Cine este cel mai mare touroperator de pe litoralul românesc, care vinde vacanțe de peste 15 milioane de euro pe an

Florel Manu 18/07/2018 | 10:52 Oameni
Cine este cel mai mare touroperator de pe litoralul românesc, care vinde vacanțe de peste 15 milioane de euro pe an

La începutul anilor 2000, turiștii ro­mâni au invadat litoralul bulgăresc atrași de condiții și prețuri mai bune. După 2010, hotelierii români au înțeles că fără investiții mor de foame. La rândul lor, și touroperatorii locali au făcut un pariu (câștigător) pe stațiunile româ­nești de la Marea Neagră.

Acest articol a apărut în numărul 44 (9 – 22 iulie) al revistei NewMoney

La sfârșitul anilor ’90, litoralul românesc nu prea mai avea ce oferi, turiștii români cu bani ștergând din planurile de va­canță stațiunile de la malul Mării Negre. După 2000 însă, situația a devenit mult mai gravă. Mai multe hoteluri de pe litoral au fost vândute, în mare parte în urma unei acțiuni prezentate de statul român drept o mare privatizare, unor an­treprenori care nu au avut tangență cu industria turismului.

A urmat un deceniu în care și românii cu venituri mai mici au părăsit litoralul românesc și au migrat către cel bulgă­resc atrași de serviciile all inclusive și prețurile acceptabile.

În timpul acesta, litoralul românesc își căuta un colac de salvare. „Criza din 2009–2010 a fost un moment care a schim­bat total percepția hotelierilor ro­mâni“, spune Aurelian Marin, proprietarul agenției Paradis Vacanțe de Vis, a că­rui afacere a crescut odată cu revenirea turismului românesc de pe litoral.

Citiți și: Tarom va concura și cu agențiile de turism. Cât costă un city break la Roma sau un sejur în Tenerife prin operatorul aerian

DE LA PRIMĂRIE LA AGENȚIE. Originar din Constanța, Aurelian Marin (49 de ani) a absolvit Institutul de Construcții din București în 1994. Din 1995 a început să lucreze alături de tatăl său la o firmă specializată în comerț, iar din 1997 ca inspector la Primăria Constanța. În 2000 a fost însă nevoit să renunțe la funcția de inspector, deoarece nu era pe aceeași lungime de undă cu noua conducere de atunci, reprezentată de Radu Mazăre. „Asta m-a făcut să mă gândesc să fac ceva în privat“, povestește Aurelian Marin.

Spre sfârșitul acelui an, a plecat într-un infotrip în Tunisia, alături de alți re­pre­zentanți ai unor agenții de turism. Aflând că este din Constanța, șefii agen­țiilor din țară prezente în infotrip i-au propus să înceapă să vândă litoralul românesc. Inițial, a fost sceptic. „Eu, din Constanța, să vând litoral?“, se întreba antreprenorul.

În acea perioadă, baza turistică și hotelurile de pe litoral erau într-o stare avansată de degradare din cauza lipsei investițiilor. Litoralul era vândut de agenții mari din București, care distribuiau locurile către agenții mai mici din țară. Problema era că, în condițiile în care majoritatea hotelurilor erau nerenovate, reclamațiile turiștilor erau cu su­tele în fiecare sezon. Șefii agențiilor de turism considerau la acea vreme că, dacă un touroperator din Constanța ar deține contractele cu hotelierii, problemele legate de cazare și de reclamații venite din partea turiștilor ar putea fi rezolvate mai ușor.

„După ce m-am întors din Tunisia am început să bat pe la ușile hotelurilor“, spune Aurelian Marin. Problema era că antreprenorul nu avea la acea vreme nicio istorie de business în spate și trebuia să-i convingă pe proprietarii de hoteluri să-i acorde încredere. Inițial a vândut pachete de vacanță pe litoral pentru circa 20 de agenții, majoritatea reprezentate de colegii alături de care a fost în Tunisia. În prezent, Paradis Vacanțe de Vis este cel mai activ vânzător al litoralului românesc și oferă pachete de vacanță către 1.200 de mici agenții din toată țara, având o cifră de afaceri de circa 15 milioane de euro. În condițiile în care businessul lui Aurelian Marin nu are ca scop vânzarea directă către turist, ci către agenții revânzătoare.

O ALTĂ VIZIUNE. Odată cu apariția in­vestițiilor în baza turistică de pe litoral și afacerea sa a început să prospere. În ultimii opt ani, mai multe hoteluri, în spe­cial din zona săracă a litoralului, au fost cumpărate de antreprenori care au investit zeci de milioane de euro pentru a le aduce la linia de plutire. „Criza din 2009–2010 a schimbat total percepția hotelierilor“, adaugă Marin. Acesta amin­tește că, în acea perioadă, turiștii erau mult mai puțini în raport cu locurile ofertate, pentru că își cheltuiau cu mai multă atenție bugetele pentru vacanțe. În timp ce turiștii români migrau către litoralul bulgăresc, hotelierilor români nu le ră­mânea decât să aleagă între a sta cu ca­mere goale ori a investi pentru a crește calitatea serviciilor.

După 2010 au început să apară și in­vestițiile. Inițial, cele mai multe au fost în zona Mamaia, pentru a se face simțite apoi și în stațiunile din Sud. „Mulți hotelieri și-au adus capacitățile de cazare la trei și patru stele“, precizează antreprenorul. Efectul? În ultimii cinci ani, spune Marin, turiștii români au început să cumpere din nou pachete de vacanță în sta­țiunile noastre de la Marea Neagră, însă pretențiile sunt mult mai mari. „Turistul e mai educat. A văzut ce condiții sunt afară“, detaliază antreprenorul. O schimbare de atitudine care l-a determinat să regândească pachetele pe care le vinde partenerilor.

Anul acesta, mizează pe 120.000 de tu­riști, din  care 10.000 sunt străini. Și cum pachetele de vacanță pentru turiștii stră­i­ni includ și excursii ori vizite la diverse obiective, în ultimii patru ani le-a inclus și în ofertele pentru români. „Am fost surprinși că turiștii români vor excursii opționale“, recunoaște Marin, explicând că genul acesta de oferte îi aduce și marje de câștig mai mari față de pache­tele de turism clasice, care includ doar cazare și servicii de masă. Pentru a oferi servicii și în afara sezonului, Aurelian Marin a deschis în urmă cu trei ani un parc de aventură în Pădurea Comorova, de lângă Neptun, în care a investit până în momentul de față aproximativ 500.000 de euro. Parcul este frec­ventat și în extrasezon, în special de cor­poratiști veniți în team building.

Înapoi în România. Lipsa unei infrastructuri rutiere de calitate face ca majoritatea turiștilor de pe litoralul românesc să vină din zonele centrale, de sud și de est ale țării. Și asta pentru că România nu are un drum de mare viteză care să străbată Carpații. Pentru a trece peste acest impediment, Aurelian Marin a introdus de anul trecut oferte noi, în care transportul cu avionul a fost inclus în pachetele clasice de servicii. Anul trecut a pierdut 20.000 de euro, însă a fost o pierdere asumată, fiind convins că înce­pând cu sezonul în curs turiștii vor apela la acest gen de pachet. Oferta actuală include trei zboruri charter săptămânale dinspre Timișoara și Cluj-Napoca, și două dinspre Oradea.

Și tot pentru anul în curs, antreprenorul mai mizează și pe voucherele de vacanță, care sunt oferite de acum și bugetarilor. „Peste un milion de vou­che­re de vacanță au fost emise pe hârtie și pe suport electronic între ianuarie și aprilie 2018, cu o valoare de 12,5 mili­oane de euro“, se arată într-un comunicat al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT). Adică de trei ori mai mult față de aceeași perioadă a lui 2016. „Banii respectivi se vor reflecta în veniturile care vor contribui la susținerea tu­­ris­mului românesc“, spune și preșe­dintele ANAT, Nicolae Demetriade.

Însă nu doar ajutoarele de la stat sunt cele care vor susține businessurile din piața locală a turismului, ci și investițiile – pe care hotelierii trebuie să le con­ti­nue. Iar din câte spune Aurelian Marin, mai mulți hotelieri investesc deja în faci­lități pentru familii cu copii, în spații verzi și în servicii de tip all inclusive. Și asta pentru că turiștii români pot fi aduși din nou pe litoralul românesc. Mai ales dacă li se oferă condiții apropiate celor din străinătate.

Acest material a fost documentat la Constanța.

 

Cine, ce, cât

Începând cu 2010, mai mulți hotelieri au început să investească în renovarea spațiilor de cazare, iar autoritățile au demarat și ele programe de lărgire a plajelor.

  • REABILITARE. Pentru a lărgi plajele și a le proteja pe cele erodate de valuri, autoritățile de mediu din Constanța au derulat două proiecte de reabilitare costieră a litoralului în valoare totală de aproape un miliard de euro.
  • INVESTIȚIE. Investitorul libanez Mohammad Murad, cel mai mare operator de spații hoteliere de pe litoralul românesc, a cumpărat în urmă cu un an și jumătate complexul Belvedere din Olimp, cu zece milioane de euro, și ur-mează să-l introducă în circuitul turistic.
  • TRANSFORMARE. Aflate într-o stare avansată de degradare, hotelurile Onix și Safir, din Cap Aurora, au fost reabilitate cu circa 12 milioane de euro de familia Movileanu, deținătoarea complexului Mera din Venus.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.