Ce potențial de business are piața sistemelor de energie fotovoltaică

Florel Manu 07/09/2023 | 13:59 Companii
Ce potențial de business are piața sistemelor de energie fotovoltaică

Majorarea prețurilor la energie în ultimii doi ani a generat o creștere puternică a ce­rerii de sisteme fotovoltaice. Intuindu-i potențialul, tot mai mulți antreprenori au migrat către acest segment. Iar câști­gurile s-au văzut încă de la început.

Soare. Albert Soare. E un tânăr antrepre­nor (34 de ani) din Râmnicu Vâlcea, cu un nume parcă predestinat afacerilor cu sisteme fotovoltaice, care a decis anul trecut să-și concentreze businessul în zona energiei regenerabile. Încă din primul an de ac­tivitate, compania sa, Kilowat, a generat o cifră de afaceri de două milioane de euro, pentru anul în curs estimând că acti­vitatea din zona de sisteme fotovoltaice va aduce venituri de circa zece milioane de euro.

„Anul trecut a fost o criză energetică pu­ternic mediatizată. S-a creat o stare de neliniște și oamenii au început să-și pună panouri solare“, spune Albert Soare, expli­când că tonul la montarea de sisteme fotovoltaice a fost dat de companii, care au re­simțit puternic majorarea prețului la ener­gie. Apoi, odată cu programul guver­na­mental Casa Verde, a crescut și interesul con­sumatorilor casnici pentru instalarea de panouri solare.

O piață în formare

Albert Soare spune că, încă de la început, s-a concentrat pe proiecte cu puteri instalate mici, de până în 3 MW. Nu este interesat să dezvolte parcuri fotovoltaice, preferând să in­staleze panouri doar pentru clienții rezi­dențiali și industriali.

„Până acum am avut aproximativ 400 de proiecte în România și câteva zeci în Germania“, spune antreprenorul. În a doua ju­mătate a acestui an a de­cis să retragă echipele pe care le are în Germania pentru a se concentra pe piața lo­cală, unde crește cererea de fotovoltaice, pe fondul derulării programului Casa Verde.

Spune că piața de fotovoltaice nu este încă dezvoltată, fapt pentru care trebuie să aleagă cu atenție proiectele. Anul trecut, 80% din montaje le-a făcut pentru clienți din zona rezidențială, în vreme ce, anul acesta, 60% din proiectele finalizate în pri­mul semestru au fost pentru sectorul industrial. „Chiar dacă vom semna pentru Casa Verde, anul acesta cred că majoritară va rămâne tot zona industrială“, mai spune Soare.

Mișcări importante sunt și în ceea ce-i privește pe montatorii autorizați de fotovoltaice. Anul trecut erau acreditate 250 de astfel de companii. Anul acesta au solicitat autorizare circa 800 de firme, dintre care au fost acceptate 600, mai spune omul de afaceri, explicând că a observat că antreprenori din alte industrii încearcă să se autorizeze și ca instalatori de sisteme fotovoltaice.

Potrivit lui Albert Soare, piața a început să avanseze și după ce tehnologia de fabri­care a panourilor a devenit mai perfor­mantă. În urmă cu doar trei-patru ani, echipamentele erau foarte scumpe, iar montajul era destul de costisitor și el.

Un alt factor care a contribuit la crește­rea pieței a fost simplificarea procedurilor de autorizare. „Dacă în anii trecuți era nevoie de 12 luni pentru obținerea avizelor necesare, acest lucru este posibil acum și în termen de mai puțin de o lună“, explică Iulian Nedea, director general al companiei Simtel Team, cu experiență de circa patru ani în soluții de energie fotovoltaică.

Vorbind despre cerere, Albert Soare spune că, preponderent, clienții sunt in­te­resați pentru sisteme mai puternice de pa­nouri solare. În primul său an de activitate, de exemplu, media de putere a instalațiilor fotovoltaice pentru utilizatorii casnici a fost de 11 kilowați.

Experiență în business

Albert Soare a început să ia în calcul ideea unui business în energie abia anul trecut, când a re­marcat că atât consumatorii rezidențiali, cât și cei industriali căutau soluții mai ieftine pentru curentul electric.

El are pregătire în management și drept, însă a fost atras de mediul antreprenorial de mic copil. Părinții săi, Cornel Soare (59 de ani) și Cristina Otilia Soare (53 de ani), au intrat în business încă din 1995, când au fondat SanoVita, companie specializată în produse vegane. „Când veneam de la școală, lăsam ghiozdanul și mergeam să fac diverse lucruri la firmă“, își amintește antreprenorul.

Cu timpul a început să facă și mici afa­ceri. A mers inclusiv în afara țării să aducă mașini pentru a le vinde. Le considera „mici ciubucuri“. În 2019, familia Soare a luat decizia să vândă un pachet majoritar din SanoVita către fondul american de inves­tiții Highlander Partners, tranzacția fiind avi­zată de Consiliul Concurenței la începutul lui 2020. Albert Soare spune că, până la cedarea pachetului majoritar de acțiuni către fondul american de investiții, compania familiei sale a fost curtată și de unele multinaționale cu afaceri în domeniul alimentar.

După pandemie, odată cu majorările de preț în domeniul energiei, Albert Soare s-a gândit tot mai serios la intrarea pe piața fotovoltaicelor. Chiar dacă a început activitatea anul trecut, a pregătit acest moment din timp, în urma unei investiții de 300.000 de euro în pregătirea și specializarea echipelor de montaj și în achiziția pri­me­lor echipamente. În prezent, urmărește să consolideze afacerea pe piața locală, dar nu abandonează nici ideea unei pre­zențe pe piețele externe.

În perioada ce urmează, Albert Soare in­tenționează să meargă și spre zona de imobiliare și să con­struiască un cartier de case în Râmnicu Vâlcea, în care să integreze so­luțiile de energie fotovoltaică. Nu de alta, dar crede că, pe viitor, noile cons­trucții ar trebui să aibă independență energetică, iar lumina ar trebui să fie pro­dusă în special cu ajutor de la Soare.

Ce, cât, unde

România are parcuri de eoliene și panouri fotovoltaice cu o capacitate totală de circa 4.600 de megawați.

  • EFICIENȚĂ. Potrivit unui raport al Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), eolienele și fotovoltaicele au contribuit în 2022 cu peste 13% la pro­ducția de electricitate.
  • POTENȚIAL. Pe fondul in­vestițiilor tot mai susținute în energie verde, România ar putea ajunge la o pondere de 34% a energiei regenerabile din totalul producției de cu­rent electric.
  • ESTIMĂRI. Potrivit unor calcule realizate anul trecut de Deloitte, România ar putea ajunge până în 2030 la o capacitate de energie verde instalată de 38 GW, de la 21 GW în 2020.
  • SONDAJ. Potrivit unui studiu realizat la cererea Fundației Europene pentru Climă, 87% dintre românii intervievați s-au arătat pre­o­cupați de schimbările clima­tice, 75% dintre ei conside­rând o soluție la combaterea acestora trecerea la energia eoliană și la cea solară.

Acest articol a apărut în numărul 170 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.