Cum l-au schimbat ultimii ze­­ce ani pe Dan Șucu, proprietarul Mobexpert

Cristina Dobreanu 06/02/2017 | 11:48 Special
Cum l-au schimbat ultimii ze­­ce ani pe Dan Șucu, proprietarul Mobexpert

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

În ultimii zece ani, Dan Șucu a trăit periculos pe toate fronturile, atât în business, cât și în plan personal. Dacă ar fi într-un film, asemenea eroului său Indiana Jones, ar putea spune că a avut în această perioadă câte puțin din toate: suspans, aventură, momente de cumpănă, dar și satisfacții.

În biroul lui spațios de la etajul patru al unei clădiri situate chiar lângă outlet-ul Mobexpert din nor­­dul Bucureștiului, antreprenorul Dan Șucu ex­­pli­­că, me­­todic, de ce piața de astăzi nu mai este la fel precum cea de dinaintea crizei. „Între timp, fir­­me im­­portante străine au început și ele să prindă o bu­­ca­­tă din piață, iar alte rețele românești s-au conso­­li­­dat. De fapt, piața per total s-a ordonat“, spune Șu­­cu, punctând și că, astfel, clienții știu, în funcție de bugetul și nevoile lor, cărui retailer să i se adrese­­ze. Mai ordonată pare astăzi și lumea lui Dan Șu­­cu. Dar cu ce costuri și cum l-au schimbat ultimii ze­­ce ani pe antreprenorul care deține cel mai mare pro­­du­­cător și retailer autohton de mobilă?

Mai mult sau mai puțin, trei evenimente care îi vor fi influențat viața lui Șucu se leagă de fatidicul an 2007. Criza începe să își facă simțite primele unde la nivel global și se instalează în România de la finalul anului următor. De altfel, criza este unul dintre elementele „neplăcute“ care l-au făcut să-și regân­­deas­­că afacerea și să ia, pe alocuri, decizii dras­­tice. Dacă ar fi trebuit să se concentreze doar pe ieșirea din criză, poate ar fi fost mai simplu, însă 2007 con­­sem­­nează și intrarea pe piața locală a unuia dintre cele mai puternice branduri din retailul de mobilă global – IKEA –, iar, în plan personal, un divorț care l-a costat 40 de milioane de euro.

CRIZĂ?! NU, REPOZIȚIONARE. „Nu aș numi-o cri­­ză. Este o repoziționare care, într-un fel sau altul, pe mulți din domeniu i-a pus pe butuci, dar cred că a fost benefică“, punctează antreprenorul. Pentru industria mobilei, ale cărei produse nu sunt de primă necesitate și care, în condiții de restriște economică, sunt primele tăiate de pe lista de cumpărături, a fost un șoc. În 2009, volumul cifrei de afaceri pentru comerțul cu amănuntul, indicatorul care măsoară cel mai bine consumul privat, a scăzut cu peste 10% față de anul precedent, potrivit Institutului Național de Statistică. Companiile au început atunci să dea piept cu criza. „Noi nu am întâlnit ideea de scădere de cifră de afaceri de la început (1993, anul înfiin­­țării, n.r.) până în 2009. Timp de 16 ani, ca om de afa­­ceri, nu vezi decât creșteri“, explică Șucu lecția pe care a primit-o în acea perioadă.

Sunt mulți care nu au depășit încă testul crizei (cum ar fi, de pildă, Elvila, compania controlată de Viorel Cataramă), iar prin furcile sale caudine a trecut, inevitabil, și Mobexpert. Șucu a fost nevoit să tragă obloanele hipermagazinului din Sun Plaza, ca­­re a funcționat doar doi ani, din 2010 până în 2012. Acum are 11 magazine de dimensiuni mari (inclusiv outlet-ul), la care se adaugă și unele mai mici, ale partenerilor. Spu­­nea atunci că speră să fie singura închidere de magazin mare, iar, pe plan local, pare să fi reușit acest lucru.

Cu totul altfel au stat lucrurile în ceea ce privește prezența internațională. Expansiunea peste granițe, în statele din Europa Centrală și de Est, tatonată încă de la începuturile anilor 2000 ca parte a unui plan strategic mai amplu, a fost demarată în 2005. Mobexpert a decis atunci să deschidă magazine proprii la Belgrad (Serbia) și Sofia (Bulgaria). În 2007, Dan Șucu inaugura în capitala bulgară primul hipermagazin al rețelei din afara granițelor, în urma unei investiții de zece milioane de euro, una dintre cele mai importante în schimburile bilaterale româno-bul­gare de la vremea respectivă.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.
← Close