Proprietarul agenției de turism Christian Tour intră pe piața de curierat și, în viitor, vrea să facă livrări cu drone și să accepte plata cu criptomonede

NewMoney 30/03/2021 | 10:21 Oameni
Proprietarul agenției de turism Christian Tour intră pe piața de curierat și, în viitor, vrea să facă livrări cu drone și să accepte plata cu criptomonede

Cum ar fi dacă într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat companiile tra­diționale de curierat vor avea concu­renți direcți flote de „roboți-curier“? Un nou jucător promite să revoluțio­neze piața.

Dacă înainte de criza COVID-19 Cristian Pandel, fondatorul Memento Group, po­vestea despre planurile sale cu Anima­wings, o companie aeriană specializată în chartere, astăzi vorbește despre o in­ves­­tiție într-un domeniu nou pentru el, cel al curieratului. Strategia sa vine să confirme încă o dată potențialul pe care îl are astăzi pia­ța românească de curie­rat, care a crescut la fel de repede ca seg­mentul de comerț online.

Planurile lui Cristian Pandel

La prima vedere, compania Memex – „dedicată transportului de colete mici, până în cinci kilograme“ – ar putea trece drept un alt jucător care-și caută acum loc în piață. Dar planurile lui Pandel sunt mult mai îndrăznețe și ar putea implica inclusiv livrarea cu drone sau plata cu criptomonede, pe modelul unor afaceri similare din America.

Ca să fie totul „ca la carte“, Pandel l-a cooptat în noua sa aven­tură antrepre­norială și pe Lucian Aldescu, fost chief executive officer (CEO) la DPD România, un alt mare ju­cător din domeniu, și omul care în urmă cu 24 de ani a lansat firma de curierat Pegasus. Noua afacere va fi dezvol­tată sub umbrela Memento Group of Companies, grupul fondat de Cris­tian Pandel, cu sediul central în Amsterdam și opera­țiuni în mai multe țări, inclusiv în SUA.

Cu o cifră de afaceri globală de aproape 195 de milioane de euro în 2019, Memento Group are sediul central în Amsterdam și opera­țiuni în România, Grecia, Turcia, Spania, Re­publica Moldova şi Statele Unite ale Americii. Grupul reu­nește companii cu activități în domeniul tu­rismului – tour ope­ratori, OTA, servicii de transport, tehnologie specifică turismului, dar și un broker de asigurări, o linie de busi­ness în real estate şi o alta în retail online şi offline. Toto­dată, începând cu anul 2019, Memento Group este partenerul oficial în România al TUI Group, cel mai mare grup turistic din lume, dezvoltând rețeaua de agenţii TUI TravelCenter.

„Efectele pandemiei se vor resimți pe termen lung în activitatea din turism, și asta nu doar în România, ci și la nivel glo­bal“, spune Pandel, acesta fiind și principa­lul motiv pentru care a decis să consolideze poziția grupului său de firme prin adău­garea de noi linii de business.

Într-o primă fază, Memex intră pe segmentul livrărilor de colete mici (până în cinci kilograme), utilizând o flotă de mașini electrice și adresându-se atât clienților din zona corporate, cât și celor direcți.

Pe termen mediu, compania estimează o inves­tiție de două milioane de euro în sis­temele informatice necesare gestionării și organi­zării serviciului de curierat și în re­sursa umană, respectiv în rețeaua de dis­tribuție.

În ceea ce privește dezvoltarea capaci­tății logistice și extinderea rețelei, este pla­nificată deschiderea a circa 600 de noi puncte de colectare și livrare în întreaga țară, până la finele anului 2021.

„Infrastructura solidă a Memento Group, construită în peste 20 de ani de activitate și repre­zentată prin cea mai mare rețea de agenții de turism din România, care nu­mără peste 1.000 de locații, ne oferă contextul perfect pentru dezvoltarea celei mai extinse rețele de puncte fixe pentru servi­ciul de curierat Memex“, spune și Lucian Aldescu.

Roboți-curier

Viitorul noii companii Memex este construit „pe modelul unor ju­cători de peste Ocean“ și presupune inclusiv livra­rea cu drone sau plata cu criptomonede.

„Este cât se poate de plauzibil ca în ur­mă­­torii ani să apară flote de roboți-curier capabile să acopere zone urbane ex­tinse, dar și puncte de livrare greu acce­sibile, în sate îndepărtate de munte, în Delta Dunării sau în orice loc în care un client poate fi loca­lizat de o aplicație smart prin intermediul unui telefon mobil“, deta­liază Cristian Pandel.

Memex are avantajul de a porni fără «balastul» pe care îl au companiile consa­crate din România: logistica greoaie și costisitoare, rețeaua de distribuție rigidă, flote învechite și greu de întreținut“, îl comple­tează Lucian Aldescu. De altfel, cei doi antreprenori susțin că, într-o lume aflată în schimbare accelerată, în care tehnologia s-a infiltrat definitiv în viața de zi cu zi, con­­sumatorul este tentat să adopte tot mai rapid noile soluții oferite de aceasta.

Creșteri ale pieței de poștă și curierat

La nivelul general al pieței locale de poștă și curierat, cifra totală de afaceri a companiilor prezente pe acest segment a fost estimată de către analiștii de la KeysFin, furnizor de soluții de business information, la peste 6,6 miliarde de lei (aproape 1,4 miliarde de euro) în 2020, dublu față de anul anterior, datorită cererii crescute a comerțului online, efect direct al pandemiei.

Piața serviciilor de poștă și curierat este printre puținele în care numărul de firme a crescut semnificativ – cu 15% în 2019 față de 2018 și cu aproximativ 256% prin comparație cu 2010, ajungând la peste 2.400 de companii. FAN Courier, companie înființată în 1998 de frații Adrian și Neculai Mihai, împreună cu Felix Pătrășcanu, este de mulți ani cel mai mare jucător privat cu acțio­nariat românesc, având afaceri de aproape 792 de milioane de lei (167 de mi­li­oane de euro) în 2019.

„În ultimii trei ani se vorbește tot mai des despre dezvoltarea comerțului electronic și aportul major pe care îl are acesta în dezvoltarea businessului din sectorul serviciilor de poștă și de curierat. Cu toate acestea, chiar dacă piața de e-commerce din România a crescut constant în ultimii ani, nicio inovație sau intrare pe piață a unui jucător din comerțul digital nu a avut un ecou atât de puternic pe piața curie­ratului precum migrarea către cumpără­turile online adusă de debutul pandemiei“, spunea Roxana Popescu, managing director al KeysFin, cu ocazia lansării unui nou studiu dedicat acestui domeniu.

Potrivit estimărilor Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO), sectorul de e-commerce a atins pragul de 5,6 miliarde de euro la finalul anului 2020, cu 30% mai mult decât în 2019. Creșterea a fost cu apro­ximativ 500 de milioane de euro peste previziunile inițiale, pe fondul pandemiei, care a accelerat ritmul cumpărăturilor online.

Primul pariu – Christian Tour

Înapoi la Cristian Pandel, acesta a intrat în antreprenoriat în 1997, când a în­ființat Christian Tour, într-un spa­țiu închiriat la subsolul unei clădiri, aproape de Fa­cultatea de Drept a Universității din Bucu­rești.

Mărturisește că începutul nu a fost deloc ușor, dar a meritat, mai ales că „în peri­oa­da boomului economic din 2006-2007“, când în afacere a intrat și fra­tele său mai mic, Marius, agenția a crescut mult, ali­men­­tată de dorința românilor de a des­co­peri locuri noi pentru vacanță.

Acum, după mai bine de 23 de ani de an­trepre­noriat, Pandel pariază pe curierat și crede că-i va aduce cel puțin la fel de multe satis­facții pe care le-a avut de-a lungul anilor din turism.

Acest articol a apărut în numărul 112 al Revistei NewMoney