Cum reușește un fost comandant de pescador să țină pe linia de plutiere o afacere cu o tradiție de o sută de ani

Florel Manu 16/01/2019 | 13:11 Oameni
Cum reușește un fost comandant de pescador să țină pe linia de plutiere o afacere cu o tradiție de o sută de ani

În urmă cu aproape 100 de ani, o lucrare științifică a biologului Grigore Antipa făcea cunoscut întregii lumi pescuitul tradițional din Delta Dunării. Astăzi, Delta își atestă și tradițiile gastronomice, deocamdată, la nivel european.

 Acest articol a apărut în numărul 56 (7 – 20 ianuarie 2019) al revistei NewMoney

La început a fost magiunul de Topoloveni, primul produs românesc care a obținut atestarea „Indicație Geografică Protejată“ (IGP), în 2011. Apoi au dobândit certificare din partea autorităților de la Bruxelles și telemeaua de Ibănești, novacul afumat din Țara Bârsei și salamul de Sibiu. La sfârșitul anului trecut, atestarea IGP a ajuns și la scrumbia de Dunăre afumată, în urma unui proces care a început la sfârșitul lui 2014.

În spatele fiecărui produs certificat cu IGP la Bruxelles există câte o poveste cu accent tradițional. Și de ce nu, și câte un model de business, fiecare cu specificul lui. De această dată, prima pe care o scoatem la mal e „Povestea scrumbiei de Du­năre și a IGP“.

La 3 decembrie 2018, Jurnalul Oficial al Uniunii Europene publica decizia de înre­gistrare în Registrul denumirilor de ori­gine protejate și al Indi­ca­țiilor geografice protejate a produsului „Scrumbie de Du­năre afumată“. În spatele acestei atestări stă asociația Ro-Pescador, condusă de Daniel Buhai (51 de ani), un om de afaceri tulcean care produce scrum­bia afumată la Miadmar, fa­brica sa de la Tulcea, care ope­rează brandul Deltaica. „Este unicat la nivelul Uniunii Europene“, spune Daniel Buhai, cu precizarea că scrum­bia se gă­sește doar în Marea Neagră și este pes­cuită sezonier, primăvara, când pornește într-o migrație de reproducere pe Dunăre.

Mai mult, nu este pescuită industrial, ci artizanal, folosindu-se unelte tradiționale. Aceleași care au fost descrise de Antipa, inclusiv setca de scrumbie în derivă, explică Daniel Buhai. Și procesul de pro­duc­ție este unul diferit, iar termenul de valabilitate al produsului final este de doar 30 de zile.

Acesta este și unul dintre motivele pentru care scrumbia de Dunăre afumată nu este un produs care poate fi livrat pe dis­tanțe foarte mari. Ajunge însă în marile lan­țuri de magazine, ca Mega Image, Carre­four, Lidl și Auchan, unde are listate produse fabrica din Tulcea.

„Suntem nevoiți să «gătim» mai des“, glu­mește Daniel Buhai atunci când vine vorba de termenul de valabilitate al produselor sale. Și cum autoritățile europene s-au convins că scrumbia merită certificarea IGP, asociația condusă de Daniel Buhai a mai trimis către atestare, în urmă cu patru luni, un alt produs tradițional din Deltă: salata cu icre de știucă de Tulcea. Produse pe care le promovează și în restaurantele Ivan Pescar, în care este acțio­nar alături de Ivan Patzaichin și de Teodor Frolu.

Și cum reușește să-și asigure din activitatea proprie de pescuit aproape o treime din materia primă, Daniel Buhai are în listă mai multe produse care au la bază rețete din Deltă. „Produsele tradiționale trebuie să aibă la bază materii prime românești cu­noscute“, completează Marian Cuzdrio­reanu, un alt procesator de produse tradi­ționale din pește, pe care le oferă pe piață și în propriul restaurant sub brandul Victorița Pescărița.

Degustarea regală. Înainte ca scrum­bia afumată de Dunăre să primească ates­tarea IGP, fabrica lui Daniel Buhai a fost selectată în vara anului trecut de Fundația Prințul de Wales România să participe cu produsele sale din pește la o degustare de produse tradiționale românești la Viscri, unde moștenitorul coroanei britanice are câteva proprietăți. În paranteză spus, bran­dul Deltaica a fost selectat de organizatori alături de alți 29 de produ­cători și fermieri din Bucovina, Transilvania, Banat, Maramureș și din Delta Dunării.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.