Ce strategii de creștere își propune AROBS, cea mai mare companie locală de tehnologie listată la BVB, după ce a intrat pe piața principală

Florel Manu 09/10/2023 | 10:16 Oameni
Ce strategii de creștere își propune AROBS, cea mai mare companie locală de tehnologie listată la BVB, după ce a intrat pe piața principală

AROBS Transilvania, cea mai mare companie de tehnologie listată la Bursa de Valori București, vrea să atragă 55 de milioane de euro de la investitori. Care sunt planurile fondatorului Voicu Oprean cu acești bani?

După 25 de ani de existență pe piața IT&C, pe 25 sep­tembrie 2023, compania clujeană AROBS Transil­vania s-a transferat de pe piața secundară a Bursei de Valori București (BVB) pe cea principală.

„Vom continua creșterea accelerată pe care am inclus-o în strategie, vizăm intrarea în indicii locali și regionali, precum și atra­gerea de investitori institu­ționali prin realizarea unei majorări de capital“, descrie Voicu Oprean (52 de ani), fondator și chief exe­cutive officer (CEO), traseul pe care ar urma să-l aibă compania sa pe piața re­glementată a Bursei de Valori București, cu pre­cizarea că prin­cipalul său obiectiv este includerea AROBS în cât mai scurt timp în indi­cele BET al BVB.

Strategii și achiziții

AROBS Transilvania este un furnizor global de soluții ready-to-use și software personalizat, bazat pe cele mai noi tehnologii, în domenii precum indus­tria auto, HoReCa, internet of things, industria farmaceutică, banking, cloud și altele.

Ca for­mulă de business, compania se axează pe două mari segmente de activitate: serviciile software (care anul trecut au generat 80% din cifra de afaceri) și produsele software (care au reprezentat 20%). Cu o capi­talizare de 920 de milioane de lei (aproxi­mativ 186,5 milioane de euro), AROBS Transilvania inten­ționează acum să atragă de la investitori 55 de mi­li­oane de euro în una sau mai multe majorări de ca­pi­tal, pentru a susține planul de dezvoltare orga­nică și prin tranzacții M&A (fuziuni și achiziții).

Reprezentanții bursei sunt și ei încrezători în obiec­tivele companiei clujene, după ce au analizat traseul pe care AROBS l-a urmat pe piața secundară de tran­zac­ționare. „La mai pu­țin de doi ani de la listarea pe piața AeRO, AROBS a devenit emitentul cu cea mai tranzac­ționată acțiune pe piața AeRO în 2022“, spune Adrian Tănase (48 de ani), CEO al Bursei de Valori București.

Din cei 55 de milioane de euro, 40 de milioane de euro (75%) reprezintă componenta în bani din viitoarea majorare a capitalului social, în vreme ce 15 milioane de euro (25%) ur­mează să fie plătite în acțiuni AROBS. „Pe bursa mare con­ti­nuăm strategia de achiziții, dar se schimbă componenta, în sensul că antreprenorii compa­niilor pe care le preluăm nu pri­mesc bani, ci și acțiuni, pentru a putea să ținem antreprenorul legat în conti­nuare de bu­siness“, explică Oprean, adău­gând că e inte­resat să preia companii pe creștere, cu venituri recu­rente și un portofoliu stabil de clienți, care se mulează pe modelul de business al AROBS. Ținta urmărită de Oprean este ca în viitorul apropiat compania sa să ajungă să valoreze un miliard de dolari.

În ultimii ani, de când este prezentă pe piața de capital, AROBS a consemnat creșteri importante ale cifrei de afaceri. Anul trecut, compania a înregistrat o cifră de afaceri consolidată de 300,9 milioane de lei (61,03 milioane de euro), în creștere cu 58% compa­rativ cu 2021, iar Oprean spune acum că, prin trece­rea pe piața reglementată a BVB, vrea să păs­treze ritmul de creștere din ultimii ani.

AROBS a avut primul contact cu bursa în decembrie 2021, după ce în luna octombrie a aceluiași an a ridicat un plasament privat de 15 milioane de euro. Acești bani au fost destinați strategiei de creștere prin achiziții, cu rezultate vizibile acum în cifra de afa­­ceri. „Am făcut opt achiziții care ne aduc cam 25-30% din creștere“, detaliază Oprean. În momentul in­trării pe piața principală a BVB, Oprean deținea 66,2% din acțiunile companiei, restul de 33,8% revenindu-le celorlalți acționari.

Cu ochii pe spațiu

Printre achizițiile făcute din banii ridicați din plasamentul privat din 2021 se află și companii specializate în servicii software pentru teh­nologia spațială, cum ar fi SYDERAL Polska, în care deține 94%, în urma unei tranzacții încheiate la în­­ceputul acestui an.

Integrarea afacerii și comunității SYDERAL Polska în cadrul grupului și lansarea acesteia sub numele de AROBS Polska reprezintă un pas semnificativ în stra­tegia noastră de dezvoltare pe termen mediu și lung“, precizează Oprean. Noua entitate va continua să lucreze în cadrul unor proiecte și produse pentru Agenția Spațială Europeană (ESA) și piețele aero­spa­țiale comerciale. În plus, integrarea în grupul AROBS îi va permite companiei poloneze să participe la pro­iecte mai complexe pe piața aerospațială, automotive și sisteme embedded, alături de AROBS Engineering, divizie specializată în domeniul aerospațial, maritim, sisteme embedded pentru dispozitive me­dicale și elec­­tronice de larg consum.

AROBS Engineering este și partener în programul spațial Space Rider, finanțat de Agenția Spațială Eu­ro­peană (ESA). „Obiectivul Space Rider este de a oferi Europei un sistem de transport spațial integrat, reu­ti­­lizabil, accesibil și independent pentru accesul și întoarcerea de rutină din orbita joasă. Acesta va tran­sporta încărcături utile pentru diverse aplicații, altitudini de orbită și înclinații“, explică reprezentanții AROBS. Compania clujeană și partenerii săi au res­pon­sabilitatea de a ajuta misiunea Space Rider să asigure calitatea specificațiilor, proiectării, codării și testării setului complet de module software.

În cei 25 de ani de existență, AROBS a dezvoltat și softuri personalizate pentru proiectele aerospațiale, iar Space Rider nu este singurul proiect în care lu­crează pentru Agenția Spațială Europeană. În februarie 2023, compania a fost inclusă într-un consorțiu condus de firma elvețiană ClearSpace și ESA, pentru a furniza o soluție software destinată unui proiect de eliminare a deșeurilor de pe orbita Pământului. Pro­iectul a fost lansat în 2020 de Agenția Spațială Eu­ro­peană, care a desemnat ClearSpace să construiască și să lanseze un robot experimental în cadrul unei misiuni cu scopul de a captura deșeuri spațiale.

Divi­zia aerospațială a AROBS colaborează și cu Agenția Spațială Română (ROSA), într-un proiect din domeniul telecomunicațiilor. Însă, până a ajunge aici, Voicu Oprean a trecut cu firma sa prin mai multe etape de dezvoltare.

Varianta garajului american

Voicu Oprean este absolvent al Facultății de Automatică și Calcula­toare din cadrul Universității Tehnice din Cluj-Na­poca. În timpul facultății a deschis un club de karate, la care a renunțat după doar trei luni, pentru a se con­centra asupra cursurilor. A absolvit în 1994, iar în 1996 a început un master în business la Transylvania Business School. În 1997 a plecat în Statele Unite pentru un an, printr-un program work & travel, ca instructor de karate.

Întâmplător, i s-a solicitat să repare un calculator. Așa a ajuns să fie recomandat unei firme care angaja IT-iști, care ulterior i-a oferit oportunitatea de a dezvolta o soluție software pentru o companie din California. După circa patru luni, viza sa de lucru a expirat și a revenit în România. „Ex­periența din Statele Unite m-a ajutat foarte mult la tot ceea ce am realizat ulterior ca antreprenor“, mărturisește acum Oprean.

Odată întors în țară, a lucrat timp de șase luni la una dintre puținele companii de IT care existau la acea vreme în Cluj-Napoca. A pornit apoi câteva pro­iecte proprii, iar în 1998 a pus bazele AROBS Transil­vania. La început, compania a fost formată din zece persoane.

„Eram o mână de oameni într-un apartament de bloc, varianta românească a garajului ame­ri­can“, își amintește antreprenorul. Îi plăcea să programeze, iar primele soluții software ale companiei le-a făcut singur. Își amintește că unul dintre primele proiecte a fost un program de gestiune pentru o com­panie care producea șuruburi. Și acum mai ține minte sloganul acelei firme: „Totul stă în șu­ru­buri“, povestește Oprean, zâmbind.

Compania s-a axat încă de la început pe crearea de produse software proprii și a atras încă din pri­mul său an o serie de clienți. De-a lungul timpului, AROBS a dezvoltat soluții pe care apoi le-a readaptat la noile tehnologii. Prin 2003, de exemplu, a lansat pe piață Optimall, o soluție prin care companiile gestionau activitatea agenților de vânzări.

Companiile care aveau agenți de vânzări simțeau nevoia ca aceș­tia să poată introduce comenzile în firmă în timp real, însă platformele mobile ale momentului încă se aflau într-o fază destul de primitivă. Aici a in­tervenit AROBS și a sa Optimall, o soluție accesi­bilă pe dispozitive mobile de tip Palm, BlackBerry și Windows. După apariția sistemului de operare Android și a noi­lor generații de telefoane inteligente, Optimall a fost adaptată noilor platforme și dispozitive.

Primul milion de euro

Compania a trecut de pragul psihologic al cifrei de afaceri de un milion de dolari în 2006, an din care s-a menținut constant pe un trend crescător. Inclusiv în ceea ce privește exporturile, segment pe care, din cauza legislației din România, a întâmpinat mai multe piedici. Și a trecut peste ele căutând diferite soluții, inclusiv unele care făceau haz de necaz. „Primilor clienți le trimiteam dis­chete goale, pentru că, potrivit reglementărilor statului român, clienților externi trebuia să le și expediezi ceva ca să poți să facturezi“, spune, amuzat, Oprean.

În perioada 2005-2006 a găsit un fond de investiții care să se alăture companiei sale, pe care spune că l-a acceptat ca acționar minoritar, dar cu drepturi de majoritar. A fost un pas care l-a făcut să înțeleagă mai bine modul în care se face business. „Am învățat să nu scot bani din companie care nu țin de businessul firmei, m-au învățat să fac acele raportări pe care tre­buia să le fac an de an în funcție de evoluția afa­cerii și să țin bani în firmă ca să cresc organizația“, mărtu­ri­­sea Oprean într-o discuție anterioară cu New­Money.

Șase ani mai târziu și-a creat propriul vehicul in­ves­tițional, Cabrio Investment, prin intermediul că­ruia a răscumpărat acțiunile fondului și prin care a în­ceput să deruleze achizițiile de producători de soft­ware din piață. În 2015, AROBS a sesizat nevoia de digitalizare în industria turismului și a lansat pe piață un software destinat hotelurilor, cu o piață foarte bună în țările nordice. Cu ajutorul acestuia, camerele libere sunt direcționate către site-ul unde oferta hotelului respectiv se vinde cel mai bine, fiind retrase de pe platformele de vânzări online pe care se fac mai puține rezervări.

Precaut în situații de criză

Vorbind despre criza sanitară, Oprean spune că a trecut printr-un 2020 pe care îl descrie acum drept un an „tumultuos și sfidător“; un an în care businessurile care au în­țe­les să se adapteze rapid noilor condiții au reușit să se mențină pe linia de plutire. „Anul 2020 a început în forță și a căzut abrupt din luna martie“, reme­mo­rează antreprenorul. Cu operațiuni derulate în mai multe domenii, Oprean spune că anumiți clienți, cum ar fi cei din in­dustria auto, au avut probleme seri­oase pe o peri­oadă destul de îndelungată.

Voicu Oprean spune că în perioada restricțiilor a căutat să adapteze produsele sale software situației existente la nivel global. Planul său a fost să crească profitabilitatea și să țină costurile sub control, dezvoltând soluții care să se adreseze și afacerilor mai mici. Astfel, în martie 2021, în urma unei investiții de 300.000 de euro, AROBS a lansat soluția de plăți mobile POS, contactless și paperless, MonePOS. Acesta este un terminal de tip POS care are doar o treime din dimensiunea celui din retailul tradițional, fiind destinat într-o primă fază furnizorilor de servicii de mobilitate din mai multe centre urbane, în special din sectorul de taximetrie. Cei dintâi clienți au fost taximetriștii clujeni, Cluj-Napoca fiind primul oraș din România în care taximetrele au avut obligativitatea dotării cu soluții de plată contactless.

Odată cu ridicarea treptată a restricțiilor sanitare, Voicu Oprean a pivotat către afacerile mari, acolo unde digitalizarea a intrat în forță. În 2021, arată un studiu Deloitte, numărul organizațiilor care au apelat la tehnologii de automatizare a businessurilor a crescut cu 25% față de 2019. Alte studii de piață, ale mai multor agenții de consultanță, spun că antreprenorii care au apelat la soluțiile digitale au constatat că au­tomatizările sarcinilor repetitive nu doar că scad cu 30% timpul de realizare a acestora, dar și reduc cu mai mult de jumătate costurile legate de forța de muncă.

Pe acest fond, Voicu Oprean decis că viitorul companiei AROBS este pe bursă. Încă de la început s-a axat pe creșterea organică și prin achiziții. În paralel, a înțeles că trebuie să-și fidelizeze și echipa pe care o coordonează. „Eu dau acțiuni la 60-70% dintre oameni. Am cedat 10% din acțiunile mele companiei, la pla­samentul privat, ca să le folosim pentru bonusa­rea oamenilor“, precizează Voicu Oprean.

Iar cei care au păstrat acțiunile au avut și de câștigat. Înainte de plasamentul privat, AROBS fusese eva­luată la circa 110 milioane de euro. Acum, capitalizarea bursieră se apropie de 190 de milioane de euro. Iar creșterea continuă.

Acest articol a apărut în numărul 173 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.