Anticorpi anticriză. Banca Națională urmează să injecteze lichidități în economie

România intră în grupul foarte select al statelor în care banca centrală a adoptat măsuri extrem de neconvenționale de politică monetară. Relaxarea cantitativă anunțată de Banca Națională a României (BNR), o decizie fără precedent și probabil imposibil de luat într-un alt context global, eliberează bani în economie, important fiind cum vor fi ei direcționați către zonele care au nevoie.
Decizia Băncii Naționale a României de a cumpăra titluri de stat de pe piața secundară, o măsură de relaxare cantitativă practicată de marile bănci centrale ale lumii în urma crizei din 2008, a surprins, analiștii așteptându-se mai degrabă la măsuri mai „ortodoxe“, cum ar fi, spre exemplu, reducerea rezervelor minime obligatorii. În mod obișnuit, o economie de talia României și cu dificultățile cu care se confruntă, în principal cele privind dezechilibrele macroeconomice, ar convinge cu greu piețele că o măsură de tipul relaxării cantitative, care presupune în esență tipărirea de bani de către banca centrală pentru achiziția de datorie publică, este folosită responsabil.
Decizia a fost anunțată într-o ședință de urgență, pe care oficialii Băncii Naționale a României au organizat-o vineri, 20 martie, seara. Luni, 23 martie, cursul de referință afișat a fost cu doar 0,0001 lei mai slab decât cel de la finele săptămânii. Celelalte măsuri anunțate de banca centrală au avut la rândul lor efectul scontat. Reducerea cu 0,5 puncte procentuale, la 2%, a dobânzii-cheie de politică monetară – cea care „dă tonul“ dobânzilor practicate de băncile comerciale în relație cu clienții lor –, precum și îngustarea coridorului simetric format de ratele dobânzilor facilităților permanente în jurul ratei dobânzii de politică monetară la 1% au deblocat lichiditățile. În aceeași zi de luni, ROBOR a scăzut puternic, la 2,61%, cel mai redus nivel al ultimilor doi ani, față de 3,24%, la sfârșitul săptămânii anterioare.
În esență, deciziile BNR au avut ca scop deblocarea banilor în economie, principala constrângere generată de măsurile de sănătate publică impuse pentru combaterea pandemiei de COVID-19. Reducerea și chiar suspendarea activității companiilor din varii sectoare ale economiei riscă să pună presiune asupra circulației numerarului, cu efecte imposibil de anticipat având în vedere interdependența mediului de afaceri de la nivel local, unde creditul furnizor este la ordinea zilei.
O gură de aer pentru stat
Un beneficiar important al deciziilor băncii centrale este statul. Deși BNR nu a anunțat valoarea activelor pe care plănuiește să le achiziționeze de pe piața secundară, orice tranzacție va avea ca efect eliberarea de lichiditate în bănci, principalii clienți ai acestor instrumente prin care statul finanțează datoria publică și deficitul bugetar. Mai mulți bani în bănci lasă loc pentru viitoare emisiuni de titluri de stat, în condițiile în care este cunoscut faptul că instituțiile de credit de la nivel local aveau deja printre cele mai mari expuneri de la nivel european pe sectorul public. Peste 20% din activele băncilor din România reprezentau titluri de stat, conform celor mai recente date.
În plus, deblocarea situației era necesară, având în vedere că statul va fi nevoit, cel mai probabil, să împrumute mai mulți bani în acest an decât anticipase. Pactul de stabilitate și de creștere, prin care se prevedea gestionarea responsabilă a finanțelor publice ale statelor UE, prin limitarea deficitului bugetar la 3% din PIB și a datoriei publice la 60% din PIB, a fost suspendat, în premieră, de miniștrii de finanțe ai blocului comunitar. Decizia a fost motivată de necesitatea ca statele membre să utilizeze cât mai multe resurse pentru a combate răspândirea pandemiei, dar și pentru a asigura stabilitatea economică.
Cu o țintă de deficit de 3,6% din produsul intern brut (PIB) pentru 2020, România intrase deja în atenția Comisiei Europene, care declanșase anterior crizei COVID-19 mecanismul de deficit excesiv. Noile scenarii ale economiștilor indică o depășire mai mult ca sigură a acestui nivel al deficitului. Analiștii Erste (BCR) se așteaptă ca România să înregistreze un deficit de 6% din PIB în acest an, în contextul în care prognoza de creștere economică a fost înjumătățită, la doar 1,8% din PIB.
Economiștii BRD văd o contracție a PIB de cel puțin 0,5% în acest an și un deficit de 7% din PIB în scenariul cel mai pesimist. ING Bank și-a revizuit estimările și se așteaptă la rândul său la o scădere a economiei, cu 0,9% din PIB, și la un deficit bugetar de cel puțin 5% din PIB, chiar și în scenariul în care majorarea pensiilor din toamnă va fi amânată.
În consecință, este aproape cert faptul că statul va trebui să împrumute mai mulți bani în acest an decât anticipase. Necesarul de finanțare calculat anterior a fost de 86,9 miliarde de lei, dintre care circa 40,6 miliarde de lei pentru finanțarea deficitului de 3,6% din PIB, iar diferența, pentru refinanțarea împrumuturilor care ajung la scadență. De asemenea, Ministerul Finanțelor plănuia să împrumute circa 6 miliarde de euro din această sumă de pe piețele financiare internaționale, prin emisiuni de euroobligațiuni.
Recent, Finanțele au propus majorarea cu 10 miliarde de euro a sumelor pe care statul le poate împrumuta de pe piețele externe, prin majorarea programului-cadru de emisiuni de titluri de stat „Medium Term Notes“ (MTN) de la 31 la 41 de miliarde de euro. Limita de 41 de miliarde de euro reprezintă practic valoarea totală a euroobligațiunilor pe care le poate avea statul.
Ecuația ar putea arăta cu mult diferit acum. De altfel, înainte de decizia BNR, statul a avut dificultăți în atragerea de finanțare de pe piața internă. În săptămâna la finele căreia a avut loc ședința de urgență a băncii centrale, Finanțele au organizat trei licitații de titluri de stat și certificate de trezorerie, prin care sperau să obțină 1,5 miliarde de lei. Dobânzile cerute de bănci au fost însă prea mari, toate ofertele subscrise de instituțiile de credit – de altfel relativ modeste – fiind respinse. Situația s-a deblocat o săptămână mai târziu. La prima licitație de după ședința BNR, statul a reușit să împrumute 715 milioane de lei, la un randament mediu de 3,55% pe an.
Calculele băncilor
Dincolo de asigurarea nevoilor de finanțare ale statului, băncile vor avea un rol crucial în economia reală, fiind cel mai important canal prin care circulă lichiditatea. Iar cuvântul la ordinea de zi pare a fi flexibilitatea, având în vedere viteza alarmantă cu care pandemia schimbă statu-quoul de la o zi la alta.
Amintirea volumului uriaș al creditelor neperformante care au înroșit bilanțurile băncilor în urmă cu un deceniu le-a determinat pe multe să caute soluții înainte ca scenariul să se repete. Cel puțin zece au anunțat măsuri de sprijinire a clienților. BNR a înlesnit la rândul său regulile. Băncile nu trebuie să mai constituie provizioane pentru amânarea ratelor.
În zona companiilor, măsurile au venit din sectorul public, care a anunțat credite garantate, dar și plata șomajului tehnic pentru firmele nevoite să își suspende activitatea. Mediul de business spune însă că acestea nu sunt suficiente. Așadar, banca centrală a asigurat lichiditatea. Rolul autorităților este să asigure acum cele mai eficiente măsuri de a proteja economia și de a direcționa banii către locurile în care este nevoie de ei.
Cine, ce, cât
Relaxarea cantitativă, cândva o soluție de ultimă instanță, a devenit una dintre primele măsuri anunțate de băncile centrale din mai multe țări pentru combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.
- GREII. Rezerva Federală din Statele Unite ale Americii a anunțat lansarea unui nou ciclu de relaxare cantitativă. Inițial, suma alocată a fost de 700 de miliarde de dolari, dar Fed a decis ulterior că răspândirea pandemiei necesită „o acțiune agresivă‟. Prin urmare, oficialii băncii centrale au anunțat că nu mai există o limită pentru achizițiile de titluri de stat și active garantate cu ipoteci. Banca Centrală Europeană (BCE) a repornit la rândul său „tiparnița de bani‟.
- ÎN REGIUNE. Decizii similare au fost luate de băncile centrale ale Poloniei și Cehiei, ambele anunțând achiziția de titluri de stat pentru degrevarea sistemului financiar. Economiile celor două state sunt însă mult mai puternice decât cea a României. Polonia a avut anul trecut un excedent de cont curent de 1,1% din produsul intern brut, în vreme ce România a înregistrat cel mai mare deficit de cont curent din regiune (-4,7% din PIB), după cel al Serbiei. În plus, deficitul bugetar al Poloniei a fost de 0,7% din PIB, iar al României – de 4,6% din PIB.
Acest articol a apărut în numărul 87 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly
Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper.