Biroul cu sens: Cum își remodelează businessul companiile specializate în amenajări interioare pentru birouri

Senica Micu 10/03/2023 | 10:24 Oameni
Biroul cu sens: Cum își remodelează businessul companiile specializate în amenajări interioare pentru birouri

În cazul proiectelor de amenajări de birouri, dimensiunea (potrivită) chiar con­tează în noul context de piață.

După un 2022 extrem de dinamic pentru companiile care oferă soluții în amenaja­rea birourilor, urmează un 2023 mai tempe­rat, în principal pentru proiectele de dimensiuni mari, a căror valoare depășește un milion de euro. Totuși, se vor observa creșteri în cazul proiectelor medii, cu in­vestiții de până în 400.000 de euro. Este es­timarea lui Horațiu Didea, managing partner al grupului Workspace Studio (ju­că­tor prezent pe segmentul premium în acest domeniu, cu afaceri de 22,5 de mili­oane de euro anul trecut), despre modul în care va evolua piața locală.

Reconfigurări

„Pe măsură ce concu­rența pentru atragerea angajaților talentați se intensifică în majoritatea domeniilor, spa­­țiul de birou devine mai exclusivist și, totodată, o carte de vizită a companiei. Iar pentru a se asigura că acești angajați per­for­mează în muncă, companiile vor investi în amenajări cu sens“, spune Horațiu Didea. În cazul companiei sale, pentru a acoperi solicitările de proiecte de birouri care vor veni pe termen mediu și pe termen lung, antreprenorul anunță investiții de sute de mii de euro în 2023, inclusiv în zona de logistică.

Din datele publicate recent de platforma de recrutare BestJobs reiese că în luna ia­nuarie a acestui an s-au înregistrat cu 15% mai multe joburi disponibile în companii și cu 34% mai multe cereri de angajare față de aceeași perioadă din 2022. De asemenea, angajatorii continuă să recruteze activ, iar din totalul locurilor de muncă disponibile în ianuarie pe platformă, 27% permit un mod de lucru flexibil, între biroul de la sediul companiei și cel de acasă. De aici pornește și nevoia companiilor de a optimiza constant spațiile de lucru.

„Cred că pentru piața pe care activăm noi, aceea a biroului cu sens, amenajat după principii de ergonomie fizică și so­cială, pandemia a fost o perioadă necesară, care a ajutat atât companiile, cât și anga­jații să observe și să înțeleagă de ce este nevoie de birou și care trebuie să fie rolul său pentru angajații white collar (care lucrează în birouri, n.r.)“, spune Horațiu Didea.

De altfel, compania sa Workspace Studio s-a specializat în soluții ergonomice pen­tru birouri – fiind și principala linie de business –, cu investiții de la un an la altul în ton cu nevoile companiilor. „În 2015 am deschis showroomul Herman Miller (Work­space Studio este dealer partner autorizat al producătorului american de birouri Herman Miller în România, n.r.), iar primul milion de euro în cifra de afaceri l-am făcut în 2016. Am mizat pe o nișă a ergonomiei, designului de înaltă calitate, în care con­curența era mică, însă exigența – foarte mare“, spune antreprenorul.

În momentul de față, din grupul Workspace Studio fac parte două companii: Workspace Studio (care a generat 85% din cifra de afaceri, respectiv 19 milioane de euro) și Allspace (care a acoperit restul de 15%, adică 3,5 milioane euro), ambele specializate în soluții ergonomice de amenajare turn key a birourilor. Din totalul cifrei de afaceri, o parte de aproximativ 70% a fost generată de proiecte de dimensiuni medii.

Potențial uriaș

Comparativ cu 2021, numărul proiectelor de dimensiuni medii, cu valori între 250.000 și 400.000 de euro, realizate de Workspace Studio s-a dublat anul trecut. Mai mult de jumătate dintre aces­tea au presupus o regândire a spațiu­lui pe o suprafață mai mică cu până la 25%, dar cu investiții substanțiale în creșterea calității. Orientarea către creșterea nivelului de calitate, ergonomie și design s-a remarcat și în proiectele mari, cu valori de peste un milion de euro.

Totodată, bugetul mediu alocat, ce ia în calcul stația de lucru individuală și cota afe­rentă din spațiile comune, a crescut la peste 2.000 euro/post de lucru, pe fondul integrării unor soluții și piese de mobilier cu ergonomie și design superioare. Supra­fața ocupată de birourile individuale a scă­zut la sub 45% din suprafața totală, iar accentul s-a pus pe spațiul alocat zonelor de colaborare, socializare și relaxare, care a crescut spre 60% în majoritatea proiectelor.

„Cred că 2023 va fi un an cu o dinamică redusă față de 2022, pentru că vine pe fondul unei destul de probabile recesiuni globale, deci înclinația spre investiții mari se va reduce, mai ales la nivel de proiecte mari și foarte mari, cu valori peste un mi­li­on de euro. Pe segmentul proiectelor medii cred că vor fi în continuare creșteri și, prin urmare, cifra noastră de afaceri va fi susținută de aceste proiecte. Însă, chiar cu o creștere a acestui segment, prognozată la 15-20%, estimez că în 2023 cifra de afa­ceri totală se va situa sub nivelul de anul tre­cut“, detaliază Horațiu Didea.

În acest moment, ca parte a strategiei de dezvoltare a Workspace Studio, antreprenorul lucrează la trei proiecte.

În primul rând, extinderea showroomului din Sky Tower (București), pentru a pu­tea pune în valoare o suită extinsă de so­luții arhitecturale și de design (cabine acus­tice, elemente de decor cu rol acustic, piese de mo­bilier iconic, soluții pentru stații de lucru individuale sau colaborative și multe altele), printr-o investiție bugetată la apro­xi­mativ 300.000 de euro.

Încă 100.000 de euro au fost bugetați pentru digitalizare. „Actualizăm sistemele interne ERP (enterprise resource planning, n.r.) și de management al proceselor și stocurilor, astfel în­cât nu numai să se alinieze la legislația adop­tată recent în zona fiscală, SAF-T, dar și să eficientizeze activitatea și procesele firmei noastre“, punctează el.

O a treia in­ves­tiție, despre care nu oferă detalii, ar urma să fie în logistică, un proiect strategic pe termen mediu.

De-a lungul timpului, serviciile și solu­țiile Workspace Studio au fost solicitate și de clienți din Franța, Italia, Bulgaria și Republica Moldova. Totuși, deși compania a făcut proiecte în aceste țări, o extindere regională nu face parte – cel puțin nu acum – din planurile sale.

„Momentan, planul este să ne con­cen­trăm pe piața din România, unde poten­țialul de creștere este uriaș“, fără doar și poate.

………………………………………………………………………………………………………………………

Un an bun

Pe scurt, cum a arătat 2022 pentru grupul Workspace Studio, specializat în soluții de amenajare a birourilor?

Rulaj. Grupul a ajuns la o cifră de afaceri de 22,5 milioane de euro, din care 85% a însemnat compania Workspace Studio, iar 15% – compania Allspace.

Dublare. Anul trecut, numărul proiectelor de dimensiune medie, cu valori între 250.000 și 400.000 de euro, s-a dublat în comparație cu 2021.

Creștere. Bugetul mediu alocat, ce ia în calcul stația de lucru individuală și cota afe­rentă din spațiile comune, a crescut la peste 2.000 de euro/post de lucru.

Acest articol a apărut în numărul 158 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.