Care sunt planurile fondatorului Christian Tour în 2023? Businessul ar putea ajunge la 150 de milioane de euro

Senica Micu 28/11/2022 | 10:19 Oameni
Care sunt planurile fondatorului Christian Tour în 2023? Businessul ar putea ajunge la 150 de milioane de euro

Pentru Cristian Pandel, viitorul în­seamnă înainte de toate investiții. Și nu doar în turism, industria care l-a consa­crat ca antreprenor.

Sfârșitul de noiembrie îl prinde pe omul de afaceri Cristian Pandel pe picior de ple­care în Vietnam, pregătit să înceapă o experiență care, la prima vedere, s-ar pu­tea spune că nu are legătură cu antrepre­noriatul. Dar are. Pentru că o astfel de de­­conectare „îți limpezește gândurile și te face să privești lucrurile și dintr-o altă perspectivă“, să găsești răspunsuri mai rapide pentru scalarea businessului.

„Muncesc foarte mult și, cel puțin de două ori pe an – primăvara și toamna –, ies din zona de confort. În ianuarie am urcat pe Kilimanjaro, acum plec în Vietnam cu bicicleta – 14 zile, de la nord la sud. Suntem 14 antreprenori și manageri și toți ne dorim să ieșim din normal“, nuanț­ează contextul Cristian Pandel.

Cunoscut mai mult pentru businessul său din turism, Christian Tour, pe care vrea să-l ducă la 150 de milioane de euro în 2023, Pandel pariază astăzi și pe alte do­menii – industria de transport aerian și curierat –, piețe pe care le dezvoltă în par­teneriat cu alți antreprenori.

Puternic afectată de pandemia de COVID-19, industria de turism a revenit pe creștere în 2022, ceea ce pentru antreprenorii din domeniu în­seamnă astăzi direcții noi de business care să-i aducă mai aproape de în­ca­să­rile din 2019.

Peste 2019

În cazul particular al lui Cris­tian Pandel, pro­prietarul Memento Group, din care face parte și agenția de tu­rism Christian Tour, după un 2022 sub semnul prudenței – „în ianuarie încă era pandemie, apoi a venit răz­boiul și nu știam ce să facem, dacă să mai investim“ – ur­mează un 2023 care ar tre­bui, conform calculelor sale, să depășească 2019 (an în care cifra de afa­ceri a agen­ției Christian Tour a fost de 119 mili­oane de euro) și să ajungă la 150 de mili­oane de euro. „Este targetul nostru pentru Christian Tour. Anul acesta închidem cu 95 de milioane de euro. Deci ne pregătim pentru un 2023 bun, cu toate fricile despre criza care va fi. În 2022 ne-am consolidat echipele, nu avem datorii din piață, suntem pregătiți pentru o expansiune masivă“, detaliază Cristian Pandel.

Antreprenorul spune despre 2022 și că a fost un an greu din punct de vedere al logisticii, după ce în pandemie au fost închise 25 de agenții din cele 60 ale momentului. „Anul trecut am deschis o parte, în jur de 5. Anul viitor vom avea 60 de agenții, deci re­venim la nivelul din 2019“, continuă Pandel.

Pe partea de investiții, sunt bugetate cinci milioane de euro în 2023 la nivelul întregului grup, bani din care două mili­oane vor merge către Christian Tour. Și asta, de­oa­rece creș­terea de peste 50% a cifrei de afaceri esti­mată în 2023 „nu va veni din produsul nostru tradițional – adică nu vom crește cu 50% din chartere –, ci vom dezvolta alte trei segmente: pri­mul se referă la corporate, al doilea, la partea de bilete și cazări, iar al treilea – la domestic și incoming“. În prezent, grosul vânzărilor compa­niei înseamnă piața ex­ternă, în timp ce tu­rismul intern reprezintă sub cinci mili­oane de euro.

„În zona de corporate, noi mereu am fost accesați de companii. Mereu vine cineva și ne spune: «Uite, avem evenimentul acesta». Și sunt companii mari. Trebuie să ne dez­vol­tăm în mai multe direcții ca să putem ajunge la 200 de milioane de euro în ur­mă­torii ani. Cred că în 2024 vom termina cu 175 de milioane de euro, iar în 2025 atingem 200. Acesta e planul“, detaliază Cristian Pan­del.

O altă afacere pe care fondatorul Christian Tour pariază – și care merge mână în mână cu turismul – este compania aeriană Animawings, înfiin­țată la finalul lui 2019 și dezvoltată alături de operatorul elen Aegean Airlines. „La Ani­mawings, vom intra pe curse regulate în 2023, vom face Frankfurt, Mün­chen. Aici, eu sunt președintele boardului, validez tot pla­nul de business. În rest, avem specialiștii în aviație de la Ae­gean Airlines, ei se ocupă“, punctează Cristian Pandel.

De altfel, implicarea operatorului elen în dezvoltarea Animawings a fost evidențiată în două etape. Prima s-a întâmplat la înce­pu­tul lui 2020, prin preluarea pachetului de 25% din compania românească, iar a doua, spre finalul anului trecut, când a anunțat că își majorează cota de participare de la 25% la 51% din capitalul Anima­wings.

Parteneriatul a venit după mai bine de 12 ani în care Christian Tour a fost clientul ne­în­trerupt al Aegean, operând alături de acesta numeroase zboruri charter din Ro­mâ­nia către Grecia. Investiția totală pentru pachetul de 51% din Animawings s-a ridicat la 1,3 milioane de euro, Aegean fiind și cel mai mare operator aerian din Grecia, cu o flotă de 78 de aeronave.

„Până acum s-au investit peste șase mili­oane de euro în proiect. Probabil că, în ur­mă­torii ani, se vor mai investi cel puțin zece milioane“, mai spune Cristian Pandel. Cum funcționează acest business? Aegean Airlines vine „cu suport și know-how pentru toate echipele și departamentele Anima­wings“, supraveghind și sprijinind activită­țile operaționale, în timp ce aspec­tele co­merciale sunt asigurate în principal de Memento Group.

Cristian Pandel este unul dintre cei mai cunoscuți antreprenori locali, cu businessuri pe care le dezvoltă în mai multe direc­ții, fiind acționar majoritar în cadrul Memento Group, pe care îl controlează îm­preună cu fratele său Marius. Primul său pas în antreprenoriat s-a întâmplat în 1997, când a înființat Christian Tour, în Bucu­rești, într-un spațiu închiriat la subsolul unei clădiri, aproape de Facultatea de Drept, unde acesta studia. Avea 21 de ani pe atunci, iar primele bilete le-a vândut studenților, pentru minivacanța de 1 Mai, la mare.

Astăzi, Memento Group are operațiuni în România, Grecia, Turcia, Spania, Republica Moldova și SUA și reunește companii cu activități pe diverse segmente, cele mai multe fiind conexe cu turismul. Din 2019, Memento Group este partenerul oficial în România al TUI Group, cel mai mare grup de turism din lume, dezvoltând rețeaua de agenții TUI TravelCenter.

Fuziune la pachet

Parte a procesului de dezvoltare și diversificare a activităților grupului este fuziunea Memex – companie înființată în urmă cu doi ani și dedicată (la început) transportului de colete mici – cu PTT Express by Filadelfia Group, un jucător cu 12 ani de activitate în domeniul serviciului de transport colete la nivel internațio­nal. Noua entitate va funcționa sub brandul PTT Express și va avea ca obiectiv principal de activitate livrarea de colete grele, cu o flotă de aproximativ 100 de mașini (pro­prii sau subcontractate).

În spatele noii structuri se află Memento Group, Filadelfia Group și Lucian Aldescu, fost chief executive officer (CEO) al DPD Ro­mânia și cofondator Memex. „Noi func­țio­năm ca investitor în multe domenii. Cu Fila­delfia – adică pe partea de curierat – avem 35% din acest proiect“, punctează Cristian Pandel, restul împărțindu-se între Filadelfia (55%) și Lucian Aldescu (10%). „Viziunea noastră este să devenim cel mai important jucător din piața de curierat ra­pid pe categoria de colete grele, la nivel na­țio­nal și CEE (Europa Centrală și de Est, n.r.)“, spune Lucian Aldescu, cel care ocupă și poziția de CEO al PTT Express.

Potrivit unui studiu de piață al KeysFin, cifra de afaceri a companiilor care oferă servicii de poștă și curierat a fost estimată la peste 7,3 miliarde de lei (1,5 miliarde de euro) în 2021, cu circa un miliard de lei (200 de milioane de euro) peste valoarea din anul anterior, avans datorat mai ales dez­voltării comerțului online.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.