Ce destinații noi de vacanță propun agențiile locale de turism în stațiunile din Turcia

Florel Manu 15/07/2021 | 10:22 Companii
Ce destinații noi de vacanță propun agențiile locale de turism în stațiunile din Turcia

Statistica spune că numărul călătoriilor în afara țării a scăzut anul trecut cu peste 58%; însă, odată cu relaxarea măsurilor sanitare la nivel global, românii redes­co­peră gustul vacanțelor. Turcia rămâne una dintre destinațiile lor preferate, iar tour operatorii au pregătit deja terenul pentru o viitoare „invazie“.

Pentru companiile din turism, 2020 a fost un an greu. Organizatorii de vacanțe în afara țării au avut un recul puternic al ve­niturilor, după ce majoritatea destina­țiilor în care mergeau turiștii români fie au fost închise, fie au permis accesul doar în baza unor teste PCR negative.

Anul acesta însă, odată cu startul campaniilor de vaccinare și scăderea con­stantă a numărului de cazuri pozitive, mai multe țări și-au deschis treptat porțile pentru turiști. Turcia, de exemplu, una dintre principalele destinații externe de vacanță ale turiștilor români, s-a deschis în iunie. Și asta după ce a intrat pe lista țărilor verzi, odată cu scăderea numărului de infectări cu virusul SARS-COV-2 de la 60.000 pe zi în aprilie la 5.000 pe zi în iunie.

Destinații noi

Chiar dacă afacerile din turism s-au derulat mai greu în ultimul an, agențiile de turism și-au consolidat portofoliul de destinații pentru 2021. „Noutate pentru noi în acest sezon sunt zborurile charter de la București spre Dalaman, ae­ro­portul care deservește zona Marmaris și Fethiye“, spune Mădălina Balaiban, proprietară a agenției Hello Holidays. Potrivit acesteia, accesul în cele două stațiuni de pe litoralul turcesc al Mării Egee este mai lejer decât în anii trecuți, când charterele ajun­geau pe aeroportul din Bodrum, iar transferul dura câteva ore.

Prețurile pachetelor cu zbor charter și ca­zare șapte nopți în hoteluri de cinci stele în regim all inclusive – plus asistență turistică în limba română – pornesc de la 400 de euro de persoană pentru zona Marmaris și de la 660 de euro pentru Fethiye, potrivit ofertelor Hello Holidays, operator care vrea să fie prezent anul acesta în cât mai multe destinații din Turcia. „Vrem să ne consolidăm poziția, vara aceasta, pe des­tinația Antalya, după ce în anii trecuți numărul curselor din sezon a fost mai mic“, detaliază Mădălina Balaiban.

Stațiunile din Turcia sunt și în atenția unui alt mare tour operator, Paralela 45. Proprietarul agenției, Alin Burcea, a pro­­spectat în prima jumătate a lunii iunie mai multe destinații din zonele Antalya, Bodrum, Fethiye și alte stațiuni turcești de la malul Mării Egee.

„Vânzarea de vacanțe în Turcia va fi în creștere anul acesta, cu o cerere mai slabă în perioada de early booking, dar va fi un sezon care va merge până în noiembrie și la circa 70% față de 2019“, estimează Alin Burcea, explicând că, anul acesta, accesul persoanelor nevaccinate va fi mult simplificat. Turiștii care merg în vacanță prin Pa­ralela 45 au posibilitatea de a face un test PCR cu 180 de lei, prin parteneriatele agen­ției cu clinici private din toată țara, sau un test antigen cu doar 80 de lei.

Să vină românii!

În ciuda interesului lor pentru stațiunile din Turcia, turiștii ro­mâni nu se află și în topul vizitatorilor. Cei mai vizibili turiști sunt cei ruși, germani și englezi, dar hotelierii turci speră ca pe vii­tor să atragă tot mai mulți români. „Turiștii români au început să vină la Marmaris de câțiva ani, alături de cei polonezi. Sperăm că numărul turiștilor din aceste țări va crește, pentru că suntem într-o zonă per­fectă din punct de vedere al reliefului și peisajelor“, spune Irina Tuz, director adjunct de vânzări la Orka Lotus Beach Hotel din Marmaris.

În ciuda problemelor ridicate de pande­mie, pe întregul teritoriu al Turciei se aflau în construcție la începutul acestui an 44 de noi hoteluri de lux. Unul dintre acestea, Liberty Fabay – un complex hotelier de lux cu 300 de camere, din Fethiye –, a fost des­chis la 1 iunie 2021. La sfârșitul lunii, în noul hotel se aflau circa 100 de oaspeți, din țări ca Turcia, Ucraina, Belarus, Moldova, România, Marea Britanie și Germa­nia, dar reprezentanții complexului turistic speră ca lucrurile să reintre în normal în pe­rioada următoare. „Deși hotelul s-a des­chis recent, respectăm regulile impuse de guvern și unele activități sunt restricțio­nate pe moment, dar vor fi deschise pe mă­sură ce se ridică restricțiile“, spune Elena Orhan, director de vânzări al Liberty Fabay.

Pe lângă stațiunile din Turcia, repre­zentanții agențiilor de turism din România spun că au în vedere și stațiuni din Grecia sau Bulgaria, unde românii pot ajunge fie cu avionul, fie cu mașinile personale. Ope­ratorii din turism și-au menținut însă în portofolii și destinațiile exotice, segment care a înregistrat o creștere anul trecut, în condițiile în care acestea nu au fost închise pentru călătorii. După cum iau în cal­cul să reia inclusiv circuitele turistice, care au fost și ele grav afectate de re­stric­țiile sanitare impuse pe fondul pande­miei.

În câteva cifre

Jucătorii locali din industria turismului spun că firmele din acest domeniu au înregistrat anul trecut pierderi de 80% din cifra de afaceri.

  • Faliment. Aproximativ 250 de hoteluri și pensiuni din România și-au încetat activitatea anul trecut, din cauza problemelor generate de pandemia de coro­navirus, majoritatea de două sau trei stele, potrivit Institutului Național de Sta­tis­tică (INS).
  • Ocupare. În 2020, nivelul mediu de ocupare a hotelurilor din marile orașe a fost de circa 20%, situație în care unitățile de cazare au mers în pierdere, potrivit patronatelor din turismul românesc.
  • Statistică. Anul trecut, la punctele de trecere a frontierei s-au înregistrat 9,06 milioane de ple­cări ale turiș­tilor români în străinătate, cu 58,1% mai puțin ca în 2019, potrivit INS.
  • Transport. Turiștii români care au ieșit în 2020 în afara țării au preferat să folosească transportul rutier în proporție de 70,6%, în timp ce transportul aerian a fost preferat de 28,7% din cei care au călătorit. Sub 1% au folosit alte mijloace de transport.

Acest articol a apărut în numărul 119 al Revistei NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.