Cine este antreprenorul care îi învață pe proprietarii de magazine online să-și cunoască clienții

Florel Manu 30/06/2021 | 10:15 Digital
Cine este antreprenorul care îi învață pe proprietarii de magazine online să-și cunoască clienții

Pandemia de COVID-19 a generat creș­teri spectaculoase e-commerce-ului local. Trendul este în continuare de creș­tere, iar menținerea lui ține de comportamentul jucătorilor din piață. Vor reuși însă aceștia să înregistreze noi recorduri?

Mulți antreprenori spun că 2020 a fost anul comerțului online. O confirmă și ci­frele, care arată că piața de e-commerce din România a ajuns anul trecut la 5,6 miliarde de euro, de la 4,3 miliarde de euro în 2019. „Creșterea a fost cu aproxi­mativ 500 de milioane de euro peste previziunile inițiale, pe fondul pandemiei de COVID-19, care a accelerat ritmul cumpă­ră­turilor online, precum și procentul plă­ților online prin card“, arată un raport din 2021 realizat de GPeC (cel mai important eveniment de e-commerce și marke­ting online din Ro­mâ­nia și cea mai mare comunitate de ma­gazine online la nivel națio­nal).

Specialiștii din comerțul online spun că avantajul dat acestei industrii de contextul pandemic poate fi păstrat doar dacă antreprenorii vor continua să in­ves­tească și să se plieze după trendurile din piață. „Problema este că magazinele online nu-și prea cunosc clienții, sunt centrate mai mult pe comenzi“, spune Valentin Radu (41 de ani), fondatorul compa­niei Omniconvert, care se ocupă de op­timizarea ratei de conversie pentru magazinele online.

O piață în creștere

Potrivit lui Valentin Radu, anul trecut au apărut foarte multe magazine online. Odată cu blocajul din retailul clasic, generat de restricțiile sa­nitare, foarte mulți cumpărători au migrat către online și au început să-și facă acolo cumpărăturile. În consecință, costurile de operare ale magazinelor online au început să crească și ele.

Unele companii au crescut salariile, iar costurile cu publicitatea au urcat și ele. „Mulți retaileri tradiționali au trecut pe online și ei, însă bugetele de publicitate le-au mutat de pe TV și outdoor în online. A crescut foarte mult com­pe­tiția“, mai spune Va­lentin Radu, vorbind de­spre o creștere de până la opt ori a costurilor de publicitate online pentru mia de afișări.

Potrivit acestuia, printre câștigătorii va­lului de creștere se numără și mari jucători din online, ca Vivre, Fashion Days sau Elefant.ro, care au acoperit foarte bine zonele de operațiuni și customer service. Valentin Radu crede că ritmul de creștere al pieței se va menține și în perioada următoare, însă cele mai mari avantaje le vor avea acele companii care își înțeleg mai bine clienții și îi vor convinge să revină pe plat­for­mele lor.

Tot în această perioadă a fost și un ade­vărat război al livrărilor. „Fiecare zi era ca un Black Friday“, detaliază Radu. Iar pe acest front au avut de câștigat cei care au știut cum să-și programeze calendarul de livrări. Magazinele mici care nu au avut o stra­tegie bine pusă la punct au pierdut, pentru că multe platforme de e-commerce au întârziat sau au amânat livrarea unor comenzi. „Degeaba aduci clienți care cum­pără o dată, dacă tu nu ai servicii potrivite“, explică antreprenorul, care spune că încearcă prin Omniconvert să învețe companiile din comerțul online să își rezolve problemele de interacțiune cu clienții.

În 2020, explică antreprenorul, un avans destul de mare le-au luat domenii ca food & drinks sau home & deco, favorizate de de­cizia multor companii care și-au lăsat angajații să lucreze de acasă. „În mod normal, din luna mai, oamenii își pregăteau bugetele pentru concedii. Pe parcursul lui 2020 au făcut achiziții scumpe pe care le fă­ceau, de obicei, spre finele anului“, spu­nea cofondatoarea Vivre, Monica Cadogan, într-o discuție recentă cu NewMoney, despre modificarea obiceiurilor de consum ale clienților. Pe fondul acestor creșteri, a crescut și portofoliul de clienți al Omnicon­vert, iar cea mai mare parte a acestora a venit de pe piața externă. De altfel, jumă­tate din veniturile Omniconvert sunt gene­rate de clienții externi.

Anul trecut, compania a avut o cifră de afaceri de 1,3 milioane de euro, în creștere cu 40% față de anul precedent.

Lipsă de personal

Valentin Radu crede că succesul din online poate fi obți­nut dacă magazinele își pregătesc persona­lul, deoarece „nu avem specialiști, iar alternativele de educație sunt foarte mărunte“. În opinia sa, metodele de pregătire din fa­cultățile cu profil economic sunt depășite cu cel puțin cinci ani în ceea ce privește comerțul online. „Suntem într-o altă lume“, spune antreprenorul. Practic, clienții au noi obiceiuri de consum, alte motivații și alte tipare de cumpărare. Pentru a veni în sprijinul platformelor de e-commerce, Va­len­tin Radu a demarat din acest an un curs prin care vrea să pregătească personal.

Este vorba de o academie online, care are deja câteva serii care au început pre­gă­tirea, iar la sfârșitul cursurilor, absol­venții vor primi o certificare pentru domeniul în care s-au pregătit. Radu spune că ideea înființării acestei academii online i-a venit încă de anul trecut, când a constatat o acutizare a lipsei de specialiști în e-commerce. În programele sale de pregătire sunt angrenați nouă specialiști din străină­tate, cu pregătire în domeniul comerțului electronic.

În noul context al digitalizării, companiile care activează în zona de e-co­m­merce trebuie să pregătească specia­liști care să înțeleagă mai bine comportamentul de cum­părare al clienților, spune Radu, în opi­nia căruia cea mai mare parte a retai­lerilor au și în mediul digital comportamen­tul din offline. „Transformarea di­gi­tală îți dă posibilitatea să vezi comportamentul clientului referitor la ce a cumpă­rat, să în­țe­legi și ce tipare de cumpărare are acest client“, nu­an­țează Valentin Radu.

Stofă de antreprenor

Absolvent al facultății TCM de la Politehnică, speciali­za­rea Optometrie, Radu spune că și-a dorit tot timpul să aibă propriul business, chiar dacă înainte de a intra în afaceri a trecut prin mai multe meserii, cum ar fi agent de vân­zări, optician, DJ la radio sau chiar mă­celar. Prima afacere, o companie de cablu – Bnet Computers –, a înființat-o în 2000, pe când avea doar 20 de ani.

Era angajat la o companie de optică medicală și a împrumutat bani pe trei luni de la fosta sa șefă pentru a face un abonament de internet la RDS. Apoi a început să redistribuie internet vecinilor din zona Șoselei Olteniței. Povestea cu internetul avea să o încheie după patru ani, când a deschis o altă companie, Etcetera, specializată în web­site building și brand identity.

Afacerea nu a rezistat prea mult, iar în 2006 a găsit un asociat alături de care a des­chis site-ul RCA Ieftin, un comparator de prețuri pentru polițele de asigurare auto obligatorii. Acest business a durat până în 2013 și ajunsese la 250.000 de clienți activi. Infectat de virusul online, în 2013 a deschis Omniconvert, numită inițial Marketizator, o companie specializată în optimizarea ratei de conversie pentru ma­ga­zinele online. Businessul a început cu o investiție inițială de 20.000 de euro.

Cum piața online era la început, a fost nevoie să-i convingă pe proprietarii de magazine online că rata de conversie este un factor generator de profit dacă știi să-ți prezinți produsele, iar site-ul are un design atractiv. Opt ani mai târziu, încearcă să pregă­tească specialiști pentru comerțul online, așa încât industria locală de e-commerce să nu rămână fără personal.

Acest articol a apărut în numărul 118 al Revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.