Ce noi metode de a-și prezenta ofertele au găsit agențiile de turism, în condițiile în care pandemia a afectat grav aceste businessuri
În ultimii trei ani, marile agenții românești de turism au investit sume uriașe de bani în dezvoltarea propriilor platforme de rezervări online. În timpul pandemiei de COVID-19, mulți dintre tour operatori și-au dat seama că, în noile condiții de izolare, ofertele tradiționale trebuie să fie însoțite și de un „cârlig“ care să-i agațe pe turiști.
„Cine nu va face pași mari către digitalizare și către combinația între offline și online va dispărea“, spunea omul de afaceri Dragoș Anastasiu într-o discuție cu NewMoney, în a doua jumătate a lui august. La acea vreme, statisticile oficiale arătau că numărul de turiști care au vizitat destinațiile locale de vacanță a fost cu 50% mai mic față de perioada similară a lui 2019.
Majoritatea marilor tour operatori locali a raportat scăderi mari de trafic în agenții, însă aceștia au constatat o creștere a accesărilor propriilor pagini de internet. Numai că eficiența rezervărilor nu a fost la fel de mare ca atunci când turistul era consiliat în agenție de reprezentantul operatorului. Astfel stând lucrurile, o parte din agențiile de turism și-a mutat consilierea în online.
Destinația Facebook
„Încercăm să mutăm toată experiența pe video. Filmăm pas cu pas tot ce poate vedea turistul“, spune Ioana Burcea, marketing manager la agenția de turism Paralela 45, companie pe care tatăl său, omul de afaceri Alin Burcea, a înființat-o în anul 1990. Până în momentul de față, s-au realizat aproximativ 40 de clipuri video, filmate în diferite destinații de vacanță, cu scopul de a-i oferi potențialului turist toate informațiile pe care acesta le-ar primi în mod normal într-o agenție, față în față cu un angajat.
„Noi mergem, filmăm, vorbim cu hotelierii, obținem informații. Filmăm inclusiv cu drona, pentru a da o imagine de ansamblu a locației“, detaliază Ioana Burcea. Ea spune că după filmare materialele sunt montate în așa fel încât turistul să observe atât condițiile de cazare, cât și cele sanitare din unitățile înfățișate. Toate aceste prezentări sunt încărcate pe canalele de YouTube și Facebook, incluzând și linkuri către platforma online a agenției.
Paralela 45 este o agenție orientată în mod normal către turismul extern, însă în condițiile pandemiei de COVID-19 a început să vină cu oferte noi și de pe plan local. Alături de noile destinații din România, pe pagina de Facebook a agenției Paralela 45 sunt postate și filmulețe din destinații externe, cum ar fi Grecia și Turcia. Ioana Burcea mai spune că, în perioada ce urmează, intenționează să prezinte video pe Facebook și YouTube circa 150 de posibile destinații de vacanță, fie pentru sfârșitul acestui an, fie pentru sezonul următor. Sezon pe care agenția a început deja să-l pregătească.
Vacanța de județ
Și agențiile de turism de pe litoralul românesc caută să promoveze online pachete de vacanță pe plan local. Corina Martin, proprietară a agenției de turism Mistral, din Constanța, a lansat recent proiectul „Turist în județul tău“. Concret, o serie de excursii pe care le face cu turiști din zona litoralului atât în județul Constanța, cât și în cel învecinat, Tulcea. „În excursii facem poze, filmulețe și le prezentăm apoi pe pagina de Facebook pentru a atrage și alți turiști“, spune Corina Martin, care precizează că a început să se orienteze către publicul din zonă pentru că mulți dintre turiștii din alte localități din țară au călătorit mai puțin anul acesta. Așa că încearcă să atragă în excursii oameni din județele Constanța și Tulcea.
Și în acest caz, materialele video au ca scop înlocuirea contactului dintre turist și un consultant din agenție. „Prin aceste postări, vrem să le arătăm turiștilor că suntem vii. Dacă nu mai facem nimic, ieșim de pe piață“, punctează Corina Martin.
Conceptul nu este însă nou, acest gen de prezentare a destinațiilor de concediu fiind folosit de mai mulți ani de proprietarii de hoteluri din Turcia. Aceștia au trecut prin mai multe situații de criză, fie militară, fie diplomatică, și, pentru a ține legătura cu turiștii străini, realizează destul de des montaje video cu ambianța din resorturile lor. Anul acesta, hotelul Calista, din zona Belek, Antalya, a postat pe YouTube un filmuleț destinat turiștilor ruși. Toate informațiile sunt oferite prin intermediul unui ghid care apare în cadru și se plimbă prin toate colțurile hotelului, arătând în cele mai mici detalii condițiile de care pot beneficia turiștii.
În actualele condiții ale pandemiei, sunt prezentate inclusiv condițiile sanitare și modul în care este organizată servirea mesei în sistem all-inclusive. Pornind de la acest tip de prezentare online a unui hotel sau a unei destinații, și jucătorii români din industria turismului caută să găsească soluțiile de a atrage vizitatori mai curajoși, chiar și în această perioadă de criză sanitară.
Turism de criză
Datele oficiale ale Institutului Național de Statistică arată că, anul acesta, cel puțin până la finalul sezonului de vară, industria locală a turismului a fost unul dintre sectoarele lovite cel mai puternic de criza sanitară.
- • La jumătate. În primele opt luni din acest an, numărul sosirilor în unitățile de cazare din România a fost de 4,3 milioane, comparativ cu perioada similară a anului trecut, când erau înregistrați 9,1 milioane de turiști sosiți.
- • Pondere. Din totalul turiștilor din acest an, 91,7% au fost români, circa 4 milioane, iar 8,3% au fost străini, un total de 360.000 de vizitatori.
- • Turism extern. Plecările vizitatorilor români în străinătate, înregistrate la punctele de frontieră, au fost în iulie 2020 de 874.700, în scădere cu 63,8% comparativ cu iulie 2019.
- • Prudență. În aceeași lună iulie, 75,8% din turiști au ales să plece în străinătate cu propriile mijloace de transport. Principalele destinații au fost Bulgaria, Grecia și Turcia.
Acest articol a aparut în numărul 103 al revistei NewMoney
FOTO: Getty