Cu o strategie de dezvoltare bine pusă la punct înainte de pandemie, FashionUP! își regândește astăzi planurile de extindere pe alte piețe
Odată cu declararea stării de urgență, criza sanitară a lovit în plin nu doar magazinele de modă din offline, ci și pe cele din online care investiseră deja în campanii ample pentru lansarea colecțiilor de primăvară.
„Din cauza acestei situații delicate, clienții noștri nu s-au mai axat pe achiziția de articole vestimentare, ceea ce a dus la o scădere de până la 50% a vânzărilor“, spune acum despre prima fază a pandemiei Mira Anghelescu (foto), chief operating officer al mallului online FashionUP!, lansat în urmă cu mai bine de un deceniu de antreprenorul Alin Stanciu.
Readaptându-se din mers unei situații fără precedent, compania a reușit în scurt timp să obțină chiar o dublare a volumului de vânzări pentru anumite categorii de produse. Strategic, pe termen scurt și mediu, FashionUP! se va concentra pe două direcții principale: promovarea prin noul proiect MarketUP! a micilor antreprenori locali din retailul vestimentar și extinderea în Italia.
Cu un singur click
În vara lui 2009, omul de afaceri clujean Alin Stanciu lansa primul mall online de fashion din România, cu doar cinci angajați care gestionau 50 de branduri din portofoliu. Criza economică de atunci, deși a încetinit planurile companiei, nu a fost o piedică pentru dezvoltarea ulterioară a afacerii, care în 2012 se extindea deja în Bulgaria, reușind să atragă, în mai puțin de un an, 10.000 de clienți.
Doi ani mai târziu, antreprenorul decidea să înființeze un butic de investiții în Italia, prin intermediul căruia a găsit finanțatorii potriviți pentru compania din România. FUP Distribution – sub umbrela căreia își desfășoară activitatea FashionUP! – este deținută acum de Alin Stanciu, cu 4,66% din acțiuni, și de B4B, companie înregistrată în Italia, în care antreprenorul este acționar majoritar.
În 2016, ca parte a strategiei de consolidare la nivel de regiune, retailerul avea să preia operațiunile startupului Click4Fashion, activ în acel moment pe piețele din România, Bulgaria, Slovenia și Ungaria. Rezultatul: o cifră de afaceri de aproximativ 28 de milioane de lei în 2018, cu o creștere ușoară în 2019 (vânzările pe anul trecut încă nu au fost făcute publice). În cei 11 ani de existență, valoarea totală a investițiilor a ajuns la aproximativ două milioane de euro.
Intensificarea concurenței pe segmentul local al retailului online de modă – cu jucători precum Fashion Days, ePantofi sau Answear –, și creșterea numărului celor care fac achiziții de pe telefoanele mobile (potrivit datelor GPeC, există magazine online în cazul cărora traficul generat de telefoanele mobile ajunge și la 80%) au dus la o nouă investiție în 2018: 70.000 de euro pentru aplicația mobilă FashionUP!, descărcată până acum de peste 80.000 de utilizatori.
„2019 este anul reinventării, în care FashionUP! a făcut un alt pas important în dezvoltarea platformei, deschizând astfel porțile producătorilor, vânzătorilor și designerilor de fashion autohtoni, care au nevoie de expunere“, spune Mira Anghelescu. În scurt timp, compania a ajuns la un număr de 150 de parteneri din România, dintr-un total de 250 prezenți pe platforma FashionUP!. „Ne-am propus ca cel mai nou proiect al nostru, și anume MarketUp!, să devină prima alegere pentru toți producătorii, comercianții și designerii de fashion autohtoni“, precizează Anghelescu.
În standby
Pandemia a dus la schimbări în strategia de business a FashionUP! și la amânarea unor planuri, cum ar fi cele care vizau extinderea afacerii pe alte piețe, „până în momentul în care lucrurile revin la normal“. „Este dificil de spus cât au costat toate aceste lucruri, dar pot afirma cu certitudine că există un cost de oportunitate, deoarece urma să începem câteva parteneriate noi cu jucători puternici pe plan internațional. În paralel, avem în vedere extinderea businessului în Italia, unde există deja logistica dezvoltată de una dintre firmele din grupul nostru“, punctează Mira Anghelescu.
La fel cum dificilă este și estimarea unei cifre de afaceri pentru anul acesta, după ce în primele două luni din 2020 vânzările magazinului au depășit un milion de lei lunar. „Nu cred că putem vorbi de o creștere generalizată. Pe anumite categorii de produse, cum ar fi casă și decorațiuni, îngrijire personală, ne așteptăm cel puțin la o dublare.“ Cele mai căutate produse în pandemie au fost produsele de îngrijire personală și curățenie, ustensilele de bucătărie (din 2017, magazinul include și produse pentru casă), articolele sportive și îmbrăcămintea confortabilă, în special pentru copii. Pe de altă parte, valoarea coșului mediu de cumpărături a suferit o scădere cu 20%, revenind de curând la nivelul de dinainte, de aproximativ 220 de lei.
Și Raluca Radu, country manager al Answear România – magazin online multibrand de fashion, cu o cifră de afaceri de 22 de milioane de euro în 2019 – spunea în urmă cu două luni că au existat categorii de produse ale căror vânzări au înregistrat creșteri semnificative, de peste 50% față de anul trecut. Creștere venită însă pe fondul unei scăderi a numărului de tranzacții de la 800 de comenzi pe zi la o medie de 500 în perioada stării de urgență.
„Cred că și oamenii au devenit mai cumpătați. Vor cumpăra în continuare produsele de care au nevoie, dar vor analiza mai bine ce și de unde să achiziționeze“, adaugă Mira Anghelescu. În noul context, este clar că magazinele online vor avea de câștigat, chiar dacă în România, prin comparație cu vecinii din Vest, „există încă acea emoție pe care ți-o oferă vizitarea unui magazin și dorința de a vedea, testa și proba produsele“, ceea ce lasă de înțeles că marile companii își vor păstra și magazinele fizice. Cel puțin pentru o vreme.
Pașii, pe scurt
După 11 ani, FashionUP! înseamnă peste 500.000 de clienți și circa 150 de parteneri autohtoni.
- 2009. Începe povestea FashionUP!, cu doar cinci angajați care gestionau cele 50 de branduri din portofoliu.
- 2012. Businessul își extinde operațiunile în Bulgaria pe FashionUP.bg și atrage, în mai puțin de un an, 10.000 de clienți unici.
- 2017. Magazinul listează o serie de alte produse ce includ decorațiuni pentru casă, articole de depozitare, accesorii pentru bucătărie și obiecte de mobilier.
- 2018. Este lansată aplicația FashionUP!, descărcată până în prezent de mai bine de 80.000 de utilizatori, printr-o investiție de peste 70.000 de euro.
- 2019. FashionUP! se reinventează și deschide porțile producătorilor, vânzătorilor și designerilor de fashion autohtoni. Astfel apare MarketUP!.
Acest articol a apărut în numărul 94 al revistei NewMoney.
Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper