Cum a obținut o tânără de 23 de ani finanțare de jumătate de milion de euro pentru o afacere online cu produse pentru copii

Într-o lume în care dacă nu ești prezent în mediul digital, nu exiști, din ce în ce mai multe startup-uri românești aleg să își vândă produsele exclusiv prin intermediul unui magazin online. Chiar și atunci când principalul lor „client“ abia învață să facă primii pași și să spună primele cuvinte.
„Fac parte din generația digitală, astfel că ideea unui startup online a venit firesc“, își începe povestea antreprenorială Mia Karimzadeh (23 de ani), fondatoarea miababy.ro, un magazin virtual cu produse pentru copii de până la trei ani, prin care și-a făcut intrarea pe o piață care ajunge anual în România la aproape o jumătate de miliard de euro.
Provenită dintr-o familie de antreprenori – tatăl său, Bagher Karimzadeh, om de afaceri de origine iraniană, este unul dintre acționarii producătorului de băuturi alcoolice Prodal –, Mia Karimzadeh s-a întors în România după ce a absolvit în urmă cu doi ani o facultate de management în turism, la Viena. Și mărturisește fără să stea prea mult pe gânduri că, deși a studiat în străinătate, tot timpul a știut că se va întoarce în România: „aici m-am născut, aici mă simt acasă, aici vreau să construiesc ceva“.
Revenirea sa în țară nu avea să însemne însă și implicarea în activitatea de zi cu zi a companiei fondate de tatăl său și pregătirea terenului pentru schimbul de generații, ci începutul propriei povești antreprenoriale.
PĂRINȚI, COPII ȘI STRATEGII. Potrivit unui studiu MillwardBrown România, companie specializată în cercetare pentru branduri, media şi comunicare, piața românească de produse pentru copii cu vârste între zero și trei ani se ridică anual la 400-500 de milioane de euro. O piață în care online-ul generează în momentul de față doar o zecime din această valoare, dar în care va avea o pondere din ce în ce mai semnificativă în următorii ani. Plecând de la acest studiu, Mia Karimzadeh a început să facă planul de business al platformei online miababy.ro, o investiție estimată la 500.000 de euro – finanțată prin firma Granddis, care face parte din grupul Prodal (fondat de tatăl său și de omul de afaceri Jabbar Kanani) –, în care sunt incluse, pe lângă dezvoltarea magazinului online și a sistemelor informatice, și un depozit propriu și stocurile retailerului.
Ca o paranteză, mai mulți antreprenori români au mizat pe vânzarea online de jucării sau de produse pentru copii, printre ei numărându-se George Șerban, Gabriel Rusu și Jakab Janos (proprietarii BestKids.ro) sau Lucian și Anca Leibovici (EduClass.ro).
COMENZI ÎN LANȚ. În momentul de față, Miababy are un portofoliu de 4.000 de produse, de la îmbrăcăminte și încălțăminte la jucării și cărucioare, provenite din Europa și Statele Unite. Cele mai bine vândute produse sunt cele care înglobează și tehnologie, cum ar fi cădița care are și funcții de cântărire sau de măsurare a temperaturii apei – care costă circa 500 de lei – sau balansoarul cu cinci moduri și viteze de legănare, care poate fi conectat la smartphone, cu un preț de 1.500 de lei.
Aflat încă la început de drum, miababy.ro are aproximativ 200.000 de vizitatori unici pe lună, iar rata de conversie a acestora în clienți este „în creștere“, spune antreprenoarea. În medie, comenzile au o valoare de 320 de lei, iar jumătate dintre clienți sunt părinți, restul fiind persoane care caută cadouri pentru botezuri sau zile aniversare. „Acum ne focusăm pe îmbunătățirea fluxului operațional și pe diversificarea portofoliului“, spune Mia Karimzadeh, explicând că planul de afaceri presupune recuperarea investiției de 500.000 de euro în trei ani.
Chiar dacă se ferește să pună pe masă prea multe informații financiare, motivând că mai întâi vrea să valideze modelul de business, antreprenoarea estimează pentru primul an de funcționare o cifră de afaceri „de ordinul sutelor de mii de euro“. Iar pentru atingerea acestor cifre, Mia Karimzadeh se bazează pe creșterea apetitului românilor de a face cumpărături din mediul online: „Ne așteptăm ca ponderea online-ului în piața de produse pentru copii să crească de la 10% la 15% în următorii doi ani“.
Dincolo de magazinul online propriu-zis, antreprenoarea spune că încearcă să vină în ajutorul părinților sau al celor care cumpără cadouri cu informații legate de etapele de dezvoltare ale copiilor, alături de produsele care se pretează pentru fiecare vârstă – „scopul este ca cei care cumpără să înțeleagă cum se dezvoltă cei mici, fără a-i bombarda cu produse inutile. Când cumperi ceva, e important să știi de ce cumperi acel lucru“.
Deocamdată, antreprenoarea Mia Karimzadeh vrea să își valideze modelul de business pe piața locală, fără a exclude însă și o eventuală extindere dincolo de granițe. Până la urmă, totul se află la doar un click distanță.
CLICK ȘI CUMPĂRĂ
Piața locală de comerț online a prins aripi în ultimii ani, dar, chiar și așa, mai este mult loc de creștere.
- TABLOU. În peisajul e-commerce românesc există circa 5.000 de magazine online re-levante din punct de vedere al traficului și comenzilor, potrivit estimărilor GPeC, care organizează evenimente de e-commerce și marketing online și furnizează statistici despre această piață.
- VALOARE. Piața de profil ar putea ajunge anul acesta la 2,5 miliarde de euro, față de 1,8 miliarde de euro în 2016.
- COMENZI. Un cumpărător online a făcut, în medie, 8,4 achiziții în decursul anului trecut, în creștere față de 2015, când media era de 8,2, dar și față de 2014, când cifra se situa la 8,1 achiziții pe an.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney