Cu o strategie de dezvoltare bine pusă la punct înainte de pandemie, FashionUP! își regândește astăzi planurile de extindere pe alte piețe

Senica Micu 09/07/2020 | 10:48 Companii
Cu o strategie de dezvoltare bine pusă la punct înainte de pandemie, FashionUP! își regândește astăzi planurile de extindere pe alte piețe

Odată cu declararea stării de urgență, criza sanitară a lovit în plin nu doar magazinele de modă din offline, ci și pe cele din online care investiseră deja în campanii ample pentru lansarea colecțiilor de pri­măvară.

„Din cauza acestei situații delicate, clienții noștri nu s-au mai axat pe achi­ziția de articole vestimentare, ceea ce a dus la o scădere de până la 50% a vân­zărilor“, spune acum despre prima fază a pandemiei Mira Anghelescu (foto), chief opera­ting officer al mallului online FashionUP!, lansat în urmă cu mai bine de un deceniu de antreprenorul Alin Stanciu.

Readaptându-se din mers unei situații fără precedent, compania a reușit în scurt timp să obțină chiar o dublare a volumului de vânzări pentru anumite categorii de pro­duse. Strategic, pe termen scurt și mediu, FashionUP! se va concentra pe două direcții principale: promovarea prin noul proiect MarketUP! a micilor antreprenori locali din retailul vestimentar și extinderea în Italia.

Cu un singur click

În vara lui 2009, omul de afaceri clujean Alin Stanciu lansa primul mall online de fashion din România, cu doar cinci angajați care gestionau 50 de branduri din portofoliu. Criza econo­mică de atunci, deși a încetinit planurile compa­niei, nu a fost o piedică pentru dezvol­tarea ulterioară a afacerii, care în 2012 se extindea deja în Bulgaria, reușind să atragă, în mai puțin de un an, 10.000 de clienți.

Doi ani mai târziu, antreprenorul decidea să înființeze un butic de investiții în Italia, prin intermediul căruia a găsit finan­țatorii potriviți pentru compania din Ro­mâ­nia. FUP Distribution – sub umbrela căreia își desfășoară activitatea FashionUP! – este deținută acum de Alin Stanciu, cu 4,66% din acțiuni, și de B4B, companie în­registrată în Italia, în care antreprenorul este acționar majoritar.

În 2016, ca parte a strategiei de consolidare la nivel de regiune, retailerul avea să preia operațiunile startupului Click4Fa­shion, activ în acel moment pe piețele din România, Bulgaria, Slovenia și Ungaria. Rezultatul: o cifră de afaceri de aproximativ 28 de milioane de lei în 2018, cu o creș­tere ușoară în 2019 (vânzările pe anul trecut încă nu au fost făcute publice). În cei 11 ani de existență, valoarea totală a inves­tițiilor a ajuns la aproximativ două mili­oane de euro.

Intensificarea concurenței pe segmentul local al retailului online de modă – cu ju­cători precum Fashion Days, ePantofi sau Answear –, și creșterea numărului celor care fac achiziții de pe telefoanele mobile (potrivit datelor GPeC, există magazine online în cazul cărora traficul generat de telefoanele mobile ajunge și la 80%) au dus la o nouă investiție în 2018: 70.000 de euro pentru aplicația mobilă FashionUP!, des­cărcată până acum de peste 80.000 de utilizatori.

„2019 este anul reinventării, în care FashionUP! a făcut un alt pas important în dezvoltarea platformei, deschizând astfel porțile producătorilor, vânzătorilor și designerilor de fashion autohtoni, care au ne­voie de expunere“, spune Mira Anghelescu. În scurt timp, compania a ajuns la un număr de 150 de parteneri din România, dintr-un total de 250 prezenți pe platforma FashionUP!. „Ne-am propus ca cel mai nou proiect al nostru, și anume MarketUp!, să devină prima alegere pentru toți producătorii, comercianții și designerii de fashion autohtoni“, precizează Anghelescu.

În standby

Pandemia a dus la schimbări în strategia de business a FashionUP! și la amânarea unor planuri, cum ar fi cele care vizau extinderea afacerii pe alte piețe, „până în momentul în care lucrurile revin la normal“. „Este dificil de spus cât au cos­tat toate aceste lucruri, dar pot afirma cu certitudine că există un cost de oportunitate, deoarece urma să începem câteva parteneriate noi cu jucători puternici pe plan internațional. În paralel, avem în vedere extinderea businessului în Italia, unde există deja logistica dezvoltată de una dintre firmele din grupul nostru“, punctează Mira Anghelescu.

La fel cum dificilă este și estimarea unei cifre de afaceri pentru anul acesta, după ce în primele două luni din 2020 vânzările magazinului au depășit un milion de lei lu­nar. „Nu cred că putem vorbi de o creștere generalizată. Pe anumite categorii de produse, cum ar fi casă și decorațiuni, îngrijire personală, ne așteptăm cel puțin la o du­blare.“ Cele mai căutate produse în pande­mie au fost produsele de îngrijire perso­nală și curățenie, ustensilele de bucătărie (din 2017, magazinul include și produse pentru casă), articolele sportive și îmbră­că­mintea confortabilă, în special pentru copii. Pe de altă parte, valoarea coșului mediu de cumpărături a suferit o scădere cu 20%, revenind de curând la nivelul de dinainte, de aproximativ 220 de lei.

Și Raluca Radu, country manager al An­s­wear România – magazin online multibrand de fashion, cu o cifră de afaceri de 22 de mi­lioane de euro în 2019 – spunea în urmă cu două luni că au existat categorii de produse ale căror vânzări au înregistrat creș­teri semnificative, de peste 50% față de anul trecut. Creștere venită însă pe fondul unei scăderi a numărului de tranzacții de la 800 de comenzi pe zi la o medie de 500 în perioada stării de urgență.

„Cred că și oamenii au devenit mai cum­pătați. Vor cumpăra în continuare produ­sele de care au nevoie, dar vor analiza mai bine ce și de unde să achiziționeze“, adaugă Mira Anghelescu. În noul context, este clar că magazinele online vor avea de câștigat, chiar dacă în România, prin comparație cu vecinii din Vest, „există încă acea emoție pe care ți-o oferă vizitarea unui magazin și dorința de a vedea, testa și proba produ­sele“, ceea ce lasă de înțeles că marile companii își vor păstra și ma­gazinele fi­zice. Cel puțin pentru o vreme.

Pașii, pe scurt

După 11 ani, FashionUP! înseamnă peste 500.000 de clienți și circa 150 de parteneri autohtoni.

  • 2009. Începe povestea FashionUP!, cu doar cinci angajați care gestionau cele 50 de bran­duri din portofoliu.
  • 2012. Businessul își extinde operațiunile în Bulgaria pe FashionUP.bg și atrage, în mai puțin de un an, 10.000 de clienți unici.
  • 2017. Magazinul listează o serie de alte produse ce includ decorațiuni pentru casă, articole de depozitare, accesorii pentru bucătărie și obiecte de mobilier.
  • 2018. Este lansată aplicația FashionUP!, descărcată până în prezent de mai bine de 80.000 de utilizatori, printr-o investiție de peste 70.000 de euro.
  • 2019. FashionUP! se reinventează și deschide porțile producătorilor, vânzătorilor și designerilor de fashion autohtoni. Astfel apare MarketUP!.

Acest articol a apărut în numărul 94 al revistei NewMoney.

Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.