Cum a devenit businessul cu pompe de căldură o afacere în continuă creștere

Florel Manu 19/09/2023 | 10:18 Oameni
Cum a devenit businessul cu pompe de căldură o afacere în continuă creștere

Majorarea excesivă a prețurilor la gaze și electricitate i-a determinat pe mulți din­tre consumatori să caute noi surse de energie pentru a plăti facturi mai mici. Dacă în cazul electricității soluția a fost re­prezentată de panourile fotovoltaice, în cel al încălzirii pompele de căldură sunt pe un trend ascendent la vânzări.

Cererea de pompe de căldură a crescut în ultimii trei ani cu o medie de circa 30% pe an, spune Gabriel Anicăi (56 de ani), proprie­tarul companiei Trust Euro Therm, din Pia­tra-Neamț, specializată în vânzarea de astfel de echipamente. Potrivit datelor unui alt dis­tribuitor de pompe de căldură, Daikin, cererea pentru acestea ar fi crescut de trei ori în ultimul an. Cert este că majoritatea ma­rilor jucători din piață sunt de acord că cererea s-a mărit semnificativ și va continua să crească și în perioada următoare.

Nevoia de schimbare

Gabriel Anicăi spune că, din 2019 și până în prezent, compania sa și-a dublat practic cifra de afaceri, ajungând în 2022 la venituri totale de 15 mi­lioane de euro. Pentru acest an esti­mează din nou o creștere, până la aproximativ 18 milioane de euro. „Pe fondul răz­boiului din Ucraina, în domeniul nostru a fost o cerere atât de mare de pompe de căl­dură, încât a fost nevoie și de aproape un an de așteptare pentru unele echipamente“, descrie Gabriel Anicăi dinamica pieței.

În perioada pandemiei, mai spune acesta, probleme au pus lanțurile de aprovizio­nare, iar după declanșarea războiului din Ucraina a continuat criza cipurilor. Piața s-a stabilizat însă în partea a doua a acestui an, atât din punctul de vedere al apro­vi­zionării, cât și al prețurilor. „Interesul pentru pompe de căldură a apărut după pandemia de COVID-19. Și înainte de 2020 era un interes, dar pompele erau văzute ca un produs mai exotic, nu erau un produs clar înțeles“, mai spune Anicăi, explicând că la această soluție apelează deținătorii de sisteme de încălzire pe bază atât de gaz, cât și de combustibili solizi (lemne, peleți, cărbuni).

Antreprenorul spune că cea mai mare parte a clienților vin din zona rezidențială și acoperă 70% din vânzări, în vreme ce restul sunt din sectorul industrial și din HoReCa. În ultimii ani, de exemplu, o cere­re foarte mare de pompe de căldură a venit de la proprietarii de pensiuni, în special din zonele în care nu există acces la gazele naturale. Iar cerere începe să apară și pentru construcțiile noi din zona industrială și imobiliară, dezvoltatorii optând pentru sis­teme integrate de pompe de căldură și pa­nouri fotovoltaice care să asigure necesarul de curent electric.

„Un astfel de proiect am avut la Alba Iulia, unde dezvoltatorul a cerut ca blocul să beneficieze de energie termică generată de pompele de căldură, iar pentru a scă­dea consumul de curent electric pentru acestea, a montat pe clădire panouri fotovoltaice“, explică antreprenorul.

Gabriel Anicăi precizează că modelul de business al Trust Euro Therm este puțin diferit. Compania furnizează echipamentele necesare clientului final, însă montajul îl face cu firme sau persoane fizice autori­zate, concentrându-se astfel în exclusivitate pe zona de vânzări.

Influența belgiană

Gabriel Anicăi nu are specializare în domeniul energiei. A în­vățat să fie independent de mic, plecând de acasă la vârsta de 14 ani. El a absolvit în 1985 la București Liceul Sanitar și s-a spe­cializat în tehnică medicală. „După ce am terminat liceul, am lucrat la Spitalul Județean la Piatra-Neamț ca tehnician me­dical, din 1985 până în 1991“, povestește antreprenorul. În 1990 a avut și prima ini­țiativă antreprenorială – o discotecă des­chisă la Piatra-Neamț.

În 1993 a decis să schimbe domeniul și a început să importe cazane pe gaz și pe mo­torină. „Businessul a pornit după ce am cunoscut un cetățean belgian care a venit cu ajutoare. S-a stabilit în România și căuta pe cineva cu care să facă afaceri“, mai spune Gabriel Anicăi. El spune că a avut și sprijinul familiei sale, tatăl fiind maistru de insta­lații, iar mama – contabilă. Așa că a înce­put să importe echipamente din Belgia.

În 1999 a renunțat la cazanele pe gaz și pe motorină și a decis să vândă centrale termice de apartament. În primii patru ani vindea în jur de 10.000 de centrale pe an. În 2003 a hotărât să se orienteze pe centrale pe lemne și peleți, piața fiind destul de bună în acel moment pentru astfel de echipamente. Din 2006 a cumpărat ac­țiu­nile partenerilor săi de business și a con­tinuat afacerea pe cont propriu.

În 2009 a simțit pe propria piele criza eco­nomică. A pierdut circa 400.000 de euro, după ce mai mulți clienți nu i-au mai achitat facturile. „A fost o lecție aspră care ne-a făcut să ne pregătim mai bine și să fim mai pru­denți pe viitor“, mărturisește antreprenorul.

Din 2010 s-a axat pe pompe de căldură, devenind reprezentantul exclusiv în România pentru Nibe, un producător suedez de astfel de echipamente. În pandemie a avut o perioadă de două luni în care piața s-a oprit, însă, după reluarea activității, a constatat la finalul lui 2020 că rezultatele financiare au fost peste cele din 2019 cu circa 20%. Pe lângă pompe de căldură a avut ce­rere și de sisteme de ventilație pentru aeri­sirea apartamentelor. Acum se concen­trează pe pompele de căldură, a căror piață începe să se încălzească tot mai tare.

Ce, cât, unde

Circa 70% din locuințele din Europa vor fi încălzite până în 2030 cu pompe de căldură, potrivit unui studiu realizat

în martie 2023 de furnizorul japonez de soluții de încălzire și răcire Daikin.

  • DINAMICĂ. Piața pompelor de căldură va crește la 14 milioane de unități instalate în Europa până în 2030, estimează experții companiei Daikin.
  • PONDERE. Ȋn Germania, pompele de căldură au în acest moment o pondere de peste 35% din piață, iar din anul 2020 au depășit caza­nele pe gaz la clădirile nou-construite.
  • COMPARAȚIE. Ȋntre 4.000 și 5.000 de pompe de căldură sunt instalate ȋn fiecare an ȋn România. Franța este campi­oană în Uniunea Europeană la montarea de astfel de echipamente, cu vânzări anuale de peste 400.000 de unități.
  • COSTURI. În România, costurile pentru instalarea pompelor de căldură variază între 6.000 și 12.000 de euro, în funcție de modelul ales și de suprafața utilă a locuinței.

Acest articol a apărut în numărul 171 al revistei NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.