Cum a reușit o tânără antreprenoare să depășească venituri de un milion de euro cu un restaurant cu influențe siciliene în doar un an de funcționare

Florel Manu 16/08/2023 | 10:13 Oameni
Cum a reușit o tânără antreprenoare să depășească venituri de un milion de euro cu un restaurant cu influențe siciliene în doar un an de funcționare

Un restaurant premium este o investiție riscantă, însă, dacă este bine gestionat, poate fi o sursă sigură de venit. Se în­tâmplă (și) în Voluntari, Sciccheria.

După doar un an de activitate, Claudia Militello (37 de ani) a reușit să obțină cu restaurantul la care este coproprietară venituri de 1,4 milioane de euro. Lansat la începutul lui iunie 2022, în urma unei investiții de 700.000 de euro – după ce proprietarii pregătiseră inițial un buget de 500.000 de euro –, Sciccheria este un restaurant cu specific italian și cu in­fluențe siciliene, cu o capacitate de 120 de locuri, destinat în general familiilor cu copii, unul dintre etaje fiind special ame­na­jat pentru cei mici.

Cu o experiență de aproape 15 ani în do­meniul HoReCa, Claudia Militello crede că anul acesta businessul va ajunge la două milioane de euro, pentru că, din sep­­tembrie, serviciile restaurantului se vor diversifica, după ce proprietarii vor introduce în meniu și colazione (micul dejun). „De la deschidere și până acum am funcționat doar cu prân­zul și cina“, spune aceasta.

Antreprenoa­rea plănuiește ca în luna noiem­brie să deschidă și un al doilea restaurant în Bu­curești, în apropierea Teatrului Națio­nal. Echipa din bucătăria restaurantului este condusă de Michael Passarelli, fiul cunoscutului chef italian Antonio Passarelli, cei doi fiind și creatorii meniului.

De la presă la HoReCa

De gestiona­rea restaurantului se ocupă Claudia Militello, care a căpătat experiență în domeniu după ce a lucrat pentru mai multe hoteluri. Absolventă de Jurnalism și Comu­nicare la Constanța, a lucrat la televi­ziunile locale Neptun TV și CTV, dar și pentru pos­tul Acasă TV, la „Poveștiri adevă­rate“. Își dorea să ajungă reporter de răz­boi, însă drumul în carieră a fost cu totul altul, chiar dacă i se propusese să ocupe un post la Pro TV.

„În 2009 se deschidea chiar în apro­pie­rea casei mele Phoenicia Resort, unde am început cu PR și comunicare“, povestește Claudia Militello. La scurt timp i s-a propus să lucreze și în alte departamente, iar apoi să conducă unul dintre hotelurile din Con­stanța. Nu se simțea însă confortabil cu munca sezonieră, iar din 2011 a început să lucreze pentru grupul de turism Voila, ini­țial pe partea operațională, ajungând în final la conducerea companiei.

Grupul Voila aparținea unui antreprenor de origine libaneză, cu afaceri în zona de shipping. Acesta cumpărase un imobil în zona centrală din Constanța pe care îl ame­­najase ca boutique hotel. Antreprenorul și-a continuat apoi investițiile în turism, ajun­gând în câțiva ani să aibă hoteluri și la mare, și la munte. Când Claudia Militello a plecat de la Voila, grupul ajunsese la 12 uni­tăți de ca­zare.

A revenit în grupul Phoenicia în 2017, ca general manager al hotelului Lido (care fu­sese renovat de omul de afaceri Mohammad Murad), fiind responsabilă și de relansarea acestuia. A lucrat aici până în 2021, când a intrat în antreprenoriat și să încerce și piața restaurantelor.

Întâlnirea decisivă

Drumul spre antreprenoriat al Claudiei Militello a început cu o poveste mai puțin plăcută. Tatăl ei a avut la un moment dat probleme cardiace și căuta un medic care să-l opereze. A înce­put să caute medici prin mai multe spitale din țară. „Inițial am ajuns la Spitalul Monza și nu am avut nicio chimie cu medicul la care ajunsesem“, povestește aceasta. A con­tinuat căutările și drumurile au dus-o către un medic din Sibiu.

Întâmplarea a fă­cut să ajungă la o con­fe­rință pe teme medi­cale, unul dintre invitați fiind directorul Spi­talului Monza, Luca Mili­tello (45 de ani), care i-a devenit ulterior soț. I-a explicat situația în care se află și a fost pusă în contact cu un medic care i-a operat tatăl.

Claudia și Luca Militello aveau fiecare câte un copil dintr-o relație anterioară, un băiat, respectiv o fată, care acum au 12 ani. Împreună mai au o fetiță de 5 ani. Le plăcea să iasă în oraș cu prietenii, însă nu găseau restaurantul potrivit în care să se simtă bine și copiii și să nu stea tot timpul cu câte un gadget în mână. Astfel au ajuns să plănuiască deschiderea unui restaurant în care cei mici să beneficieze de un loc în care să nu se plictisească.

În plină pandemie au început să caute un spațiu potrivit pentru un restaurant pre­mium. „Am căutat spațiul potrivit un an și jumătate. Inițial am vrut în centrul Bu­cureștiului, însă în final am ajuns în zona Pipera“, spune Claudia Militello. Soțul ei fiind din Sicilia, cei doi au decis să des­chidă un restaurant care să promoveze gas­tronomia și cultura siciliene.

Meniul potrivit

Încă de la început, Claudia Militello a dorit ca restaurantul să aibă și gelaterie italiană. „Am plecat în Sici­lia pentru că ne-am dorit să găsim o gelate­rie care să ne furnizeze și nouă înghețată artizanală“, povestește antreprenoarea. Soții Militello au ajuns în Camastra, o mică localitate din provincia italiană Agrigento, unde au gustat o înghețată făcută de o gelaterie locală.

Le-a plăcut gustul și Claudia Militello i-a propus proprietarului o colaborare. Acesta a acceptat și ulterior a decis să se mute la București, unde în asociere cu soții Mili­tello a deschis două gelaterii, una în Pro­me­nada Mall și alta pe Calea Victoriei. „Și așa am făcut gelateria înaintea restaurantului, chiar dacă inițial noi căutam înghe­țată pentru restaurant“, mai spune Claudia Militello.

După deschiderea gelateriei, cei doi soți au căutat formula potrivită pentru un șef în bucătărie. Cum Luca Militello se cunoș­tea cu Antonio Passarelli, i-a cerut acestuia să ofere consultanță pentru partea de bu­cătărie și meniu. La un moment dat, Antonio Pasarelli i-a invitat pe soții Militello într-un restaurant din Sinaia, în a cărui bu­că­tărie lucra fiul său, Michael. Acesta a pre­gătit la cererea Claudiei și a lui Luca Mili­tello câteva feluri de mâncare.

Claudia Militello a fost impresionată de felul în care a gătit Michael Passarelli, do­rindu-și foarte mult să-l aibă pe acesta chef în bucătărie. „Am simțit imediat că Michael trebuie să fie în rețeta noastră“, spune antreprenoarea. Ea adaugă că se gândea ini­țial să deschidă un restaurant și la Roma, însă acum este în discuții cu niște prieteni din Verona. Are de gând să mai deschidă localuri și în România, fiind interesată de ora­șele Constanța și Cluj-Napoca. Și asta, pentru că a găsit încă din primul an de func­ționare rețeta potrivită.

Cine, ce, cât

Piața restaurantelor a fost estimată la 5,44 de miliarde de euro în 2022, potrivit unui studiu al organizației Hospitality Culture Institute, care reunește lideri și pro­fesioniști din domeniul HoReCa.

  • CHELTUIELI. Circa 9% dintre românii care ies în oraș cheltuie mai mult de 100 de lei de persoană la restaurant.
  • COMPORTAMENT. În 2022, 60% din comenzile de mâncare au fost făcute online, fie prin intermediul plat­formelor de delivery, fie prin aplicația sau site-ul propriu al restaurantului.PONDERE. Zona de food delivery reprezintă un segment de 26% din întreaga industrie de servicii alimentare locale.
  • DEFICIT. La sfârșitul lui 2022, proprietarii de restaurante estimau un deficit de personal de aproximativ 50.000 de oameni la nivelul întregii țări.
  • CÂȘTIGURI. Profitabilita­tea localurilor din industria HoReCa a fost anul trecut cu 60% mai mică față de 2019, chiar dacă veniturile s-au apropiat de cele din perioada premergătoare pandemiei, potrivit Organizației Patronale a Hotelurilor și Restaurantelor din România (HORA).
  • POZIȚIONARE. La sfâr­și­tul lui 2021, circa 25% din restaurante au adoptat un model de business diferit față de cel de la începutul pandemiei, ceea ce în­seamnă concepte diferite pentru meniuri și o repozi­ționare a prețurilor, potrivit Restograf.

Acest articol a apărut în numărul 169 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.