Cum s-a văzut pandemia prin ochii lui Călin Fusu, investitorul care a pariat, printre multe altele, pe Casta, Best Jobs sau Vivre

Senica Micu 07/06/2021 | 10:12 Oameni
Cum s-a văzut pandemia prin ochii lui Călin Fusu, investitorul care a pariat, printre multe altele, pe Casta, Best Jobs sau Vivre

Antreprenor, investitor și antrenor de business“ sunt atributele despre care Călin Fusu (47 de ani) spune că l-au definit în ultimii ani de când face afaceri și, mai mult ca sigur, îl vor defini și de acum încolo. Într-o pe­­ri­oadă greu încercată economic, Fusu face achiziții după achiziții prin fondul său de investiții Neogen Capital și este convins că, undeva prin toamnă, economia României „o să bubuie“.

„Ne revenim repede. Sunt foarte optimist. Așa am fost mereu“, spune el, cu atât mai mult cu cât este pe punctul să mai facă niște investiții, în două startupuri care au legătură cu tehnologia. Și asta după ce, recent, a cumpărat un site de anunțuri imobiliare și a in­vestit aproape jumătate de milion de euro într-un business înființat de doi români la Londra.

Toate aceste mișcări sunt o continuare dintr-un șir lung de alte investiții, bifate prin Neogen, în mai multe companii locale și internaționale, la care am asistat în ultimii doi ani și care nu s-au oprit nici la debutul pan­demiei. Și nu se vor opri nici de aici înainte.

„De ce nu?”

Este final de mai 2021. În timp ce auto­ri­tățile anunță noi măsuri de relaxare, iar pandemia dă semne de slăbiciune, Călin Fusu anunță o tran­zac­ție în domeniul imobiliarelor: platforma Casta, parte din grupul Neogen, preia site-ul de anunțuri gratuite Magazinul de Case, ca parte a strategiei sale de dezvoltare pe piața românească. Pasul înseamnă pentru Casta o extindere atât în București, cât și în alte cinci noi orașe din țară – Cluj-Napoca, Timișoara, Brașov, Iași și Arad.

„Strategic, pe acest segment, noi creștem prin cum­părare, iar dacă apar și alte oportunități, mai mult ca sigur o să auziți de noi achiziții pe partea asta de site-uri de imobiliare. În cazul Magazinul de Case, ne-au scris direct proprietarii site-ului să le facem o ofertă. Am analizat un pic și ne-am zis: «De ce nu?»“, detaliază Fusu, în opinia căruia afacerea sa va merge bine indi­ferent dacă prețurile caselor se duc în sus sau în jos.

Descrisă de Fusu drept „prima agenție imobiliară fără comision“, Casta este o platformă integrată de imo­biliare care își propune să facă procesul de vân­zare-cumpărare a unui apartament cât mai transpa­rent și mai rapid pentru toate părțile implicate. Prin ser­viciul InstaBuy, de exemplu, lansat în toamna anului trecut, „dacă vrei să-ți vinzi casa, noi îți facem în trei zile o ofertă și, într-o săptămână, ți-o cumpărăm, ceea ce te scutește de bătăi de cap, cu vizionări, cu agenți“. „Noi apoi o împrospătăm un pic și o punem din nou în piață“, explică antreprenorul, adăugând că, până acum, peste 3.000 de proprietari din București și-au vândut astfel apartamentele.

„Această piață este destul de activă. Noi nu suntem afectați de felul în care evoluează prețurile, deoarece nu rămânem cu multe apartamente pe stoc. În trei luni le revindem și nu mă aștept ca, în trei luni, să fie mișcări spectaculoase de prețuri. Doar dacă s-ar blo­ca piața și nu am mai putea să le revindem, dar deo­cam­dată piața nu dă astfel de semne“, mai spune Fusu.

Rezultatele unui studiu de piață publicat anul acesta de RE/MAX arată că peste o treime (35%) dintre spe­cia­liștii în imobiliare chestionați sunt de părere că pre­țurile caselor vor cunoaște creșteri de până la 10% în 2021, în timp ce 29% prevăd o stagnare a acestora. Totuși, circa 20% dintre participanții la studiu progno­zează o scădere a acestor prețuri.

În momentul de față, valoarea apartamentelor afla­te în stocul Casta este de circa jumătate de milion de euro, urmând să crească la un milion de euro în perioada următoare. Iar dacă în prezent se realizează o tranzacție pe săptămână, până la finele anului, Fusu estimează o dublare a acestui ritm.

Tot prin Neogen Capital, Fusu a investit 450.000 de euro în RacketPal, un startup lansat în 2019, la Londra, de românii Bogdan Demeny și Robert Rizea. Dezvol­tată în urma unei investiții de 230.000 de euro, apli­cația îi ajută pe amatorii de tenis, badminton, squash, tenis de masă sau padel să-și găsească parte­nerii de joc potriviți. „În acest domeniu e o problemă, în sensul că, dacă vreau să fac sport, singurul sport e să alerg sau să merg singur la sală. E greu să-ți găsești partener pentru tenis, de exemplu. E interesant pentru mine ca experiență“, spune Călin Fusu.

Investiția va fi direcționată către dezvoltarea apli­cației și mărirea echipei operaționale, ținta fiind de 100.000 de utilizatori înregistrați până la finalul acestui an în Marea Britanie. RacketPal este folosită deja de peste 10.000 de utilizatori ai platformelor Android și iOS, media zilnică de utilizatori activi fiind de 300.

„Ne dorim să începem să monetizăm platforma. În următorii ani vrem să accesăm o nouă rundă de in­ves­tiție, care ne va permite să scalăm și să ne extindem în alte țări și către alte sporturi. Atunci sperăm să atingem un milion de utilizatori înregistrați, iar pla­nurile vor fi mult mai mari și la nivel global“, spune și Robert Rizea. În viziunea celor doi fondatori, susținută și de Călin Fusu, RacketPal are potențial să devină pe termen lung cea mai mare platformă online de prac­ticanți ai sportului din lume, cu 100 de milioane de utilizatori înregistrați.

Numitorul comun

Privind din afară, numitorul co­mun în toate afacerile în care Călin Fusu s-a implicat de-a lungul timpului este tehnologia. De fapt, încă din 2000, când a fost înființată – Călin Fusu avea atunci 26 de ani –, Neogen s-a specializat în dezvol­tarea de businessuri de tip marketplace pe partea de online.

„Sunt două feluri de investiții: unele în care sunt mai implicat – pe segmentul de joburi (BestJobs), case (Casta), mașini (CityLink), e-commerce (Vivre) – și altele în care sunt investitor minoritar, iar aici aș enu­mera Sailo.com, Frisbo, RacketPal și Tailent (fostul Mission Critical), unde vorbim de procente mici, de 10-20% din compania respectivă, și unde mă implic atunci când au nevoie antreprenorii“, spune astăzi Fusu, anticipând pentru anul acesta o creștere medie de 20% a afacerilor Neogen.

Dar cariera sa de antreprenor a fost marcată și de un șir de eșecuri, despre care Fusu spunea anul trecut, într-un alt interviu pentru NewMoney, că l-au făcut să devină „mai puternic“. „De exemplu, Zumzi, rețeaua socială Neogen, site-ul de dating Noi2 etc. Cred că dacă o afacere te costă un milion de euro și zece ani din viață și moare este eșec“, spunea el.

Și lista poate continua cu Startbiter, o aplicație care identifica joburi într-un termen foarte scurt, pe care Fusu a numit-o „un Uber pentru muncă“. Antreprenorul a intrat în acest proiect în 2017, tot printr-o in­vestiție Neogen, a cărei valoare nu a fost făcută pu­blică. S-a spus la acea vreme doar că „o parte din suma care va reveni Neogen de la mytaxi, cel puțin 3,4 milioane de euro, va fi folosită pentru această nouă pro­vocare“.

În același 2017, platforma mytaxi, deținută de gigantul german Daimler (Mercedes), a cumpărat integral acțiunile companiei românești Clever Tech, proprietarul aplicației Clever Taxi, în care Călin Fusu deținea 34,1% prin intermediul BestJobs. Evaluată atunci la o sumă cu opt cifre – „peste zece milioane de euro, dar nu cu mult peste“, așa cum a confirmat și Fusu –, tran­zacția a în­semnat și un moment de resetare a priori­tă­ților sale, anii care au urmat fiind marcați de mai multe in­vestiții în diverse proiecte.

În privința evoluției afacerilor sale din ultimul an, deși Fusu spune că „noi avem norocul să fim în businessuri digitale care, în principiu, merg bine, sunt pe val“, admite că au existat și excepții; cum ar fi servi­ciul de e-car sharing CityLink sau platforma de recrutare online BestJobs. Explicația sa e simplă: „Companiile au fost mai stresate cu angajările și oamenii cu deplasările“. În cazul BestJobs, de exemplu, cifra de afaceri a scăzut la sub 5 milioane de euro, de la 6,5 milioane de euro în 2019.

Pe de altă parte, businessul Vivre Deco, retailer online de mobilier și decorațiuni pe care îl dezvoltă îm­preună cu antreprenoarea Monica Cadogan, a avut anul trecut o creștere de 50% a veniturilor față de ni­velul din 2019, la 61 de milioane de euro. „Vivre a be­neficiat de pandemie pentru că oamenii nu au mai mers în magazine, ci au comandat online. Biroul s-a mutat acasă“, explică Fusu. Anul trecut și anul acesta, Vivre a atras 12 milioane de euro prin plasamente pri­vate de obligațiuni.

MUNCA 2.0. O ofertă de obligațiuni de tipul plasamentului privat a fost derulată și în cazul BestJobs – companie la a cărei conducere Fusu a revenit în 2020, după un an de absență în care spune că a monitorizat indirect toate mișcările pieței –, având drept țintă atra­gerea de la investitorii pe bursă a cinci milioane de euro. Banii, explica la mijlocul lunii trecute Fusu pentru Profit.ro, „ne vor ajuta să schimbăm modelul de business al companiei. Vrem să trecem de la un sistem de prepaid, care permite companiilor, în func­ție de suma plătită, să publice pe platforma noastră un anumit număr de anunțuri de recrutare de-a lungul unui an, la un sistem de abonament lunar, în funcție de necesități, similar abonamentelor din zona telecom sau Netflix“.

În momentul de față, explică acesta, asistăm la o schimbare dramatică a procesului de muncă așa cum îl știam până acum, iar companiile vor supraviețui prin eficientizarea proceselor, adaptându-se din mers și punând la treabă în mod cât mai eficient și creativ toate resursele: umane și digitale. Cu alte cuvinte, ba­ri­era „digital-nedigital“ este din ce în ce mai subțire, însă „oamenii nu își vor pierde locurile de muncă din cauza roboților“, deoarece, consideră Fusu, „robotizarea ajută la eficientizarea muncilor de rutină“.

Ca să înțeleagă și mai bine cum stau lucrurile în această direcție, anul trecut, tot prin Neogen, a făcut o investiție de 500.000 de euro în tehnologia de auto­matizare a proceselor prin robotizare (RPA – robotic process automation) dezvoltată de Tailent (fostul Mission Critical).

„Piața muncii își revine acum, deși vor fi schimbări interesante aici, începând de la întrebarea: «Venim sau nu la birou?». Oamenii s-au obișnuit să lucreze de acasă și mulți nu mai vor să piardă timp pe drum. De asemenea, angajații ar trebui să-și dezvolte competențele digitale“, adaugă Fusu.

Potrivit Eurostat, românii se află în coada clasamentului angajaților cărora li se permite să lucreze de acasă, cu un procent de 2,5%. Altfel spus, pandemia chiar a adus o schimbare uriașă în ceea ce privește mo­dalitățile de lucru. Unii angajați s-au adaptat rapid lucrului de acasă (24%), alții mai puțin. Cert este că cei mai mulți angajați ar prefera să se întoarcă la birou (35%), în timp ce alți peste 30% ar opta pentru un program hibrid – în care să poată lucra până la cinci zile pe lună de acasă.

În ceea ce privește com­petențele teh­nice pe care angajații români vor să le învețe pe ter­men scurt, arată un studiu publicat recent de BestJobs, acestea sunt dezvoltarea abilităților specifice meseriei pe care o practică (36% dintre res­pondenți), fluența într-o limbă străină (32,3%), cursuri de calificare (22%), programare (19,5%), project mana­gement (16,4%), digital marketing (15,2%), inteligență artifi­cială (9,1%) și pro­duct management (8,5%). Pe urmă­toa­rele locuri se află competențe de computer networ­king, cloud computing, analiză big data, business intelligence, digital busi­ness analysis și securitatea in­for­mației.

Tot de BestJobs se leagă o altă investiție de o jumă­tate de milion de euro anunțată anul trecut – platforma Avocado.red, care intermediază sesiuni online cu specialiști din diferite domenii, precum terapeuți, avocați sau life coaches. Prin dezvoltarea acestei platforme, BestJobs își consolidează impactul în piața muncii, următorul pas pentru Avocado.red fiind o ex­tin­dere internațională în țările din regiune, precum Ungaria sau Polonia.

Noi oportunități pentru Călin Fusu

Tot prin Neogen Capital este dez­voltat și CityLink, un serviciu de e-car sharing (accesibil printr-o apli­cație mobilă), cu o flotă pro­prie de 150 de mașini, lansat într-o primă fază în București și dezvoltat cu un partener de busi­ness din Republica Moldova, iTaxi. „Acum mă axez și pe segmentul de e-car sharing, să-l aduc la un nivel de profita­bilitate. Încerc să înțeleg cum sunt lucrurile acolo. Vom lansa o propunere pentru deținătorii de ma­șini ca să-și înscrie mașinile în platformă. Vrem să dublăm flota anul acesta, să atingem 300 de mașini în București. De asemenea, ne dorim să lansăm servi­ciul și în alte orașe mari, cu par­­teneri locali“, detaliază Fusu. Potrivit spu­selor sale, investi­țiile în această direcție au ajuns, până astăzi, la circa două mili­oane de euro.

În paralel cu toate aceste pro­iecte, antreprenorul este atent la orice oportunitate de business și este deschis să exploreze domenii noi. De altfel, el însuși recunoaște că în­vață din orice piață în care in­tră și în­cearcă să aplice anumite teh­nologii și anumite mo­dele de business care se po­trivesc ace­lui domeniu. „Acum, ne aflăm în discuții să investim în alte două startupuri, dar nu cu sume foarte mari – vreo 200.000 de euro pentru fie­care.“ În fond, „dacă pro­iectele sunt interesante și noi avem resursele necesare, de ce nu?“.

Robotizare

În urmă cu un an, fondul de investiții Neogen Capital anunță o investiție de jumătate de milion de euro în tehnologia RPA dezvoltată de Tailent, fost Mission Critical, un startup care dezvoltă roboți software.

  • ACȚIONARIAT. Prin mișcarea făcută de Neogen, Călin Fusu se alătură astfel fondatorilor compa­niei ‒ Mario Popescu și Cristian Oftez ‒, precum și lui George Haber, unul dintre cei mai cunoscuți antreprenori români din Silicon Valley, care a investit la rândul lui în Tailent.
  • EXPANSIUNE.  Înființat acum mai bine de cinci ani, fostul Mission Critical accelerează astăzi extinderea inter­națională cu scopul să-și exporte produsele în America Centrală și de Sud, încheind astfel un parteneriat cu Serviceaide.
  • SOLUȚII. Compania își proiectează roboții software inteligenți peste aplicații existente, aceștia fiind adaptați în funcție de nevoile de business ale clienților săi.

Acest articol a apărut în numărul 117 al Revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.