Cine este proprietarul coloanelor sonore ale filmelor lui Sergiu Nicolaescu de după 1990

Ionuț Ancuțescu 21/04/2017 | 10:34 Oameni
Cine este proprietarul coloanelor sonore ale filmelor lui Sergiu Nicolaescu de după 1990

În țara pirateriei, Andrei Filip un fost consultant de business – și asociatul său german au orchestrat un sistem profitabil de monetizare a  drepturilor de autor pentru editori, compozitori și texti­eri români și străini.

Renunțase de un an la jobul de consultant senior pentru Roland Berger Strategy Consultants pentru a urma o carieră independentă, când a avut o întâlnire providențială. La o nuntă din 2004, Andrei Filip l-a cunoscut pe Ralph Kemper, proprietarul unui studio de înregistrări din Germania care făcea coloane sonore pentru spoturile publicitare ale unor branduri auto importante precum Lamborghini, Audi, Mercedes sau Lexux. Pe loc au hotărât să pună bazele unui studio de înregistrări la București, și așa a apărut Kemper Music România.

Era o idee cu care fostul consultant cocheta de mai multă vreme, având în vedere „înapoierea“ studiourilor de producție audio românești din acea vreme. „Oricum, eram hotărât să mă urc în avion și să mă duc în Germania pentru a găsi un partener“, își aminteșe Filip (45 de ani), directorul Kemper Music. După principiul, dacă nu merge Filip în Germa­nia, a venit Germania la Filip.

UN STUDIO CU DREPTURI. Cu o investiție relativ redusă (80.000 de euro), cei doi au creat studioul și, după 13 ani, compania a ajuns la venituri de două milioane de euro. Cu timpul însă, activitatea compa­niei s-a diversificat mult față de arhitectura inițială. Acum, doar 30% din venituri provin din producție audio de studio (spoturi publicitare și radio, muzică de film sau producții muzicale pentru artiști precum Ovi, Claudia Pavel, Cristina Rus, Sebastien sau Paul Mayson). Restul de 70% sunt ob­ți­nute din administrarea drepturilor de autor pentru editori, compozi­tori și textieri. Kemper este și proprietar de muzică deținând, printre altele, coloanele sonore ale fil­melor lui Sergiu Nicolaescu de după 1990.

Probabil că nu mulți oameni de afaceri ar putea înțelege particularitățile acestei afaceri de nișă. Cercetând mai adânc CV-ul său, Andrei Filip pare să fi fost la nunta unde s-a întâlnit cu Ralph Kemper – compozitor, producător și inginer de sunet – omul potrivit la locul potrivit. Înainte să-și înceapă cariera de consultant, a avut o experiență de zece ani ca DJ și om de radio. A început la Radio Nova și a continuat până în 1999 ca realizator, producător și director de vânzări la ProFM. Au urmat cei trei ani pe­­trecuți la Roland Berger Strategy Consultants, companie considerată o veritabilă școală de antreprenori și CEO. Foști angajați ai Roland Berger au condus grupuri antreprenoriale românești precum Țiriac Holdings (aici sunt mai multe exemple) sau au pus bazele unor afaceri de nișă, asemenea lui Filip.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.