Antreprenorul Claudiu Diaconu duce CreditAmanet într-o nouă fază: cea a digitalizării

Senica Micu 29/11/2022 | 10:28 Oameni
Antreprenorul Claudiu Diaconu duce CreditAmanet într-o nouă fază: cea a digitalizării

Antreprenorul Claudiu Diaconu mai face un pas în direcția scalării businessului său CreditAmanet, cu o miză puternică pe digitalizare.

Expansiunea și atragerea de capital pentru creșterea rapidă sunt astăzi principalele obiective pe care le are unul dintre cei mai mari jucători din piața locală de amanet – CreditAmanet. „În acest moment, pentru dezvoltarea businessului pe termen mediu și lung, accentul este pe accelerarea procesului de digitalizare și pe dezvoltarea infrastructurii existente. De asemenea, avem în vedere extinderea teritorială, prin deschiderea de noi agenții în zone neacoperite în prezent“, dă un prim indiciu Clau­diu Diaconu, fondator și președinte al Cre­ditAmanet.

Proiectele de digitalizare sunt o prioritate pentru companie, în contextul în care amanetul de la distanță, realizat online, oferă posibilitatea obținerii unui împrumut fără deplasare într-una dintre sucursale. Dezvoltând trei linii de business – amanet, schimb valutar și comerț cu bunuri mobile –, antreprenorul mizează pe o creștere de 25% a cifrei de afaceri în 2023, de la cele aproximativ 75 de milioane de lei (15 mili­oane de euro) estimate în 2022, datorită (mai ales) mișcărilor de strategie din ulti­mul timp.

Stabilitate

„Afacerea a fost înființată în anul 2008 și în cea mai mare proporție se bazează pe aur. Decizia de a dezvolta o afa­cere în acest domeniu provine din faptul că aurul este un activ stabil, pe care îl poți tranzacționa cu ușurință, fiind rapid, van­da­bil și sigur. Investiția din primul an a fost în jur de 100.000 de euro și a ajuns la aproximativ șase milioane de euro în prezent“, povestește Claudiu Diaconu, care, anterior, activase în domeniul imobiliarelor.

De-a lungul timpului au fost două momente „cu adevărat marcante“ în dezvol­tarea afacerii. Primul, când CreditAmanet a împlinit zece ani de activitate, iar antreprenorul a conștientizat că businessul are potențial să fie extins foarte mult. Iar cel de-al doilea a fost, paradoxal, pandemia. „Ne-au fost testate adaptabilitatea și creativitatea de a găsi soluții inovatoare îndreptate spre viitor. Aș spune că am ieșit mai puternici din această încercare, am păs­trat echilibrul financiar“, mai spune Diaconu.

De altfel, în perioada pandemiei, provocarea majoră a fost închiderea agențiilor, pentru că cea mai mare parte a acestora se aflau în centre comerciale. În paranteză fie spus, rețeaua CreditAmanet are astăzi 25 de agenții, în mai multe orașe din țară, inclusiv în București. Prin strategia bazată pe di­versificarea liniilor de business și digi­talizare, chiar și cu perioada de lockdown de trei luni din 2020, compania a reușit să păs­treze „un echilibru al cifrelor“.

„A trebuit să găsim rapid soluții, să punem la punct un plan de continuare a acti­vi­tății. Astfel, am accelerat procesul de di­gitalizare și am introdus pe site serviciul de achitare online a contractelor de amanet, în urma căruia clientul poate opta pen­tru livrarea la domiciliu a bunurilor. Iar planul a funcționat peste așteptări“, deta­li­ază antreprenorul. Strategia bazată pe vânzări online și digitalizare a generat o creș­tere de 58% a cifrei de afaceri în urmă­torul an (2021), până la 61,8 milioane de lei (12,5 milioane de euro), chiar dacă restric­țiile pandemice impuse de autorități nu se încheiaseră, iar traficul în galeriile comerciale era foarte redus.

Digitalizarea este cheia

Accelera­rea digitalizării înseamnă și investiții într-o infrastructură digitală pentru eficientizarea activității, cât și dezvoltarea suste­na­bilă. „Costurile de investiție se ridică la apro­ximativ 500.000 de lei (peste 100.000 de euro). Ne dorim să demarăm arhivarea electronică a tuturor documentelor interne și, totodată, să punem la dispoziția clienților noștri tablete amplasate în toate cele 25 de agenții de la nivel național“, con­tinuă Claudiu Diaconu.

Pentru că de-a lungul timpului a dezvoltat multiple linii de business, antreprenorul spune că a avut posibilitatea să observe comportamentul consumatorilor, care este diferit în funcție de perioada eco­­nomică traversată. O constantă ar fi aceea că nevoia de lichiditate există permanent. Diferă doar scopul. Chiar dacă sfâr­șitul pandemiei a coincis cu intrarea într-o nouă criză generată de conflictul din Ucraina, peste care s-au suprapus criza energetică și o inflație puternică, „afacerea CreditAmanet a continuat să crească, conform planurilor“.

În primul semestru din 2022, compania a avut o creștere de 37% a cifrei de afaceri comparativ cu perioada similară a anului trecut, ajungând la 33,5 milioane de lei (6,8 milioane de euro). De asemenea, în aceeași perioadă analizată, profitul a ajuns la 3,6 milioane de lei (circa 730.000 de euro), în creștere cu 33% față de primul semestru al anului trecut.

În privința creditelor de tip amanet, va­loa­rea medie a tichetului de împrumut a fost în prima jumătate a acestui an de 1.000 de lei, păstrându-se, în proporție de peste 80%, tendința de rambursare a împrumuturilor și de recuperare a bunurilor. În 2022, până la momentul de față, compania a avut aproximativ 450.000 de clienți, iar un top al produselor amanetate arată ast­fel: bijuterii de aur, telefoane mobile, ceasuri și genți de lux. Cel mai mare tichet a fost de 180.000 de lei, clientul optând pentru vânzarea către CreditAmanet a bu­nu­rilor din aur aferente acelui împrumut.

Maturizarea

„Cu o proporție de 40%, vânzările ocupă cel mai mare spațiu în por­tofoliul CreditAmanet. Poate e un lucru mai puțin cunoscut, dar avem cea mai di­ver­sificată platformă de tranzacționare pentru metale prețioase, electronice, biju­terii și produse de lux. Serviciile de amanet înseamnă 33% din valoarea serviciilor oferite, iar schimbul valutar acoperă 27%“, detaliază Claudiu Diaconu.

Pe o piață care crește anual cu 25%, în care aurul constituie o componentă semni­fi­cativă, compania vizează dublarea cifrei de afaceri pentru următorii doi ani. Până în urmă cu câteva săptămâni, CreditAmanet a fost o companie de tip holding. „Dar pentru că afacerea a atins un nivel superior de maturitate, și-a demonstrat rezi­liența și posibilitatea uriașă de scalare, am procedat la schimbarea formei juridice în societate pe acțiuni, având ca obiectiv prin­cipal expansiunea și atragerea de capi­tal pentru creș­terea accelerată. Avem în vedere continua­rea extinderii în afara țării prin politica de vânzări“, mai spune Diaconu.

Astăzi, compania are 130 de angajați în agențiile reprezentate la nivel național. Potrivit datelor CreditAmanet, piața de ama­net din România – o industrie în care sunt prezente 1.700 de companii cu case de amanet deschise – era evaluată în 2021 la 1,2 miliarde de lei (243 de milioane de euro).

Acest articol a apărut în numărul 152 al revistei NewMoney.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.