Călin Fusu, unul dintre pionierii online-ului românesc, face un viraj semnificativ în coronacriză către investițiile în tehnologie pură

Senica Micu 20/07/2020 | 10:19 Special
Călin Fusu, unul dintre pionierii online-ului românesc, face un viraj semnificativ în coronacriză către investițiile în tehnologie pură

La 29 aprilie 2020, Ministerul Afacerilor Interne anunța oficial că pe teritoriul României au fost confirmate 11.978 de cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus, de la declanșarea pandemiei. În aceeași zi, fondul de investiții Neogen Capital anunța printr-un comunicat de presă că investește 500.000 de euro în tehnologia de automatizare a proceselor prin robotizare (RPA – robotic process automation) dezvoltată de MissionCritical, un startup a cărui eva­luare de piață trecea de cinci milioane de euro după această rundă de finanțare.

O investiție făcută într-o perioadă în care cei mai mulți dintre antreprenorii și investitorii locali sunt în standby, cu scopul de a-și menține businessurile pe linia de plutire. „Nu am amânat nimic, sunt în grafic cu tot ce mi-am propus“, spune acum Călin Fusu (46 de ani), antreprenorul al cărui nume se confundă cu Neogen și unul dintre puținii investitori activi din această perioadă. Pe ce pariază astăzi? Pe teh­no­logie, fără doar și poate.

„Asistăm la o schimbare dramatică a procesului de muncă așa cum îl știam până acum. Companiile vor supraviețui prin eficientizarea proceselor, adaptându-se din mers și punând la treabă în mod cât mai eficient și creativ toate resursele: umane și digitale. Bariera digital-nedigital este din ce în ce mai sub­țire“, sublinia Fusu în același comunicat. O de­cla­rație completată acum cu ideea că oamenii nu își vor pierde locurile de muncă din cauza roboților. „Robotizarea ajută la eficientizarea muncilor de rutină. Omul poate să supervizeze un robot sau zece, care nu doarme, nu mănâncă și lucrează non-stop“, con­tinuă el.

Cu ajutorul tehnologiei create de MissionCritical, companiile au posibilitatea să „recruteze“, pe lângă resurse umane, și forță de muncă digitală, accesibilă sub formă de roboți software reutilizabili. Iar această tehnologie bazată pe inteligență artificială are rolul de a executa rapid diverse procese repetitive care pot fi standardizate și automatizate, cu scopul de a eco­nomisi timp pentru angajați și a le permite acestora să se concentreze pe activități mai complexe.

Lista lui Fusu

Înființată de Călin Fusu în anul 2000, pe când avea 26 de ani, compania Neogen SA s-a specializat în dezvoltarea de platforme online, cele mai sonore fiind BestJobs, Vivre, Clever Taxi (vândută între timp la Daimler), iTaxi (Republica Moldova), Frisbo, Sailo.com, Casta.ro și Uptrain.eu. De numele său se mai leagă prima și cea mai mare rețea socială românească, pe care a dezvoltat-o la început alături de alți asociați și care, în 2010, a fost absorbită de Zumzi (jucător pe piața locală de cupoane de redu­ceri, considerat de Fusu „un eșec“).

Neogen a supraviețuit ca brand și s-a transformat într-un holding de investiții pe care antreprenorul îl folosește pentru o parte din achiziții. În egală mă­sură, așa cum bine se conturează astăzi, Neogen este și compania care dezvoltă proiectele tehnologice în care crede Călin Fusu. De anul 2000 se leagă și numele BestJobs, unul dintre proiectele sale de succes. „Aveam 26 de ani atunci, piața era goală. Îmi amintesc ce haos a fost la început. De fapt, cred că noro­cul joacă un rol important când nu știi ce faci“, măr­turisește el despre un business care anul trecut a avut afaceri de 6,5 milioane de euro.

Până să se transforme într-un investitor, cariera sa ca antreprenor a fost marcată și de un șir de eșecuri, despre care vorbește zâmbind, prin prisma faptului că orice eșec te face să devii mai puternic. Într-un fel, lista eșecurilor se subscrie uneia dintre mantrele capitale ale Silicon Valley – Pământul Primordial al tehnologiei mondiale –, potrivit căreia doar 10% din startupuri supraviețuiesc. „Aș putea să enumăr o parte dintre proiectele sau afacerile pe care le consi­der eșecuri. De exemplu, Zumzi, rețeaua socială Neogen, site-ul de dating Noi2 etc. Cred că dacă o afacere te costă un milion de euro și zece ani din viață și moare este eșec“, detaliază el.

Pe aceeași listă a proiectelor care nu au avut succes pune și Startbiter – o aplicație mobilă care le per­mitea companiilor să găsească într-un timp scurt forță de muncă temporară –, despre care spune că a eșuat „din cauza legislației care nu permite fragmentarea muncii la nivelul la care ne doream noi“. Fusu a intrat în acest proiect în 2017, tot printr-o in­vestiție Neogen, a cărei valoare nu a fost făcută pu­blică. S-a menționat atunci doar că „o parte din suma care va reveni Neogen de la mytaxi, cel puțin 3,4 milioane de euro, va fi folosită pentru această nouă provocare“, pe care Fusu a numit-o „un Uber pentru muncă“.

Când vine vorba despre mytaxi, Fusu admite că acela a fost și primul exit important la care a parti­cipat. În 2017, platforma mytaxi, deținută de gigantul german Daimler (Mercedes), a cumpărat integral ac­țiu­nile companiei românești Clever Tech, proprietarul aplicației Clever Taxi, în care BestJobs era ac­țio­nar principal, cu un pachet de 34,1%.

În valoare de „peste zece milioane de euro, dar nu cu mult peste“, tranzacția a reprezentat și un moment de resetare a priorităților sale, anii care au urmat fiind marcați de mai multe investiții în diverse proiecte. La fel cum un moment de resetare a fost și decizia de a se retrage de la conducerea platformei de recrutare BestJobs, în 2019. „Am învățat multe lucruri în perioada asta de necondus BestJobs. Am ajuns la concluzia că pot fi coach mai curând decât jucător. Deși a fost o peri­oadă foarte grea, pentru că simțeam că nu îmi găsesc sensul vieții, am știut că trebuie să mă deconectez de BestJobs, am avut o relație prea lungă. Trebuia să văd cumva din afară cum funcționează mecanismul și să îmi dau seama că funcționează mai bine cu ajutorul echipei, să înțeleg că nu trebuie să decid fie­care detaliu în parte“, mărturisește Călin Fusu.

Tot mai multe investiții

Pe lista afacerilor în care a investit anul trecut, acesta enumeră agenția imo­biliară Casta.ro (500.000 de euro, cu intenția de a construi un nou Clever Taxi în imobiliare, pentru op­timizarea costurilor pe tranzacție) și Sailo.com (prin preluarea a 9,4% din acțiuni), echivalentul Airbnb pentru ambarcațiuni, afacere înființată de un român în New York și evaluată la peste șapte mili­oane de dolari. „Unele dintre businessurile noastre sunt în străinătate. Sailo.com are sediul la New York, Vivre (unde Neogen deține 50%, n.r.) vinde mai mult de jumătate în afara țării, iar CityLink e un proiect făcut cu iTaxi (Republica Moldova)“, subliniază Fusu.

Serviciu de e-car sharing, cu o flotă de 150 de automobile disponibile în București, CityLink rămâne și în capul listei investițiilor din 2020, listă pe care Neogen Capital a anunțat-o la finele lui februarie, chiar înainte de pandemie, și despre care Fusu spune că a scăzut în această perioadă, la fel ca toate afacerile prezente pe acest segment. Serviciul este disponibil printr-o aplicație mobilă iOS/Android, cu ajutorul căreia se și deschid mașinile, prețurile începând de la 0,6 lei/minut, plus 0,8 lei/km (în funcție de tipul automobilului), cu un maxim zilnic de 140 de lei. „Viziunea Neogen Capital este să sprijine pro­iecte cu perspective de creștere rapidă și cu poten­țial de revoluție digitală. Nu suntem străini de zona de mobilitate urbană, am făcut deja un exit de succes cu Clever și avem un portofoliu extins de inves­tiții“, adaugă Călin Fusu.

Ce alte mișcări a făcut acesta în plină criză sani­tară? În urmă cu doar o lună, a anunțat că investește o jumătate de milion de euro în Avocado.red, o plat­formă care intermediază sesiuni online cu specialiști – peste 50, în prezent – din diferite domenii, precum terapeuți, avocați sau life coaches.

„Situația actuală a adus și aduce schimbări la nivelul pieței muncii. Oamenii au nevoie de ghidaj și, pro­babil, după criză, companiile vor avea nevoie de noi beneficii cu care să-și atragă și să păstreze talentele. Construirea unei platforme care aduce consultanți și experți mai aproape de oameni este o formă prin care și BestJobs își extinde impactul, cu dorința de a preîntâmpina schimbările din piața muncii“, spune și Dan Puică, CEO BestJobs, care între timp a preluat și conducerea Avocado.red. „Sunt deja câțiva coachi internaționali în platformă, din regiune, Ungaria, Polonia, în contextul în care ne dorim o extindere inter­națională cu Avocado“, îl completează Călin Fusu.

Un sondaj publicat recent de BestJobs arată că sta­rea de urgență „a topit“ și niște idei preconcepute, în sensul că 33% din angajații români și 40% din angajatorii care au răspuns consideră că recrutarea post-COVID-19 se va face aproape în totalitate online. Iar când vine vorba de impactul pandemiei asupra pieței muncii din România, și angajații (82%), și anga­jatorii (70%) pun pe primul loc creșterea numărului șomerilor, urmată de scăderea salariilor și de reducerea beneficiilor extrasalariale.

Pe de altă parte, „angajații trebuie să fie foarte pre­o­cupați de ceea ce numim digital upskilling, adică dez­voltarea competențelor digitale“. „Cu toate că în țara noastră există un număr mare de utilizatori de in­ternet, competențele digitale ale românilor sunt foarte scăzute comparativ cu media Uniunii Europene. Pentru a rămâne relevanți pentru piața muncii din viitor, oamenii trebuie să investească timp în dez­voltarea acestor competențe digitale“, declara într-un interviu pentru NewMoney, realizat în urmă cu două luni, Vlad Gheor­ghe, senior project manager al Horváth & Partners.

Casta imobiliarelor

Dacă în afacerile amintite până acum Călin Fusu se implică „mai mult sau mai puțin“, fiind „investitor și antrenor“ sau „coach“, cum îi place deseori să spună, „o relație deosebită“ o are astăzi cu Casta.ro, pe care o definește drept „pri­ma agenție imobiliară fără comision“. „Acum, eu mă ocup direct de Casta.ro, Casta.eu. De fapt, ce ne do­rim să facem cu Casta? Să cumpărăm. Să fim pri­mul instant buyer de locuințe din România. Adică, dacă vrei să-ți vinzi casa, noi îți facem în trei zile o ofertă și, într-o săptămână, ți-o cumpărăm, ceea ce te scutește de bătăi de cap, cu vizionări, cu agenți. Noi apoi o împrospătăm un pic și o punem din nou în piață“, detaliază el.

Într-o primă fază, spune că are un buget de un mi­lion de euro pentru achiziția de locuințe, pentru că nu intenționează „să le țină pe vecie“, ci să le re­vândă. „Deci, nu avem nevoie de multe milioane de euro. Probabil, cu un milion ne putem descurca să fim un jucător, să testăm ipotezele și cifrele, și mar­jele. Practic, în momentul ăsta eu conduc Casta, care are o echipă de 10-12 oameni. În celelalte afaceri, sunt coach-investitor“, adaugă Fusu despre un domeniu pe care spune că îl învață. Încă.

De altfel, el însuși recunoaște că nu se pricepe deloc la piețele în care intră, ci „doar“ încearcă să aplice „anumite tehnologii și anumite modele de busi­ness pe o piață existentă“. „Iar dacă mă întrebi cât valorează casa de peste drum, nu știu să îți spun. Și totuși, vreau să cumpăr case. Intenția este ca în acest joc să intre agenții imobiliari din piață, să participe în procesul ăsta și să câștige mai mult decât ar câștiga dintr-un simplu comision de vânzare.“

O analiză publicată la începutul acestei luni de ofi­ciul european de statistică Eurostat arată că, în Ro­mâ­nia, creșterea prețurilor locuințelor s-a aflat peste media europeană în primul trimestru, fiind mai mari, în medie, cu 8,1% față de perioada similară a anului trecut. Prin comparație, la nivelul statelor din Uniunea Europeană, creșterea medie a fost de numai 5,5%.

„Ideal ar fi să nici nu mă intereseze ce va fi cu pre­țurile caselor, adică acest model de business să func­ționeze indiferent dacă pre­țurile merg în sus sau în jos. Sunt optimist prin defi­niție, nu cred că această criză va dura prea mult. Și, oricum, din eșecuri în­veți. Eu am avut multe eșecuri.“

Cum sună astăzi viitorul pen­tru Călin Fusu? Oricât de incert ar fi, „pentru un optimist incurabil, chiar sună bine“. Mai ales că se va implica și mai mult în proiecte care au legătură cu domeniul fintech. „Este o zonă intere­santă, cea a tehnologiilor financiare. Eu cred că se pot aplica servicii financiare în foarte multe domenii. Și mai cred că lucrul ăsta nu e încă bine făcut, băncile sunt un pic lente, conservatoare poate. Mă tentează mult acum să studiez domeniul, să învăț cum func­țio­nează, să cunosc ju­cătorii. Sunt sigur că se pot face multe lucruri aici dacă ai acces la finanțări de mai multe mili­oane de euro. Poți face lucruri interesante cu businessurile de teh­no­logie, poți multiplica“, nuan­țează el.

Astăzi, din postura de „antreprenor, investitor și an­tre­nor“, cu un istoric „presărat și cu bune, și cu rele“, prin rele a se înțelege toate eșe­cu­rile sale din business, Călin Fusu se ghidează după o lecție pe care a învățat-o în cele două decenii de antreprenoriat: „Să nu-ți asumi că le știi pe toate, să gân­dești pro­ba­bilistic, să lași opțiunea că s-ar putea să existe și alte răspunsuri mai bune și să-ți dai timp să le analizezi“.

Tranzacție

În urmă cu un an, grupul Neogen a preluat 9,4% din acțiu­nile Sailo.com, echi­valentul Airbnb pentru ambarcațiuni, eva­luat la peste șapte mi­lioane de dolari.

  • Fondator. Compania Sailo Inc. a fost înființată în SUA în 2015 de către un antreprenor român, Adrian Grădi­nariu, care a petrecut peste zece ani în Silicon Valley pentru ca ulterior să se mute în New York și să pună bazele acestei platforme online.
  • Flotă. Prin Sailo.com se pot închiria ambarcațiuni de toate tipurile și dimensiunile, din peste 100 de țări. Compania are circa 10.000 de am­barcațiuni active pe site.
  • Piața. Neogen a intrat astfel pe piața încă mică, dar foarte dinamică, estimată să atingă 70 de miliarde de dolari la nivel mondial în 2022, cu 65% peste nivelul de 45 de miliarde de dolari înre­gistrat în 2018.

Acest articol a apărut în numărul 95 al revistei NewMoney. FOTO: Laszlo Raduly

Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.