Cu banii din TVA-ul necolectat am putea construi peste 700 de km de autostradă anual

Alexandra Pele 31/10/2016 | 11:51 Financiar
Cu banii din TVA-ul necolectat am putea construi peste 700 de km de autostradă anual

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

România ar putea construi anual aproape 800 de kilometri de autostradă, dacă ar închide „gap-ul“ de TVA prin încasarea celor 7,1 miliarde de euro pierdute din cauza fraudei, a evaziunii, a erorilor administrative și a insolvențelor. Evident, într-un cu totul alt ritm. Atât în cazul lui „ar putea“, cât și al lui „dacă“.

România a avut în 2014 cel mai mare gap de TVA din Uniunea Europeană. Din calculele Comisiei Europene (CE), 7,1 miliarde de euro, adică 37,9% din sumele ce ar putea fi încasate la buget din taxa pe valoarea adăugată, nu au ajuns în conturile statului. De pierdut au și companiile la zi cu plățile, pentru că frauda la TVA creează concurență neloială, iar măsurile de combatere a evaziunii duc la creșterea poverii administrative.

Comisia estimează că România ar fi trebuit să încaseze în 2014 venituri de 18,7 miliarde de euro din TVA (VTTL – VAT total tax liability), în condițiile în care cota ponderată de TVA (cota standard ajustată cu excepțiile) din România era cea mai ridicată din UE în acel an, respectiv 17,6%. Mai mult, România se numără printre alte opt state europene în care ponderea gap-ului de TVA în VTTL a crescut (5,2% – cel mai abrupt declin din UE).

Situația ar putea arăta ceva mai bine în 2015 și în 2016, sunt de părere analiștii PwC. Plafonarea plăților în numerar, loteria fiscală, taxarea inversă extinsă la mai multe categorii de produse și scăderea cotelor TVA ar putea reduce decalajul dintre taxele datorate și cele încasate efectiv.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.