideea de a susține „o minte sănătoasă în corp sănătos“, programele sunt prezentate de antrenori renumiți și pun în lumină o varietate de mișcări potrivite pentru fie­care persoană în parte, în funcție de gra­dul de dificultate pe care îl poate susține: „ni­vel începător, mediu sau avansat.“ Cum variază disciplinele predate în acest format? La fel ca în cazul celor tran­s­mise live, de la pilates și yoga, până la body pump și workout.

Despre o revenire la normal, niciun antreprenor nu poate spune cu exactitate când s-ar putea întâmpla acest lucru. „Poate peste șase luni, poate peste opt. Semnalele nu sunt încurajatoare“, sunt de­clarațiile lor unanime. Cum ar putea să arate un astfel de business în următoarele luni? Cori Grămescu spune că orice pre­dicție ar face acum „e hazardată“, existând un risc semnificativ să închidă definitiv activitatea.

Înainte de această criză, planu­rile antreprenoarei erau foarte optimiste. Anul trecut, a deschis în nordul Capitalei o nouă sală de sport și își propusese să își extindă afacerea în cât mai multe orașe din țară, inclusiv cu linia de nutriție, estimând pentru 2019 o cifră de afaceri de peste o jumă­tate de milion de euro.

Acum spune că „vom face tot ce putem să supraviețuim acestei perioade“. „Func­ționăm dintotdeauna cu bugete mici de promovare, ne bazăm mult pe recoman­dările clientelor și sperăm că lucrul ăsta ne va menține pe linia de plutire în conti­nuare.“ O linie pe care mulți nu o vor mai putea menține.

Acest articol a apărut în numărul 87 al revistei NewMoney
FOTO: Getty, Laszlo Raduly


Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.