Au intrat în business cu un mic atelier de reparat telefoane mobile și acum sunt printre cei mai mari dezvoltatori de centrale fotovoltaice

Florel Manu 11/02/2020 | 10:41 Companii
Au intrat în business cu un mic atelier de reparat telefoane mobile și acum sunt printre cei mai mari dezvoltatori de centrale fotovoltaice

Este sau nu eficientă energia fotovol­taică? Un răspuns testat de practica de business de zi cu zi vine de la compania celor trei „băieți de la Romană“, Simtel Team.

Producția de energie cu ajutorul panourilor solare este aproape la coada clasamentului, în comparație cu celelalte surse. Pe de altă parte, în ultimii doi ani, prețul curentului electric a crescut pe piața locală, în timp ce costurile pentru construirea de centrale fotovoltaice a scăzut.

În aceste condiții, mai multe companii consumatoare de curent au început să dezvolte singure propriile soluții de producție de energie. O nișă care a fost intuită de echipa Simtel Team, unul dintre principalii ju­că­tori în domeniile telecom, eco engi­nee­ring și automatizări in­dustriale. De aproape doi ani, principala linie de business a companiei este reprezentată de construcția centralelor electrice fotovoltaice.

„În perioada 2013-2017 aproape că nu s-a construit nimic în acest domeniu“, spune unul dintre cofondatorii com­paniei Simtel, Iulian Nedea (43 de ani).

Iulian Nedea a intrat în business cu un mic atelier de reparat telefoane mobile. FOTO: Laszlo Raduly

Relansarea proiectelor cu centrale fotovoltaice a avut succes în ultimii aproape trei ani. Multe din aceste centrale nu mai sunt dezvoltate pe su­pra­fețe foarte mari, ci sunt integrate în anumite linii de business. Printre primii beneficiari ai acestor lucrări au fost lan­țurile locale de retail care au simțit nevoia unei mai mari independențe energe­tice.

Treptat, spun specialiștii, ideea va fi preluată și în cazul mai multor dezvol­tări imobiliare noi, fie că este vorba de con­strucții civile sau de spații de pro­ducție.

Start la Videle

Primul proiect rea­lizat de Simtel pe acest segment a fost fi­nalizat în 2017, când a construit o cen­trală fotovoltaică pentru Penny Market, la Videle, prin intermediul căreia retailerul să își asigure consumul propriu.

Pro­iectul a avut succes și comenzile au început să curgă și de la alți retai­leri, precum Mega Image sau Dedeman, interesați la rândul lor să își asigure in-house necesarul de energie electrică. „Tot ce facem este pentru autoconsum, nu și pen­tru a vinde ener­gie“, precizează Iulian Nedea.

Pe timp de vară, exemplifică antreprenorul, un supermarket își poate asigura circa 75% din energia pe care o consumă într-o zi. Restul și-l asigură din sistemul național. Implementat pe scară largă în Occi­dent încă de prin 2009, acest sistem a ajuns în România în 2012, când s-au in­s­talat și aici primele centrale pentru asi­gu­rarea consumului propriu.

„Acolo (în Vest, n.r.), prețurile la energie au fost mai mari ca la noi. Chiar dacă soluțiile pentru construcția de centrale fotovoltaice erau scumpe, investiția era rentabilă“, mai spu­ne Nedea. Acesta adaugă că o astfel de investiție se amortizează în 6 ani, iar du­rata de viață a unei centrale fotovoltaice este de 25 de ani.

În 2019, Simtel a avut o cifră de afaceri de circa 5,5 milioane de euro, pentru anul în curs, compania estimând o dublare a veniturilor totale, la 11 milioane de euro. „Nu mai văd ca de acum încolo să se con­struiască fără a fi prevăzută și posibilitatea de a se ridica și centrale electrice fotovoltaice pe clădirile alea“, sugerează antreprenorul o explicație pentru crește­rile așteptate.

De altfel, încă din primele zile ale acestui an, Dedeman – cel mai mare retailer local de bricolaj – a solicitat deja construirea a cel puțin șapte astfel de centrale în 2020.

Potrivit lui Nedea, vor începe să apară cereri pentru centrale fotovoltaice necesare autoconsumului și de la marile centre logistice.

Compania are deja experiență de opt ani în domeniul parcurilor fotovoltaice. Simtel a început construcția și mentenanța pentru centrale fotovoltaice în 2012, alături de compania italiană Power One, care în 2014 a fost preluată de al treilea mare jucător global pe piața auto­matizărilor, ABB.

Alături de această companie, Simtel continuă colaborarea în do­meniul centralelor fotovoltaice, dar și în cel al automatizărilor industriale. În urmă cu 20 de ani însă, Simtel era un mic atelier care repara telefoane mobile.

„Băieții de la Romană“

Simtel Team a fost înființată în 2000 de trei colegi, proaspăt absolvenți de Politehnică: Iulian Nedea, Sergiu Bazarciuc și Radu Vilău. Ideea a fost a lui Nedea, care mărturisește că a intrat în antreprenoriat „din nevoia de a găsi alte soluții în afară de a ne angaja“.

A făcut un plan de business și l-a pre­zentat patronului discotecii Max din Regie. Era vorba de un mic magazin de re­parații pentru telefoane mobile. Acestuia i-a plăcut ideea, însă nu a agreat domeniul, rămâ­nând în continuare cu discoteca.

În cele din urmă, cei trei asociați și-au deschis atelierul în Piața Romană, reușind ca în scurt timp să fie (re)cunoscuți în Bu­curești în materie de reparații de telefoane mobile. „Oamenii ne cunoșteau drept «băieții de la Roman㻓, povestește Nedea.

Printre primii lor clienți s-au nu­mărat actorul Mircea Diaconu, care avea un telefon Ericsson pe care nu știa cum să-l folosească, omul de televiziune Dan Diaconescu, al cărui OTV se afla în apropiere, dar și una dintre gărzile de corp ale președintelui pe final de mandat de atunci, Emil Constantinescu.

Practic, cel puțin 30 de persoane intrau în magazinul lor de la Romană în fiecare zi, iar ei începuseră să-și dea seama după cum arăta omul ce pro­bleme are și ce tip de intervenție trebuie făcută la telefon.

Din 2004, afacerile au trecut la alt nivel, iar cei trei asociați au început să încheie contracte cu companii mari din domeniul telecom. Porniseră afacerile cu echipamente de telecomunicații pentru companii precum Orange, Connex (preluată de Vo­dafone), RCS & RDS și Romtelecom (preluată de Telekom).

În 2005 au vândut atelierul de reparații de telefoane mobile, care la acea vreme era lider în domeniu, în București. În urma colaborărilor cu com­paniile din domeniul telecom, au reușit să fie cunoscuți și de clienți din alte domenii. De-a lungul timpului au avut pro­iecte inclusiv pentru cel mai mare pro­ducător auto local, Dacia, pentru care au lucrat la automatizarea unor linii de pro­ducție – direcție de business pe care o vor continua în paralel cu centralele fotovoltaice, alături de partenerul ABB.

Iulian Nedea consideră că lipsa de forță de muncă a făcut ca mai multe firme, inclusiv de mici dimensiuni, să fie interesate de soluții automatizate.

„Sunt service-uri auto care caută roboți specializați în vopsitorie“, dă el un exemplu. A identificat astfel o nouă oportunitate de afaceri, urmând ca pe viitor să asigure și proiecte de implementare a roboților industriali. Oportunități există și pe segmentul lu­crărilor civile, tot pe parte de centrale proprii fotovoltaice.

Prețul unui astfel de proiect, pentru o casă în care locuiesc pa­tru membri, pornește de la 4.000 de euro și crește în funcție de mărimea casei și de nevoile de consum. Soluții pentru alimentarea cu energie produsă de panourile solare sunt căutate în businessuri cât mai diferite.

Relativ recent, Simtel a dezvoltat o stație de încărcare a trotinetelor cu pa­no­uri fotovoltaice, aceasta fiind amplasată în Piața Charles de Gaulle din Capitală. În cazul acestor centrale, o pro­blemă ar fi lip­sa soarelui în anumite perioade ale anului, însă cei care acceptă asemenea soluții trebuie să-și asigure surplusul de consum din sursele clasice oferite de rețeaua na­țională de distribuție.


Acest articol a apărut în numărul 83 al revistei NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.