Criza invizibilă a Chinei. La ce grad de analfabetizare a ajuns a doua cea mai mare economie a lumii

Mimi Noel 18/12/2018 | 15:27 Global
Criza invizibilă a Chinei. La ce grad de analfabetizare a ajuns a doua cea mai mare economie a lumii

China needucată, adică peste 50% din uriașa sa populație, ar putea fi cea mai mare frână în calea unei dezvoltări economice adaptate unui viitor high-tech care ne așteaptă pe toți.

Acest articol a apărut în numărul 55 (17 decembrie 2018 – 6 ianuarie 2019) al revistei NewMoney

Din afară, China nu pare needucată și mai știm că în cultura ei confucianistă se pune mare preț pe învățare. Chinezii au rezultate remarcabile în universitățile lumii. Într-un program din 2015 de evaluare in­ternațională, elevi de 15 ani din China provenind din patru orașe importante – Beijing, Shanghai, Jiangsu și Guangdong – i-au strivit pe americani la matematică și la alte științe exacte.

Mai știm însă și că aparențele pot fi de multe ori înșelătoare. În realitate, chestiunea instruirii slabe este o problemă seri­oasă în China, atât de serioasă încât sabo­tează practic eforturile liderilor de la Beijing de a scoate țara din capcana venitului mediu. O capcană întinsă de factori care acum frânează trecerea la un alt nivel și la un alt model de creștere.

Dacă, până recent, forța de muncă neca­li­ficată, ieftină, a fost cea care a scos din să­­ră­cie țara, acum aceasta nu mai mun­cește, iar economiei chineze îi lipsesc acele motoare care să o propulseze spre următorul nivel de dezvoltare. Există o tot mai acută lipsă de angajați calificați care pot manevra tehnologii avansate, fapt care ar putea duce în următorii ani la o stagnare a uluitorului progres economic al Chinei.

RIVALUL NEVĂZUT. Este de altfel teza unei noi cărți numite „Criza invizibilă a Chinei: cum clivajul tot mai adânc dintre urban și rural poate submina cea de-a doua economie a lumii“, semnată de doi autori – Scott Rozelle, unul dintre directorii Programului de Acțiune pentru educare în mediul rural derulat de Institutul pentru Studii Internaționale Freeman Spogli din cadrul Stanford, și Natalie Johnson, scrii­tor și cercetător pe probleme de sănătate și educație în China.

„Criza Chinei este invizibilă“, spune Rozelle, „pentru că se manifestă predilect în mediul rural chinez, departe de elita urbană chineză și de ochii presei locale. Invizibil nu înseamnă deloc lipsit de im­portanță.“ Rozelle trage un semnal puternic de alarmă și unul cât se poate clar în carte. „China nu a reușit să investească în cel mai important activ – cetățenii ei“, scrie autorul principal al cărții. „Astăzi, China este a doua mare economie a lumii, dar este țara cel mai puțin alfabetizată din lume.“

Potrivit unui sondaj național din 2015, doar 30% din forța de muncă posedă studii liceale, ceea ce pla­sează China în rândul unor țări precum Mexic, Africa de Sud, Thailanda sau Turcia. Până de curând, era un procent ne­problematic, dat fiind că existau suficiente locuri de muncă în fabrici sau în sectorul construcțiilor pentru cei necalificați. Dar, cel puțin deocamdată, China și-a cam definitivat infrastructura de drumuri și necesarul de clădiri, iar locurile de muncă prost plătite din zona de pro­ducție sunt ocupate de imigranți care se mulțumesc cu bani mai puțini, majoritatea lor prove­nind din Bangladesh și din Vietnam. „Viito­rul este al înaltei tehnologii, iar pentru acest gen de viitor majoritatea chinezilor nu este deloc echipată“, spune Rozelle.

RISCURI. Regăsim cel mai acut această criză în zonele îndepărtate ale Chinei, ne­gli­jate de autorități, este de părere autorul. Probabilitatea ca muncitorii din zona rurală a Chinei să aibă studii liceale sau chiar universitare este de unu la patru. Un procent devastator dacă ținem cont că în zonele rurale trăiesc 64% din întreaga populație a Chinei și două treimi din copiii chinezi.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.