Ce planuri are Adrian Mihai, noul șef al FAN Courier, companie care anul trecut a înregistrat venituri de peste un miliard de lei

Carmen Constantin 26/04/2021 | 10:14 Oameni
Ce planuri are Adrian Mihai, noul șef al FAN Courier, companie care anul trecut a înregistrat venituri de peste un miliard de lei

Noul chief executive officer al companiei FAN Courier, cofondatorul Adrian Mihai (50 de ani), așteaptă în acest an o creștere a veniturilor de până la 15%. În 2020, cel mai mare jucător privat din piața locală de curierat a depășit în premieră un miliard de lei.

După un 2020 cu totul excepțional, FAN Courier a început 2021 cu o schimbare la vârf. Postul de chief exe­cutive officer (CEO), liber de patru ani, a fost preluat de unul dintre cei trei cofondatori, Adrian Mihai (50 de ani). Ceilalți doi proprie­tari ai companiei de curierat sunt Felix Pătrășcanu (54 de ani) și fratele mai mare al noului CEO, Neculai Mihai (58 de ani).

„Într-un fel sau altul, noi trei, ca asociați, suplineam funcția, având împărțite atribu­țiile între noi. Acum, pentru rapiditatea luării deciziilor, am sta­bilit să avem un singur CEO și a fost o de­cizie destul de sim­plă“, spune Adrian Mihai.

Cum a fost ales Adrian Mihai

A fost un vot în boardul companiei, format din 11 membri, precizează Felix Pătrășcanu, managing partner. El spune că schimbarea nu va in­fluența în niciun fel relațiile dintre cei trei proprietari ai compa­niei. „E o decizie menită să întărească flu­ența deci­zio­nală, astfel încât toată lumea să meargă către o sin­gură persoană“, adaugă Pătrășcanu.

De altfel, cei trei parteneri vor continua să împartă același birou, așa cum fac de 20 de ani. „Ar fi păcat să schimbăm asta. Așa ne e nouă simplu, așa luăm decizii rapid, suntem de față cu toții. E un format în care compania a funcționat bine“, spune Felix Pătrășcanu.

Cei trei au crescut împreună în satul vrâncean Fiti­o­nești. Au fost vecini și nu doar că se jucau îm­preună, dar au avut și același învățător.

„Primul a fost la școală fratele meu mai mare, Necu­lai. Seria urmă­toare a fost Felix, apoi eu“, își amintește Adrian Mihai.

Relația dintre cei proprietari ai FAN Courier

Felix Pătrășcanu pune și el relația foarte bună dintre cei trei proprietari ai com­­paniei pe seama startului comun în viață. „A contat mult, așa se face că suntem în aceeași zo­nă de înțelegere a legă­turilor cu lumea. Ne rapor­tăm în ace­lași fel la bani, la fa­milie. Având ace­lași învățător, ne-am format ase­mănător felul de a fi, de a gândi, caracterul. Ne raportăm probabil cam în ace­lași fel la problemele vieții. Dacă unul dintre noi venea din­tr-o altă cultură sau dintr-o altă zonă, poate că lucrurile nu ar fi funcționat la fel“, spune cofondatorul care dă pri­ma dintre inițialele FAN Courier. „Le-aș dori multor asociați să se înțeleagă așa cum ne înțe­le­gem noi“, spune Adrian Mihai, potrivit căruia partenerii trec de fiecare dată prin dialog de dife­rențele de opinie.

„Să ne înțele­gem: avem în fiecare zi dispu­tele noastre, dar toate aceste dis­cuții sunt constructive, chiar necesare uneori. Și încă de la începutul businessului am stabilit că orice sumă cheltuită de unul dintre noi, indiferent că e vorba de sume mari sau mici, trebuie să fie cunoscută și de ceilalți doi, care trebuie să contrasemneze“, explică regulile jocului Felix Pătrășcanu.

Câștigători în pandemie

Proprietarii companiei Fan Courier sunt primii care admit că o creștere uriașă, de aproape 30%, cum a fost cea de anul trecut, e un eveniment cu totul aparte, probabil unic. I-a luat și pe ei prin surprindere, recunoaște noul CEO al companiei. Acesta e sigur că întâmplarea de anul trecut pe piața curieratului a reprezentat „o excepție“.

„Noi, curierii, în­tâmpinăm situații în care nu-l găsim acasă pe client. În pandemie, clientul a fost obligat prin lege să fie acasă. Sau întâmpinăm situații de trafic aglo­merat. În pan­demie nu a fost trafic. Magazinele fiind închise în perioada de lockdown, orice îți doreai, în afară de pro­dusele esențiale, nu mai era disponibil. Toți factorii ăștia au dus la o explozie a businessului. Ne-a crescut productivitatea doar din traficul aproape de zero pe șosele, într-un context cu volum mare de expediție, adică situația ideală pentru curieri“, explică Adrian Mihai.

El spune că volumul trimiterilor a crescut brusc la nivelul de Black Friday, perioadă pe care, în mod normal, o pregătea cu luni înainte.

„Ne-am trezit cu marfa asta multă peste noi, a trebuit să ne adaptăm din mers ca să putem face față. Am întârziat la unii clienți, i-am supărat pe alții… Noi nu am fost pregătiți pentru volumul respectiv, pe termen scurt a fost un boom ex­traordinar.“

Adrian Mihai, cel mai tânăr dintre par­te­nerii care au pus bazele businessului FAN Courier, consideră că situația de anul trecut e „o întâmplare, cum nu cred că poți avea de mai multe ori în viață“. Și pe care nici nu și-ar mai dori-o, în ciuda creșterii masive. „Pe termen lung, se distruge economia și tot ce părea factor pozitiv nu face decât să creeze probleme mai târziu.“

Un ritm de creștere precum cel din 2020 nu poate fi susținut și în acest an, spune Felix Pă­trăș­canu. „Primul trimestru din 2021 ne indică o creș­tere mult mai temperată. Ne așteptăm la o creștere si­mi­lară cu ce am avut în anii anteriori pandemiei, între 10 și 15%. Sperăm cât mai aproape de 15%.“ Nici în even­tuali­tatea unui nou lockdown Pătrășcanu nu crede că „lucrurile vor mai fi la fel de efervescente ca anul trecut“.

1.000 DE ANGAJĂRI. Firma a angajat anul trecut aproape 1.000 de oameni și și-a extins flota de mașini. Mulți dintre noii angajați lucraseră până în 2020 în HoReCa, domeniu care s-a prăbușit din cauza crizei sa­nitare.

„Oamenii au așteptat așa, o perioadă, să vadă ce se întâmplă, sperând că închiderea nu va dura prea mult. Dar mulți au credite, familii de între­ți­nut și așa mai departe, așa că au venit către noi. În unele orașe, precum Constanța, în număr mare. Și nu doar pe poziții de curier. Și dispeceri, și în depozit, pe toate pozițiile din companie“, spune Adrian Mihai.

El crede că, dintre noii angajați, cei mai mulți vor rămâne la FAN Courier. „În acest domeniu, odată ce în­cep să lucreze, se învață cu viața palpitantă de curier. Chiar este o viață palpitantă, te întâlnești cu mulți oameni, nu este un job de care să te plictisești. Iar dintre cei care pleacă, mulți nu rezistă fără viața trepidantă din curierat și se întorc“, adaugă CEO-ul.

La rândul său, Felix Pătrășcanu spune că, la volumul de business de anul trecut, extinderea flotei de ma­șini era obligatorie. „Noi am învățat încă din 2007, când nu am terminat niște investiții la timp, că fiecare an are nevoie de investițiile sale. A fost o mare sin­copă atunci. În momentul de față, dacă nu am face in­vestiții, ar fi ca și cum n-am exista. Și nu facem doar pentru anul în curs, ci și pentru anii viitori“, spune Pătrășcanu.

Cât costă „consumabilele” FAN Courier

Adrian Mihai precizează că în fie­care an doar mașinile costă compania între opt și zece milioane de euro. Firma cumpără „toată paleta, de la mașini micuțe, de trei-patru metri cubi, până la camioane de 20 de tone“.

CEO-ul spune că FAN Courier înlocuiește tot timpul mașini, pentru că în această industrie niciun autovehicul nu poate rezista mai mult de trei-patru ani. „Sunt considerate consumabile“, pre­cizează Adrian Mihai.

Cea mai mare companie pri­vată de curierat din Ro­mânia se pre­gă­tește, de altfel, pentru viitorul cu ma­șini electrice. Felix Pătrășcanu spune că în acest an au fost achizițio­nate primele vanuri nepoluante: „Am vrut să luăm 100 de bucăți, dar n-am putut cum­păra decât 20-30, pentru că statul român nu aprobă stipendii pentru 100 de mașini deodată“.

În total, bugetul companiei prevede investiții pe 2021 de aproximativ 20 de milioane de euro. În afară de sumele obligatoriu de cheltuit, pentru mașini, firma speră să finalizeze în acest an noul hub de la Cluj. „Mai sunt de investit acolo aproximativ cinci mi­li­oane de euro“, spune Adrian Mihai.

E prevăzută o altă investiție mare, extinderea halei din Brașov, dar asta depinde de obținerea autoriza­țiilor de construc­ție. „Mai începem să montăm anul acesta o bandă de sortare automatizată la Cluj, o vom finaliza la anul… Sunt, după aceea, in­vestițiile IT, pe care le facem an de an, pentru că tehnologizarea este din ce în ce mai importantă. În digitalizare, automatizare investim de asemenea sume importante. Nici trai­ningurile oamenilor nu putem să le oprim, le facem online, pentru că este foarte important pentru noi să avem curieri, oameni în recepție și așa mai de­parte bine pregătiți“, spu­ne CEO-ul.

Dronele mai așteaptă

Cât despre anunțurile competiției, că ar pre­găti livrări cu drone, ultradigita­lizate, proprietarii companiei FAN Cou­rier nu sunt impresionați. „Avem un departament care se ocupă strict de lucrurile astea, observăm absolut tot ce apare nou în logistică“, spune Felix Pătrășcanu.

El atrage atenția că în România nu există, deocam­dată, legislație pentru livrări cu drona. „Și nu știu cât de ușor ar fi să o obți­nem. În plus, livrările cu drona nu se pretează chiar oriunde: ar merge foarte bine în Deltă, la Mila 23, Sulina, Sfântu Gheorghe. Dar într-o mare aglomerare urbană, cum e Bucureștiul, puțin pro­babil. Gândiți-vă doar la cartierul Pantelimon, cu blo­curile sale de zece etaje. Cum s-ar putea face livrările acolo?“, se întreabă Pătrășcanu.

Pierderi din trafic

Deocamdată, starea infrastructurii clasice, a drumurilor din România, este „esențială“ pentru companie.

„Pentru noi, timpul în­seamnă extrem de mulți bani“, spune Adrian Mihai, care aduce și exemple concrete. „Mă uit zilnic pe ra­poarte, când ajung dimineața la birou. Și nu e dimi­neață să nu văd măcar un accident: pe Valea Oltului, pe DN1. Pe Valea Oltului, sunt câte unul sau două pe săp­tămână. Fiecare accident pe Valea Oltului în­seamnă câte 30-40 de camioane de-ale noastre blo­cate, dacă nu și mai multe. În fiecare camion, avem câte 2.000 de expediții, în medie. Dacă am 50 de cami­oane în zonă, asta înseamnă 100.000 de expediții care nu ajung la timp. Iar întârzierile în­seamnă că cel puțin 200 de curieri, dar pot fi și 500-600 de curieri, stau! Nu lucrează și așteaptă să le vină mașinile care sunt blo­cate. Deci sunt pierderi destul de mari, aproape zilnice. Pierderi greu de cuantificat exact și pe care noi nu le putem influența în niciun fel. Chiar dacă avem mașini bune, proceduri, tot ce trebuie. Când s-a blocat drumul, nu mai avem ce face“, se revoltă Adrian Mihai.

El consideră că soluțiile pentru astfel de probleme sunt în primul rând la autorități, nu la investitori. „Dacă încerc să ocolesc cu ce­lelalte mașini, asta în­seamnă kilometri în plus, alte probleme. Infrastructura din România, nu doar pentru noi, ci pentru toate companiile de transport, și nu doar pentru companiile de transport, ci de la industria alimentară până la domeniul sanitar, creează prejudicii majore. De asta le cerem guvernanților să construiască autostrăzi; ca să putem și noi să fim cu adevărat productivi, la fel cum sunt companiile din Vest“, spune Adrian Mihai. FAN Courier are, în medie, 250.000 de expediții zilnic.

Sute de mii dintre coletele din ultimul an au fost în scop caritabil, fără costuri de transport. „Am livrat de peste un milion de lei: măști pentru spitale, soluții de dezinfectat, mănuși și așa mai departe“, spune Felix Pă­trăș­canu.

FAN Courier a dus, de asemenea, sute de mii de ta­blete și telefoane inteligente în toată țara, pentru școala online. „A fost o presiune uriașă pe noi să li­vrăm acele dispozitive inteligente. La un moment dat eram exasperați și îi întrebam pe oficiali dacă nu vor să livrăm înainte să primim res­pec­tivele device-uri“, își amin­tește Adrian Mihai, potrivit că­ruia curierii au lucrat, în mod excepțional, și sâmbăta, și duminica. „A trebuit să plătim oamenii dublu, să-i luăm de acasă și să-i trimitem la treabă“, preci­zează CEO-ul.

Preocupați de educație

Felix Pătrășcanu precizează în context că fundația companiei sus­ține peste 80 de elevi de liceu să rămână la școală. „Copii cu rezultate bune, ai căror pă­rinți nu și-ar putea permite să-i susțină. Sper să avem profit în continuare, ca să putem ajuta cât mai mulți elevi.“

Tot Pătrășcanu amintește că toți cei trei cofondatori ai businessului FAN Courier au legături puternice cu domeniul educației. „Adrian e profesor de sport. Soția lui e învățătoare la bază. Mama e învăță­toare, sora mea e învățătoare, cumnatul meu e profesor. Suntem dintr-un mediu cu mulți dascăli“, preci­zează Pătrășcanu.

La rândul său, CEO-ul companiei e îngrijorat de efec­tele școlii deficitare din pan­demie. Din punctul său de vedere, dacă distribuirea de dispozitive inteligente s-a rezolvat, rămâne o altă mare problemă, lipsa internetului în mediul rural. „Iar dacă înainte criticam școala pe care o știam cu toții, pandemia a făcut să dispară și bruma aia de educație care mai exista!“, spune Adrian Mihai.

E con­vins că, în unele zone, copiii nu au mai făcut nimic de un an. „Copiii vor crește, și educați, și ne­edu­cați. Și așa vor intra în câmpul muncii.“

NOUL CEO

Adrian Mihai, cel mai tânăr dintre cofondatorii companiei FAN Courier, s-a născut pe 15 septembrie 1970, în localitatea Fitionești, județul Vrancea.

  • EDUCAȚIE. A absolvit Acade­mia Națională de Educație Fizică și Sport în 2000, dar nu a predat nicio­dată, pentru că demarase o afacere încă din timpul studenției.
  • DOUĂ DECENII. E unul dintre cei trei fondatori ai companiei FAN Courier, din 1998. Prenumele său, Adrian, dă a doua inițială din numele firmei.
  • COMPANIA. FAN Courier e din 2006 cel mai mare jucător privat din piața locală de curierat. Echipa FAN Courier numără în prezent peste 7.500 de angajați. Cifra de afaceri a companiei s-a dublat în decursul a numai patru ani: 2017-2020. Anul trecut, a depășit pragul de un miliard de lei.

Acest articol a apărut în numărul 114 al Revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly