Cine este proprietarul coloanelor sonore ale filmelor lui Sergiu Nicolaescu de după 1990

Ionuț Ancuțescu 21/04/2017 | 10:34 Oameni
Cine este proprietarul coloanelor sonore ale filmelor lui Sergiu Nicolaescu de după 1990

În țara pirateriei, Andrei Filip un fost consultant de business – și asociatul său german au orchestrat un sistem profitabil de monetizare a  drepturilor de autor pentru editori, compozitori și texti­eri români și străini.

Renunțase de un an la jobul de consultant senior pentru Roland Berger Strategy Consultants pentru a urma o carieră independentă, când a avut o întâlnire providențială. La o nuntă din 2004, Andrei Filip l-a cunoscut pe Ralph Kemper, proprietarul unui studio de înregistrări din Germania care făcea coloane sonore pentru spoturile publicitare ale unor branduri auto importante precum Lamborghini, Audi, Mercedes sau Lexux. Pe loc au hotărât să pună bazele unui studio de înregistrări la București, și așa a apărut Kemper Music România.

Era o idee cu care fostul consultant cocheta de mai multă vreme, având în vedere „înapoierea“ studiourilor de producție audio românești din acea vreme. „Oricum, eram hotărât să mă urc în avion și să mă duc în Germania pentru a găsi un partener“, își aminteșe Filip (45 de ani), directorul Kemper Music. După principiul, dacă nu merge Filip în Germa­nia, a venit Germania la Filip.

UN STUDIO CU DREPTURI. Cu o investiție relativ redusă (80.000 de euro), cei doi au creat studioul și, după 13 ani, compania a ajuns la venituri de două milioane de euro. Cu timpul însă, activitatea compa­niei s-a diversificat mult față de arhitectura inițială. Acum, doar 30% din venituri provin din producție audio de studio (spoturi publicitare și radio, muzică de film sau producții muzicale pentru artiști precum Ovi, Claudia Pavel, Cristina Rus, Sebastien sau Paul Mayson). Restul de 70% sunt ob­ți­nute din administrarea drepturilor de autor pentru editori, compozi­tori și textieri. Kemper este și proprietar de muzică deținând, printre altele, coloanele sonore ale fil­melor lui Sergiu Nicolaescu de după 1990.

Probabil că nu mulți oameni de afaceri ar putea înțelege particularitățile acestei afaceri de nișă. Cercetând mai adânc CV-ul său, Andrei Filip pare să fi fost la nunta unde s-a întâlnit cu Ralph Kemper – compozitor, producător și inginer de sunet – omul potrivit la locul potrivit. Înainte să-și înceapă cariera de consultant, a avut o experiență de zece ani ca DJ și om de radio. A început la Radio Nova și a continuat până în 1999 ca realizator, producător și director de vânzări la ProFM. Au urmat cei trei ani pe­­trecuți la Roland Berger Strategy Consultants, companie considerată o veritabilă școală de antreprenori și CEO. Foști angajați ai Roland Berger au condus grupuri antreprenoriale românești precum Țiriac Holdings (aici sunt mai multe exemple) sau au pus bazele unor afaceri de nișă, asemenea lui Filip.

ÎN ACORD CU PIAȚA. Cum funcționează afacerea cu drepturi de autor? Kemper gestio­nează pe piața românească drepturi de autor pentru editori, com­pozitori și textieri (nu și artiști) deținute de mari la­bel-uri muzicale, în schimbul unui comi­si­on de 5-10%.  Compania reprezintă case importante – Warner/Chappell, Disney Music, Imagem sau Peer Music. Kemper, alături de Universal Music și Roton, controlează 80% din piața drepturilor de autor.

În amonte, Kemper colectează drepturile de autor prin intermediul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România – Asociația pentru drepturi de Autor (UCMR-ADA). În principiu, aceste drepturi sunt colectate în urma difuzării publice a produc­țiilor  muzicale la radio, TV, cinema, internet sau în spații publice. De asemenea, o altă sursă de venit  o reprezintă taxa pe care  producătorii și distribuitorii de dispozitive de stocare (CD-uri, smartphone-uri, hard-diskuri) sunt obligați să o plătească.

Nu în ultimul rând, magazinele și hotelurile care difuzează muzică plătesc taxe de utili­zare direct proporționale fie cu suprafața, fie cu clasificarea.

Pe măsură ce, în ultimii zece ani, afacerea sa a în­­­ceput să vireze din zona de producție audio spre cea de administrare a drepturilor de autor, Filip a început să urmărească cu atenție schimbările teh­no­logice care pot avea impact pe termen lung. De exemplu, crede zvonurile – negate de oficialii com­paniei – potrivit cărora, la sfârșitul lui 2019, Apple își va înceta serviciul de download de fișiere muzicale. Concret, iTunes va fi înlocuit cu serviciul de streaming audio Apple Music. Vom trăi și vom ve­dea, însă este o certitudine că piața migrează spre serviciile de streaming de tipul Deezer sau Spotify.

Chiar dacă în acest moment nu mai face ceea ce își propusese în 2004 alături de partenerul german, colaborarea cu acesta a rămas la fel de lină. Nu vede o problemă în faptul că cei doi dețin fiecare 50% din afacere. „Conflictele apar atunci când sunt mai mult de doi asociați“, spune Filip cu vocea fostului consultant de business.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”MUZICI PE MAI MULTE TONURI” color=”juicy_pink”][vc_column_text]În 27 de ani, Andrei Filip a trecut de la industria muzicală la consultanță și înapoi.[/vc_column_text][vc_column_text]DJ. În 1990, Filip se angajează la Radio Nova ca DJ și, ulterior, lucrează opt ani pentru ProFM ca om de radio, producător și director de vânzări.

SFĂTUITOR. Timp de trei ani, începând din 2000, a fost consultant senior pentru Roland Berger Strategy Consultants, una dintre cele mai reputate case de consultanță din România.

ANTREPRENOR. În 2004, a pus bazele Kemper Music România – un studio de înregistrări și gestionar de drepturi de autor pentru mai mulți editori de muzică precum Warner/Chappell.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Andrei Filip a renunțat la cariera de constructor pentru un business cu drepturi de autor Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.