Cum încearcă antreprenorii din turism să facă mai cunoscute destinațiile locale în afara țării

Florel Manu 02/12/2022 | 10:14 Oameni
Cum încearcă antreprenorii din turism să facă mai cunoscute destinațiile locale în afara țării

Antreprenorii care în perioada pandemiei au investit în turism au descoperit că, după încheierea restricțiilor sanitare, afacerile au început să crească. Și că este în continuare loc pentru consolidarea businessurilor.

Prezentă la Târgul de Turism de la Londra din perioada 7-9 noiembrie, asociația Țara Faină, fondată de o parte din membrii Romanian Business Leaders (RBL), a încercat să găsească „ambasadori“ printre românii stabiliți în Marea Britanie pentru a promova destinațiile turistice locale. Demersul e cunoscut sub numele de „RoBoost“, un pro­iect care își propune să creeze și să dezvolte o platformă de promovare a României tu­ris­tice cu ajutorul românilor de pretutindeni, astfel încât să atragă două milioane de vizitatori/an în România. În paralel cu „RoBoost“, Țara Faină de­ru­lează proiectul „Antreprenorești – Adoptă un sat“, al cărui scop este dezvoltarea businessurilor locale și ajutarea adminis­tra­țiilor din micile localități cu potențial turistic să obțină fonduri europene.

Emil Munteanu (47 de ani), unul dintre fondatorii asociației Țara Faină, a început deja de mai mulți ani să promoveze Valea Doftanei ca zonă turistică și să-i încurajeze pe antreprenori să investească acolo, iar acum vrea să extindă acțiunile pe care le are în localitatea prahoveană și în alte des­tinații cu potențial din restul țării.

Extindere locală

Cofondator al pensiunii Atra din Valea Doftanei, Emil Mun­tea­nu a intrat în industria turismului în 2011, cu oferte premium pentru segmentul corporate. După restricțiile sanitare din 2020 și 2021 însă, Atra a pătruns și pe segmentul business-to-consumer (B2C). Din aprilie 2021, Emil Munteanu a decis să își ridice capacitatea de cazare de la 10 la 20 de camere și a luat în administrare încă o pensiune, Mira, situată tot în Va­lea Dofta­nei. „Lucrurile se mișcă mai bine. Pot prelua grupuri mai mari de oameni“, spune antreprenorul, explicând că ope­rează noua investiție sub numele Mira by Atra.

În momentul de față, cea mai mare parte a închirierilor o face tot pentru zona de eve­nimente, iar investiția din 2021 nu a adus doar mărirea capacității de cazare, ci și pe cea a restaurantului, cu circa 80 de lo­curi, lucru care îi permite ca în perioa­dele de weekend, când este mai aglome­rat, să poată servi 200 de oameni.

Inves­tițiile făcute anul trecut i-au adus lui Emil Munteanu o cifră de afaceri de un milion de euro, în creștere cu 30% față de 2020. Mai mult, pentru 2022 estimează un nou avans al veniturilor, cu circa 10-15%. „Anul acesta a fost o consolidare a ceea ce am făcut în 2021“, mai adaugă Emil Mun­teanu.

El mai spune că de anul acesta turismul a început să-și revină, inclusiv pe segmentul premium. Pe acest fond se gândește la noi investiții, atât pentru mărirea capaci­tății de cazare, cât și pentru deschiderea unui nou restaurant, tot pe segmentul premium. „Clienții au în special vârsta de 35-45 de ani, iar un procent foarte mare vine din București, însă avem și o pondere im­portantă a clienților din Republica Moldova“, detaliază Munteanu.

Mai spune că, în contextul războiului din Ucraina, s-au mărit costurile de ope­rare, lucru care se vede deja și în prețul ser­viciilor. Cu toate acestea, crede că nu­mă­rul de turiști ar putea să crească în peri­oada următoare, pentru că drumul Câm­pina-Săcele, care trece și prin Valea Dofta­nei, va fi reabilitat, iar accesul de la DN1 va fi mai ușor.

Proiecte postcriză

De la pornirea businessului Atra, Emil Munteanu s-a implicat permanent în dezvoltarea zonei Valea Doftanei, în special a turismului, dar și în promovarea antreprenoriatului. Alături de colegii din RBL, vrea să contribuie la îmbunătățirea calității învățământului în liceul din localitate. „Am ținut seminare de antreprenoriat cu elevii din clasele a XI-a și a XII-a, iar acum suntem în curs de a crea o clasă de învățământ dual pe zona tu­rismului“, detaliază Munteanu.

Antreprenorul este asociat și într-o companie de tehnologie, Power Net Consul­ting, înființată încă din 2000 alături de alți doi asociați. Compania are trei mari linii de business: IT clasic – oferind de la servicii de instalare și configurare a serverelor până la soluții de migrare în cloud, securitate informatică și digitalizare. Munteanu spune că în ultima perioadă s-a concentrat pe cele două din urmă, iar asta și pentru că multe dintre programele derulate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) vizează aceste domenii. Power Net Consulting a avut anul trecut o cifră de afa­ceri de două milioane de euro, antrepreno­rul estimând că veniturile pe 2022 se vor apropia de patru milioane de euro.

Emil Munteanu va continua să se implice alături de RBL în promovarea turismului în România, ținta fiind dezvoltarea zonei de incoming, în condițiile în care, pe fondul pandemiei, țara noastră a pierdut o mare parte din turiștii străini. Și nu în ulti­mul rând, tot alături de colegii săi antrepre­nori, va ajuta la promovarea de proiecte prin care să fie dezvoltat satul românesc. Și nu doar în zona de turism, ci și în ceea ce privește promovarea businessurilor în mediul rural.

Ce, cât, unde

De mai mulți ani, jucătorii din turism cer ajutorul auto­rită­ților pentru a promova România, astfel încât numărul turiștilor străini să crească.

  • TURIȘTI. În primele șapte luni ale anului, în România au fost înregistrați 5,9 milioane de turiști, din care 86,3% au fost români, iar restul de 13,7% – străini, potrivit celor mai recente date ale Institutului Național de Statistică (INS).
  • ORIGINE. În perioada ianua­rie-iulie 2022, cei mai mulți turiști străini au venit în România din Germania (90.000), Israel (71.800) și Italia (59.300).
  • VOLUM. Capacitatea de cazare turistică în funcțiune a structurilor de profil din România a fost în primul semestru al acestui an cu 6,7% mai mare compa­rativ cu perioada similară din 2021, arată datele INS.
  • INVESTIȚII. Până la finalul lui 2022, investițiile în noi spații de cazare în România sunt estimate la 7,38 miliarde de lei, potrivit IBC Focus, companie care monitorizează șantierele existente la nivel național.

Acest articol a apărut în numărul 152 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.